Gå til innhold

Trening for å bedre sykkelformen.


Kila

Anbefalte innlegg

Begynte med landeveissykling nå i vår. Ennå ganske uvant og trenger definitivt å bli i bedre form. Saken er at jeg ikke helt er sikker på hvordan jeg bør gjøre det på en effektiv måte.

Noen sier at jeg skal sykle lenge på lav intensitet mens andre sier at det ikke er så farlig å ha høy intensitet, men at jeg heller må ha korte økter (1-2 timer) og heller ta restitusjonsøkta som skogstur med bikkja.. Kan noen hjelpe meg med for og imot liste her?

Målet i år er å etablere et godt grunnlag for neste sesongs ritt, så har god tid men vil ikke kaste bort tiden på å trene feil :)

Som en kompis sier, "du skal sykle fort, men du skal skynde deg sakte" (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har inntrykket av at den "norske" modellen er å holde mye av treningen rolig, men gjetter på at det fort kommer ann på hva slags volum man har. Det står litt mer om det her: triallan.com/2014/03/16/hvorfor-trene-rolig-langtur/ og mer generelt om utholdenhetstrening hos olympiatoppen: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3803.media

Sikkert en fordel å si hvor mye tid/hvor mange økter du har tid/lyst til å gjennomføre på en uke og. :-)

Det beste er kanskje å komme seg inn i en sykkelklubb om det er noen slike i nærheten?

Det finnes et forum for landveissykkel her: www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=30&page=1 - selv om de fleste av diskusjonene dreier seg om sykkelutstyr (og barbering av legger og stil på sykkel..) gjetter jeg på at det sitter folk der med god kontroll på treningsfronten og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har inntrykket av at den "norske" modellen er å holde mye av treningen rolig, men gjetter på at det fort kommer ann på hva slags volum man har. Det står litt mer om det her: triallan.com/2014/03/16/hvorfor-trene-rolig-langtur/ og mer generelt om utholdenhetstrening hos olympiatoppen: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3803.media

Sikkert en fordel å si hvor mye tid/hvor mange økter du har tid/lyst til å gjennomføre på en uke og. :)

Det beste er kanskje å komme seg inn i en sykkelklubb om det er noen slike i nærheten?

Det finnes et forum for landveissykkel her: www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=30&page=1 - selv om de fleste av diskusjonene dreier seg om sykkelutstyr (og barbering av legger og stil på sykkel..) gjetter jeg på at det sitter folk der med god kontroll på treningsfronten og.

Takk takk, skal se litt på lenkene her :)

Ja volumet på treninga går jo ned når intensiteten går opp. Sier seg selv at man stivner fortere og har mindre å gå på når treningen ligger på 82-92% av makspuls, kontra sone 1 og 2 trening. Har som mål å få en tur annenhver dag, dagene imellom bruker jeg på restitusjon, styrketrening, skogsturer, hagearbeid og så videre :)

Er med i sykkelklubb og er derfra jeg har fått de delte meningene. Akkurat nå prøver jeg å få en lengre (6-8 mil) tur i uka og 2-3 kortere som blir mellom 4-5 mil. Bør jeg prioritere en langtur til?

Målet er jo å bli sterkere og klare holde samme watt som resten av gjengen uten å svi av alt kruttet for tidlig :)

Skal sjekke ut sykkelforumet også, men er mange flinke folk her også så håper jo det skal være noen som har gode tips til "snarveier" jeg kan ta :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sykle så mye må langturene være rolige. Og husk at rolige turer er ekstremt rolige. Det vil være viktig å skille mellom harde økter og lette økter.

På lette økter vil du bli forbikjørt av alle, så sant du ikke er godt trent. Selv bestemor vil sykle fortere enn deg da.

Men så er det også slik at vi mennesker er veldig forskjellige. Dette er kun veiledende, og man må selv finne ut om man orker mer eller om man må ta det mer med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler du alene eller sammen med noen ? Skal du sykle landeveisritt er det viktig å trene på å sykle i felt - du skal ligge på hjul , gi signaler osv.

Du vil også spare krefter på å sykle sammen med andre og kunne ligge litt på hjul.

Viktig med variert trening - dvs. du bør ha noen lange rolige turer. Har du ikke så god tid kan du øke intensiteten på øktene.

Det er delte meninger om styrketrning men jeg vil absolutt anbefale det.

Pass på å tøye / bruke rulle - spesielt hoftestrammerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler du alene eller sammen med noen ? Skal du sykle landeveisritt er det viktig å trene på å sykle i felt - du skal ligge på hjul , gi signaler osv.

Du vil også spare krefter på å sykle sammen med andre og kunne ligge litt på hjul.

Viktig med variert trening - dvs. du bør ha noen lange rolige turer. Har du ikke så god tid kan du øke intensiteten på øktene.

Det er delte meninger om styrketrning men jeg vil absolutt anbefale det.

Pass på å tøye / bruke rulle - spesielt hoftestrammerne.

Sykler både alene og i flokk. Nettopp begynt å trene på å sykle kjede :) Håndsignaler har jeg fått beskjed om å vente litt med til jeg er stødig nok på sykkelen. Ennå så er jeg litt anspent når jeg sykler i flokk så håndsignaler gjør at jeg begynner vingle. Trenger mengdetrening, definitivt, så er bare en ting å gjøre og det er å bruke myyyye tid på sykkelen langs veien, med andre og alene.

Ikke alltid jeg er motivert for en 4-5 timers sykkeltur, så mye av denne langkjørproblematikken min sitter mellom ørene.. :blush: Føles enklere å være ute en time og heller jobbe hardt den timen, men når jeg da kommer på et ritt som er 18-19 mil (kanskje mer), så BURDE jobbe mer med langkjøring. Mye mer.

Styrketrening og skogsturer/jogging i terrenget er sunt, tror jeg. Gjør det nå iallefall, særlig nå på vår og sommeren der alle som okkuperte vektene i vinter er dratt på stranda :p

...Skal bli flinkere på den tøyinga.. det blir liksom bare noen minutter mens jeg kokkelerer middag etter en tur :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få med deg noen på de lange turene så blir det mer hyggelig. Du trenger jo ikke så mange av de veldig lange turene - men er jo ok å ha prøvd samme tid som du beregner rittiden til å være. Du må venne deg til å sitte lenge på sykkelsetet.

Ha det gøy - og lykke til med treningen og ritt etterhvert ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...