Gå til innhold

Søtsug i hverdagen


Gjest

Anbefalte innlegg

Spesielt etter middag, eller hvis jeg har vært ute en tur, kommer søtsuget. I hverdagen prøver jeg å styre unna sjokolade, boller, kaker og brus, men kroppen vil likevel ha noe. Jeg synes for eksempel det er veldig godt å spise banan sammen med Pepsi Max for å få dekket mitt søtbehov (eller annen sukkerfri cola-brus dersom du vil). Mandler, yoghurt, bananchips, rosiner, nøtter og frukt hjelper også, men prøver å holde meg unna mengder av tørket frukt og nøtter siden det inneholder en del sukker og kalorier. I går prøvde jeg cottage cheese sammen med syltetøy for første gang, og kan ikke si jeg er videre begeistret. Noen som har andre tips som hjelper mot hverdagssøtsuget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtsug kan ofte bli trigget over at du spiser måltider med dårlig balanse mellom næringsstoffene. Er det for stor andel karbohydrater så vil blodsukkeret ofte stige fort og falle enda fortere etterpå, og da melder ofte søtsugen seg rimelig fort. Balanserer du måltidene med fett og proteiner så vil blodsukkeret være mer stabilt.

Er ikke sikkert det er dette som trigger ditt søtsug, men det er ihvertfall noe som hjelper for mange (meg selv inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddis har veldig rett der! Tidligere var jeg en typisk nordmann med mye karbohydrater i kosten, og søtsuget var en stor del av hverdagen. Deretter gikk jeg over til å spise proteiner og fett i størst grad, og moderat med karbohydrater, og sparer karbo til kvelden, og søtsuget er helt forsvunnet! :D Det er nok ingen mirakelkur, men det funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Drikk ett stort glass vann når søtsuget melder seg. Ofte er søtsuget tørste.

Går det ikke over

  • Spis noe proteinrikt med litt fett i

Går det fortsatt ikke over

  • Prøv å ikke for det med noe søtt. Søtsuget er ett monster, og forer man det, jo vanskeligere blir det. Nesten som ett barn i sukkersjokk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinfluff! Ikke som i disse stakkarslige eggehvitefluffene folk pisker sammen i disse dager og påstår at smaker godt altså, this is some serious shit: 150g Frosne bær (evt. banan) + ca en dl melk + 30g proteinpulver blandes sammen og kjøres i kjøkkenmaskin eller med mixmaster. Etter 4-5 minutter har du en solid (merk deg solid) porsjon fluff som demper søtsug og metter magen. Sitter faktisk og gafler i meg dette i skrivende stund. Banan med sjokoladeprotein = nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...