Gå til innhold

Hvordan trene 15 ungdomskole elever?


rsagneskar

Anbefalte innlegg

hallo :)

Jeg er så heldig at jeg har kommet opp i eksamen i treningsledelse der jeg skal trene 15 tiendeklassinger. Jeg har valgt styrkeløft som min idrett, og må dermed trene elevene i min valgte idrett.

Oppgaven er:

Planlegge, lede og vurdere treningen som fører til ferdighetsutvikling i en idrettsaktivitet.

Jeg tenker selv og ha:

Mål for økta: Bedre den tekniske utførelsen av knebøy

oppvarming

- lett jogging

- Eksplosiv oppvarming

tøyning/stretching

- Tøying av hamstring og hofteledd bøyerne

hoveddel:

-Teknikk trening knebøy

Er det noen som har litt erfaring med å innlære folk teknikk i knebøy og stretching, og dette til så mange uerfarne løftere? Kunne godt ha fått innspill av dere og satt veldig pris for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville iallefall passa på å vært lett på vektene, da jeg tipper ikke alle elevene dine er ferdig utviklet :)

Kanskje du har noen innspill Håvard Vika ? =)

ja, tenkte å starte med veldig lette vekter. Rundt 10-20kg eller kun kroppsvekt. Og mest sannsynlig vil det være noen som mestrer det mer så kan jeg be de om å legge på ekstra belastning tenkte jeg.

Ja bare flott med innspill fra selveste Vika! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, tenkte å starte med veldig lette vekter. Rundt 10-20kg eller kun kroppsvekt. Og mest sannsynlig vil det være noen som mestrer det mer så kan jeg be de om å legge på ekstra belastning tenkte jeg.

Ja bare flott med innspill fra selveste Vika! ;)

Yeap, satser på han svarer etter hvert.. synd han mista tittelen Dr.Squat though.. ville vært morsomt å presentert et treningsprogramm "Approved by Dr.Squat" på skolen :p haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen av administratorene som gav ut "gøye" titler til folk ;-) Men siden det skal være et "seriøst" forum som skal vektlegge faktisk kompetanse og kunnskap osv, så fjerna de alle slike titler.

Eneste titlene du finner nå er f.eks

"Utdannet PT ved AFPT"

"Ernærings og kostholds veileder, utdannet ved blabla"

"Praktiserende styrkeløfter i NM 2013" osv osv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange ungdomsskoleelever er svært uerfarne når det kommer til styrketrening. Som eksamensdeltaker vet du sikkert at tilpasning er essensielt for god treningsutbytte for elevene og viktig for deg som lærer. Motstand og øvelser må føres deretter. Det er dog en hårfin balanse mellom tilpasning og forskjellsbehandling, og sistnevnte er dessverre utfordrende ikke å ty til under en slik økt. Med dette mener jeg at elevene er på ulike nivå når det gjelder kompetanse og styrke, og ved individuell tilpasning er det lett å demotivere de enkelte som ikke helt når til toppen, og en tydelig forskjellsbehandling bør da unngås.

Det viktigste er å være tydelig, og ikke gjøre treningsøkten til en arena for konkurranse, der enkelte kanskje tar mer i enn de behøver eller har godt av. Gi dem heller muligheten til oppbygging fra deres ståsted, og ikke ut ifra andres eller dine krav.

Med dette mener jeg ikke at du skal gjøre økten til en lekeøkt, så kontroll er essensielt her, som gjør deg til en god og kvalifisert leder.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...