Gå til innhold

Markløft teknikk - jente. Be honest but be nice :)


AnetteMo

Anbefalte innlegg

I dag forsøkte jeg å øve meg litt på teknikk, og da går det bare i krøll. Men her er den - for jeg trenger hjelp.

Det jeg tror jeg strever med selv: Knærne kommer i veien. På vei opp og vei ned. Spennet i ryggen - er det rett, hvordan gjør jeg det om ikke? Og så mister jeg det for ofte på vei ned. Føler at fua går litt ned i det løftet starter noen ganger. Tror jeg må tenke mer hofta ut i det jeg går ned. Usikker på hodets plassering.

Jeg er avstivet i den ryggvirvelen der de fleste bøyer, og bøyer dermed litt høyere opp, tenkte det var kjekt å vite. Driver tøyning og rumblerolling før hver økt og en-to ganger i uken ved siden av.

Takk på forhånd til dere som gidder å bruke tid på å se videoen og hjelpe meg! Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tilbakemelding. Jeg vipper bakover noen ganger, faktisk i denne videoen på slutten og, men ble for langt å ta det med. Må ta et skritt bakover fordi jeg tenker så mye på å legge vekta bakover og mister balansen. Så mer på helene klarer jeg ikke å få det. Men kanskje få mer vekt bakover ved å bruke hofta mer aktivt - stikke rompa mer ut??? Eller? Er og usikker på om jeg løfter med ryggen. Er bein og fu jeg blir mest sliten i. Men er jo det å bruke ryggen feil jeg er livredd for, så om jeg gjør det vil jeg gjerne rette på det.

Du tenker å komme dypere ved å bøye knærne mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Jeg vipper bakover noen ganger, faktisk i denne videoen på slutten og, men ble for langt å ta det med. Må ta et skritt bakover fordi jeg tenker så mye på å legge vekta bakover og mister balansen. Så mer på helene klarer jeg ikke å få det. Men kanskje få mer vekt bakover ved å bruke hofta mer aktivt - stikke rompa mer ut??? Eller? Er og usikker på om jeg løfter med ryggen. Er bein og fu jeg blir mest sliten i. Men er jo det å bruke ryggen feil jeg er livredd for, så om jeg gjør det vil jeg gjerne rette på det.

Du tenker å komme dypere ved å bøye knærne mer?

Jeg tenker ikke at du skal vippe deg mer bakover, jeg tenker sette deg dypere ned for å få med beina mer i løftet. Jeg vet ikke jeg, kan godt hende at jeg prater tull. Poenget var vertfall at jeg tror du starter veldig tidlig å løfte med ryggen, og at du gjerne kan få med beina litt mer. Mulig det blir lettere om du starter løftet i en dypere benstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at du skal vippe deg mer bakover, jeg tenker sette deg dypere ned for å få med beina mer i løftet. Jeg vet ikke jeg, kan godt hende at jeg prater tull. Poenget var vertfall at jeg tror du starter veldig tidlig å løfte med ryggen, og at du gjerne kan få med beina litt mer. Mulig det blir lettere om du starter løftet i en dypere benstilling.

Aha - nettopp det jeg tenker og. Jeg bruker beina litt lite, derfor kommer knærne i veien. Er det rett forstått? Enda jeg tenker knær først, knær ut først, får jeg det ikke helt til. :p - er vel bare å øve og øve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut. Kom deg litt lenger ned som du gjør på de siste repsene. Det gjennomgående problemet er at hofta skyter opp før ryggen - fordi du ikke pressed med beina. Du skal ikke dra stanga, men 'presse gulvet ned' (tenk beinpress). Nervesystemet vil nå hjelpe deg til å få dratt stanga riktig opp (du må nok sette ned vekta litt i begynnelsen; kanskje en god del). Knærne kan godt gå litt lenger frem, da du har lange lårbein.

Øvrig ser jeg en liten bekkentilt. Jobb med strekking i hams, både med litt knekk i kneet og strakt kne. Da får du strukket både biceps femoris, semimembranosus og semitendonosus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser greit ut. Kom deg litt lenger ned som du gjør på de siste repsene. Det gjennomgående problemet er at hofta skyter opp før ryggen - fordi du ikke pressed med beina. Du skal ikke dra stanga, men 'presse gulvet ned' (tenk beinpress). Nervesystemet vil nå hjelpe deg til å få dratt stanga riktig opp (du må nok sette ned vekta litt i begynnelsen; kanskje en god del). Knærne kan godt gå litt lenger frem, da du har lange lårbein.

Øvrig ser jeg en liten bekkentilt. Jobb med strekking i hams, både med litt knekk i kneet og strakt kne. Da får du strukket både biceps femoris, semimembranosus og semitendonosus.

Tusen takk for en veldig konkret tilbakemelding, med tips til hvordan jobbe videre. Dette kan jeg forstå, og sette ut i livet. Liker tankebilder, og beskjeder om akkurat hva jeg skal gjøre. Strekkinga jobber jeg allerede med, hadde ikke imponerende mobilitet så tar tid å få det på plass.

Jeg jobber med 20 kg under det jeg vanligvis bruker her, men har kjørt mange reps før denne videoen så er rimelig sliten alikevel. Tenker jeg kan bruke denne vekta som utgangspunkt for å øve teknikk videre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en veldig konkret tilbakemelding, med tips til hvordan jobbe videre. Dette kan jeg forstå, og sette ut i livet. Liker tankebilder, og beskjeder om akkurat hva jeg skal gjøre. Strekkinga jobber jeg allerede med, hadde ikke imponerende mobilitet så tar tid å få det på plass.

Jeg jobber med 20 kg under det jeg vanligvis bruker her, men har kjørt mange reps før denne videoen så er rimelig sliten alikevel. Tenker jeg kan bruke denne vekta som utgangspunkt for å øve teknikk videre og?

Bare hyggelig :)

Hvilke vekter du skal bruke er umulig for meg å si, dessverre. Prøv deg frem, og dokumenter med video. Legg den ut her, så kan jeg gi deg en tilbakemelding. Alle reps skal se bra ut, om du er sliten eller ei. Om du kjenner at teknikken svikter så er det bedre å ta en pause, senke vekta og kjøre et nytt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...