Gå til innhold

Dyp søvn og rare drømmer..


Anbefalte innlegg

Hei jeg har oppdaget en litt rar ting i det siste. Vær gang jeg har spist Avocado/Guacamole så drømmer jeg sinnsykt mye rart om natta. Drømmene er ikke akkurat gladdrømmer, men de er svært intense og kan ofte være krig eller veldig sterke øyeblikk som at en kamerat henger utenfor et stup osv.. Jeg vet at dette høres rart ut, men det er veldig snodig at det er sånn. Drømmeaktiviteten kan sammenlignes med at du begynner på ZMA for første gang.. Håper noen har merket det samme som meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har sjekket litt på nettet og kan det være en sammenheng her:

REM (rapid eye movement) søvn er et av 5 søvnstadier (de andre kalles stadie 1-4). REM kommer første gangen ca 90-120 min etter innsovning om natten, men varer bare i noen minutter da. Etter 90-120 minutter kommer det REM-søvn igjen og varer normalt noe lengre denne gangen. Slik gjentar det seg i et syklisk mønster natten igjennom

Mht magnesium derimot var det gjort noen undersøkelser. I et eksperiment som ble publisert i tidsskriftet Neuropsychobiology i 1993 ble det funnet at dersom man lot være å gi magnesium til rotter førte dette til redusert søvn hos disse. Det var i stor grad den dype søvnen som ble svekket, mens det som likner REM-søvn hos mennesker i liten grad ble påvirket. I en nyere undersøkelse, publisert i tidsskriftet ”Pharmacopsychiatry” i 2002, gav man enten placebo eller magnesiumtabletter til en gruppe friske eldre mellom 60 og 80 år. Sammenliknet med placebobetingelsen var det mer dyp søvn når forsøkspersonene hadde fått magnesium over 20 dager. Man fant også lavere nattlige nivå av cortisol i magnesiumgruppen (cortisol er et hormon med katabolsk – dvs vevsnedbrytende effekt – det motsatte av anabol effekt). Magnesiumgruppen hadde også høyere produksjon av hormonet aldosteron (som får nyrene til å skille ut mindre natrium (salt)). REM-søvnen var ikke forskjellig i de to gruppene. Samlet sett ser det altså ut til å være noen studier som peker i retning av at magnesium faktisk kan øke mengden av den dype søvnen (og dermed påvirke hjerneaktiviteten), mens drømmesøvnen ser ut til å være relativt upåvirket av dette mineralet. Jeg vil imidlertid understreke at det er gjort altfor få undersøkelser til at man kan trekke noen sikre konklusjoner om dette.

Avocado har visst høye verdier av Magnesium. kilde: http://www.lommelegen.no/legesvar/sink-magnesium-og-b6-i-forhold-til-s%C3%B8vn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet med at kjæresten min fortalte at hun hadde så intense drømmer. Jeg dro ingen snorer mellom hva hun har spist og hva hun drømmer så jeg tenkte ikke noe over det. Neste dagene hadde hun ingen drømmer. en helg her skulle vi spise middag. Da hadde vi avocado som en ingrediens. Den natta hadde jeg sykt med drømmer. Jeg våknet faktisk tilslutt og da var kl ca 05 og jeg la meg kl 11. Drømmene føles veldig realistiske og det kjennes ut som at du faktisk er våken og kan kontrollere hvordan drømmen skal gå videre. Jeg nevnte at jeg hadde drømt veldig mye rart til min kjæreste og det bekreftet hun også at hun hadde gjort. Drømmene var forskjellig men dem var av samme type intensitet.

Jeg spiser ikke dette ofte, men da jeg gjør det så drømmer jeg hver eneste gang faktisk. Det kan jo være at jeg

har veldig lave verdier av Vitamin b6 og magnesium evt sink. jeg trener 5 ganger i uken og ikke tar noen form for kosttilskudd som har disse vitaminene og mineralene så det kan jo være noe der.

Grunnen til at jeg skrev dette idag var fordi vi nemlig hadde taco i går med hjemmelagd guacamole. Den natta her så har jeg drømt at jeg har gått meg bort på fjellet og overlevd på samme måte som bear grylls og kjæresten min har slått opp og jeg klarte ikke å vinne henne tilbake.. intens natt for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er tilfeldig, men denne uken har jeg begynt å spise avocado igjen etter noen uker pause fra det. Har hatt noen syke drømmer. Har tatt ZMA før jeg la meg noen av dagene, men ikke alle. Den kvelden jeg ikke tok ZMA, men spiste en halv avocado tidlig på dagen, hadde jeg den mest intense drømmen på lenge :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...