Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Morn. Føler meg rimelig sikker på venstrebenet mitt er lenger enn høyrebenet. Har av og til vondt på høyresiden av nedre rygg, og merker at det kan bli litt skjevt noen ganger i øvelser som knebøy.

Hadde veldig vondt i ryggen etter et beinbrudd for snart 10 år siden, og fysioterapeuten mente det var lengdeforskjell i beina og sendte meg til kiropraktoren. Han meldte skjevhet i ryggen, og ordna opp.

For 10 år siden gikk all behandling gjennom fotballklubb, men nå som jeg er student er det lurt å høre litt rundt i forkant for å minimere kostnadene. Derfor tenkte jeg å spørre om jeg burde dra rett til kiropraktoren med en gang, eller om det er noen andre som kan fikse dette. Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30016-lengdeforskjell-ben-kiropraktor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulrik

Er det slik at du har lengdeforskjell? Er det målt? Noen ganger, spesielt hvis sakrum er ute av posisjon eller hofta ubalansert (går litt under det samme) så kan det virke slik, men kan justeres av f.eks en kiropraktor. Jeg synes det du sier høres veldig ut som SI problematikk.

Se her. Fyren er litt korny, men se fra 8:00 - kan være samme problem som du har.

Legg merke til hva han sier. Beinet er ikke anatomisk lengre, men funksjonelt, pga dårlig stabilisering i hofta i denne pasientens tilfelle.

Hvorfor er det slik at hver gang noen er skeive så bli jeg tagga!? Dette er internettmobbing på sitt høyereste Stine smurfine Kjetil1234

Dette er en ulik problemstilling enn den jeg har. Jeg har en benlengdeforksjell på 3cm som er delevis fororsåaket av en hofteskade i venstre hoft og et lårhalsbrudd i i høyre ben, den gjorde så lårbenet kompanserte og vokste lengre enn venstre. Kan det ha skjedd med ditt benbrudd også? Ryggen min er helt rett riktig nok så jeg kan ikke anbefale noe.

• 1 måned senere...

Føler også at jeg har et bein lenger enn det andre til tider, da tar jeg meg en tur til kiropraktor - har bekken som låser seg/får kink veldig lett. Når bekken er knekt opp så føler jeg meg bedre, halter ikke så mye, men det låser seg igjen etter en uke da :(

Annonse

Føler også at jeg har et bein lenger enn det andre til tider, da tar jeg meg en tur til kiropraktor - har bekken som låser seg/får kink veldig lett. Når bekken er knekt opp så føler jeg meg bedre, halter ikke så mye, men det låser seg igjen etter en uke da :(

Hvis bekkenet låser seg igjen og igjen, så tyder mye på at du har dårlig stabilisering i SIJ (regner med at det er dette som låser seg?).

Hovedsaklig piriformis og transversus abdominus(og noen andre kjernemuskler) som holder dette på plass, om du er for løs/stram her så kan det skape problemer, som f.eks laxitet i ligamenter, piriformis syndrom, lyskesmerter, låsninger osv. Du kan også spekulere i hvor seriøs kiroen din er, når han gang på gang låser deg opp uten å gi deg en plan for å unngå dette i fremtiden?

Vanlig problem er at piriformis er både under/overaktiv mens kjernemuskulaturen, spesifikt bekkengulvet og TA ikke aktiveres skikkelig. SIJ vil i begge tilfeller bli ustabilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...