Gå til innhold

Markløft - plutselig krøll på toppen av løftet


KristineH

Anbefalte innlegg

Jeg trener til vanlig en gang i uken med PT - men har ikke time igjen før om halvannen-to uker og trenger input før den tid!

Tok markløft i dag som øvelse nr 2 (er som regel øvelse nr 1 eller 2 på programmet). Jobber på 3 sett, 5 reps, nå for tiden på 80 kg. Jeg hadde egentlig tenkt å øke i dag, har ligget på 80 kg de siste ca 2 ukene, dvs de siste ~6 treningene. Jeg merket at jeg plutselig, på 3. rep 1. sett, løftet høyre skulder og bøyde litt i høyre albue. Det fortsatte på rep 4 og 5 til tross for at jeg var klar over det og prøvde å motvirke det. Ble veldig opptatt av dette, tok derfor kun 3 reps i neste sett - slapp i det jeg merket at skulderen gikk opp og albuen bøyde seg. Knakk konsentrasjonen (og motivasjonen!) helt, og failet på grepet på 4. rep, 3. sett. Jeg har ikke hatt problemer med dette før i det hele tatt, verken på denne vekten spesielt eller på markløft generelt.

Fokuserer på å spenne opp grundig før jeg løfter: nøytral nakke, armene spent slik at albukroken vender ut, "vrir" gulvet fra hverandre med beina, sterk kjerne. Ingen rykk/bounce i armene i starten av løftet. Holder oppspennet gjennom alle reps, alle sett, selv om jeg kanskje trenger 5 sekunder ekstra mellom hver rep på det tyngste, for å få det skikkelig.

HALP - hva kan jeg gjøre for å motvirke dette? Hva er det jeg gjør feil? (Har ikke film og kommer nok ikke til å filme, trener alltid alene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er de, ved å "vri" armene (prøve å brekke stangen på midten når jeg holder den) låser skulderbladene seg inn og ned. Fatter altså ikke hva det er som gjør at skulderen plutselig loker.

Skal trene i morgen eller på tirsdag igjen - kanskje jeg kan spørre en "gymtrynene" som alltid er der om å filme når jeg løfter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...