Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jente på 16. Jeg trener styrke (splittprogram) fire ganger i uka, med fokus på maksimal eller opp mot maksimal styrke. I det siste har jeg merket at jeg under visse øvelser (pullups, benkpress, flies, militærpress, typ overkropp) er betraktelig svakere i venstre arm. På benkpress f.eks., løfter jeg en gitt vekt "lett" med høyre, men venstre stangerer totalt. Den henger igjen...

En personlig trener ved senteret rådet meg til å kjøre manualer, men er det flere grep jeg bør gjøre her? Det føles hvertfall litt dumt å skjeivtrene sånn som jeg gjør nå.. råd/tips/erfaringer? Noen som sliter med det samme?

Fortsetter under...

Det tipset jeg har er at når du kjører med manualer, kan du kjøre enarms-øvelser. F.eks. om du tar bicepsurl med en og en arm, starter du med venstre arm (evt. den svake armen). Klarer du f.eks. 10 reps (bare et tall for å illustrere) og ikke klarer mer, tar du ikke flere enn 10 reps på høyre, selv om du føler du kunne tatt flere. Start alltid med den svake siden, fordi da rekker den å "ta igjen" den sterke siden.

Bør kanskje påpeke at dette kun er mitt tips, og det er ingen som må følge det :)

Mistenker dårlig stabilisering i leddene. Om forskjellene er drastisk fra høyre/venstre så er det noe galt her. Er det bare øvelser som beveger armene dette gjelder?

Om jeg har rett vil første pri være å jevne ut ubalansene og gjenopprette stabilisering av scapula og funksjon av skuldrene. Oppsøk en fysio og sørg for at vedkommende gir logiske svar på problemet ditt (gjør han/hun ikke det så finn en annen!)

Mistenker dårlig stabilisering i leddene. Om forskjellene er drastisk fra høyre/venstre så er det noe galt her. Er det bare øvelser som beveger armene dette gjelder?

Om jeg har rett vil første pri være å jevne ut ubalansene og gjenopprette stabilisering av scapula og funksjon av skuldrene. Oppsøk en fysio og sørg for at vedkommende gir logiske svar på problemet ditt (gjør han/hun ikke det så finn en annen!)

Ja, på armer/skuldre er det markant. Jeg vil definitivt oppsøke fysio. Tusen takk for godt svar!

Men er det ikke da ofte greit å bruke manualer og gi seg når "den svake siden" ikke klarer mer? Husker jeg slet med dette i starten, og løste problemet på den måten. :-)

Annonse

Men er det ikke da ofte greit å bruke manualer og gi seg når "den svake siden" ikke klarer mer? Husker jeg slet med dette i starten, og løste problemet på den måten. :-)

Hvis det er en enorm forskjell så tror jeg at det er stabiliseringsoroblemer og ikke styrkeforskjell som sådan (som er roten til problemet). Hvis stab ikke er korrekt aktivert vil det kun være symptomkontroll å kjøre unilateralt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...