Gå til innhold

Logger inntaket for første gang, og ønsker tilbakemelding


ikkegjestlenger

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har som mål å gå ned litt i fettprosent frem mot juni / juli, og har for første gang gått litt mer grundig til verks enn å bare "spise sunnere og mer fornuftig". Dette er mine vurderinger:

Det første jeg gjorde var å regne ut min bmr og pal, som til sammen endte på 3300.

Jeg er 187 høy, ca 92kg og er 31 år. Har en relativt aktiv jobb og trener ca 5 ganger i uka - 2 løpe/spinningøkter på en time, 3 styrkeøkter.

For å gå ned på en sunn og grei måte, vil jeg tro at et kaloriunderskudd på 500 skal gå bra. Altså 2800.

Problemet kommer her. Jeg logger stort sett alt jeg får i meg hver dag, og lander på ca 2000 kalorier.

Grovt fordelt er disse fordelt på ca:

60g fett (25 av disse er mettet)

160g protein

180g karbohydrater

Etter jeg begynte å logge har jeg nok hatt et økt fokus på å spise sunnere, men jeg synes ikke jeg spiser mindre enn jeg pleier. Jeg har like mye energi og har samme intensitet på treningen. Ganske sikker på at jeg matmessig ikke lever vesentlig annerledes enn tidligere.

Allikevel, 2000 kalorier minus det jeg forbrenner på trening er vel i minste laget?

Om jeg øker inntaket med 800 kalorier, kan det føre til at jeg går opp i fettprosent, istedenfor ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du spiser 2000 kcal og så mister 800 av disse til trening så får du i realiteten kun i deg 1200 kcal. Det sier seg selv at det er alt for lite da du vil bryte ned kroppen og musklene fremfor å bygge opp musklene og brenne bort fettet.

Så nei, du kommer ikke til å legge på deg av å spise mer de dagene du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et vedlikeholdbehov på 3000-3300 kcal så ville jeg lagt kcalinntaket ditt på minimum 2600 kcal til å begynne med. Øk fettmengden til 90 gram, øk proteinmengden til 180 gram og det resterende i karbohydrater.

Det er bedre å gå ned i vekt på mest mulig kcal/mat da du over tid har mer å jobbe med. Om du kan gå ned 0,5kg i uka på et høyere inntak så er vel det å foretrekke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et vedlikeholdbehov på 3000-3300 kcal så ville jeg lagt kcalinntaket ditt på minimum 2600 kcal til å begynne med. Øk fettmengden til 90 gram, øk proteinmengden til 180 gram og det resterende i karbohydrater.

Det er bedre å gå ned i vekt på mest mulig kcal/mat da du over tid har mer å jobbe med. Om du kan gå ned 0,5kg i uka på et høyere inntak så er vel det å foretrekke? ;)

Hehe, ja, jeg er jo glad i mat så klart det er å foretrekke.

Det er bare noe unormalt å øke kaloriinntaket for å gå ned - mitt hode ihvertfall. Men det er jo endel mekanismer her jeg ikke kjenner til.

Fett og protein skal jeg klare å øke ganske lett. Det er snakk om et ekstra stykke biff hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg er jo glad i mat så klart det er å foretrekke.

Det er bare noe unormalt å øke kaloriinntaket for å gå ned - mitt hode ihvertfall. Men det er jo endel mekanismer her jeg ikke kjenner til.

Fett og protein skal jeg klare å øke ganske lett. Det er snakk om et ekstra stykke biff hver dag :)

Men du øker jo ikke i forhold til hva du puttet i deg før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...