Gå til innhold

hvor kommer (to)maten din fra - en tankevekker


Anbefalte innlegg

Akkrat denne:http://www.aftenposten.no/okonomi/Brutte-lofter-for-Italias-tomatslaver-7575970.html#.U32Zu02KDop saken gjelder kuntomater. Norge importerer nesten 9000 tonn årlig fra Italia. Etter å ha lest dette får jeg mldt sagt vondt i sjela!

Tomatplukkerne er neppe de eneste i denne situasjons. SYKT at det i det hele tatt går an at noen skal "leve" slik. For meg var dette ganske nytt - regner med manger her vet om dette, men kanskje r det flere enn meg som får seg en tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke en stor nyhet at alt for mange norske elsker store mengder mat og ettersom bøndene våre også har det hardt så blir det produsert små mengder i Norge iforhold til forbruket vårt da må det importeres mye ;) Mel til bakst man kjøper er blandet norsk/utenlandsk, ferdige brød importeres, all slags mulig frukt og grønt importeres osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen stor nyhet, og ikke den eneste bransjen sånt skjer i nei.. Men likevel så synes jeg det er ekstremt positivt at dette temaet blir lagt fokus på. Merker selv at både jeg og mange rundt meg har blitt mer bevisst på å velge mat utifra kvalitet (inkludert rettferdig handel), og det er mye takket være denne typen informasjonsspredning.

Det er en lang vei å gå i vårt forbrukersamfunn, men å lukke øynene for slikt og late som om problemene ikke finnes er ihvertfall ikke løsningen. Bevisstgjøring er tross alt første steg, man skal ikke undervurdere verdien av press fra forbrukerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...