Gå til innhold

Spiser jeg nok? Gutt 14 år 64kg


jonas jacobsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syntes du har veldig lite fett i kostholdet ditt jeg - ikke noe nesten (?) - Hvorfor ikke?

Noe fett skal kroppen uansett ha, og særlig om du skal opp i vekt er dette en grei måte å få i seg kalrorier på fordi fett gir deg mye mer kalorier per gram enn karbohydrat og protein. Så få i deg fett i tillegg til protein og karbo: f.eks gjennom å steke maten i oljer, inkludere nøtter og frø i kosten (havregrøt, som snacks, i matretter), peanøttsmør, smør på brødskiva, oster, fet fisk, avocado, kokosmelk, hmelk osv osv

Og generelt anbefaler jeg deg ikke å gjøre kosthold og mat mer komplisert enn det egentlig er. Få i deg mat fra alle matgrupper: proten, fett og karbo. Velg energitette matvarer (mange kalorier i fht vekt/volum) når vektøkning er målet, og siden mindre energitette matvarer når du skal vedlikeholde vekten.

NOK mat = du oppnår det du vil mtp vekta. Dvs at dersom du ikke går opp med det du spiser nå, så må du spise mer. SÅ enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du har veldig lite fett i kostholdet ditt jeg - ikke noe nesten (?) - Hvorfor ikke?

Noe fett skal kroppen uansett ha, og særlig om du skal opp i vekt er dette en grei måte å få i seg kalrorier på fordi fett gir deg mye mer kalorier per gram enn karbohydrat og protein. Så få i deg fett i tillegg til protein og karbo: f.eks gjennom å steke maten i oljer, inkludere nøtter og frø i kosten (havregrøt, som snacks, i matretter), peanøttsmør, smør på brødskiva, oster, fet fisk, avocado, kokosmelk, hmelk osv osv

Og generelt anbefaler jeg deg ikke å gjøre kosthold og mat mer komplisert enn det egentlig er. Få i deg mat fra alle matgrupper: proten, fett og karbo. Velg energitette matvarer (mange kalorier i fht vekt/volum) når vektøkning er målet, og siden mindre energitette matvarer når du skal vedlikeholde vekten.

NOK mat = du oppnår det du vil mtp vekta. Dvs at dersom du ikke går opp med det du spiser nå, så må du spise mer. SÅ enkelt ;)

når jeg begynte å trene for ca. 2 måneder siden veide jeg 60kg nå har jeg gått opp til 64 på ca. 8 uker bør jeg spise mer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg begynte å trene for ca. 2 måneder siden veide jeg 60kg nå har jeg gått opp til 64 på ca. 8 uker bør jeg spise mer da?

Da spiser du jo nok til at vekta øker =)

Jeg tenker jo at en litt langsommere vektøkning + styrketrening = lean gains (altså en god del muskler som vekt, og ikke bare fett), mens en hurtigere vektøkning ofte betyr mer fett med på kjøpet. SÅ med mindre du er ekstremt undervektig eller har veldig hastverk mtp vektøkningen så tror jeg ikke du trenger å stresses med dette. Spis deg mett, trent tungt, lik det du gjør. Når du stagnerer på trening (slutter å bli sterkere) og/eller vekten slutter å øke (over tid) så kan du revurdere kostholdet.

Men dette med å inkludere fett syntes jeg virkelig du bør gjøre uansett. Kroppen har en tendens til ikke å trives så godt over tid dersom du ikke gir den fett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du jo nok til at vekta øker =)

Jeg tenker jo at en litt langsommere vektøkning + styrketrening = lean gains (altså en god del muskler som vekt, og ikke bare fett), mens en hurtigere vektøkning ofte betyr mer fett med på kjøpet. SÅ med mindre du er ekstremt undervektig eller har veldig hastverk mtp vektøkningen så tror jeg ikke du trenger å stresses med dette. Spis deg mett, trent tungt, lik det du gjør. Når du stagnerer på trening (slutter å bli sterkere) og/eller vekten slutter å øke (over tid) så kan du revurdere kostholdet.

Men dette med å inkludere fett syntes jeg virkelig du bør gjøre uansett. Kroppen har en tendens til ikke å trives så godt over tid dersom du ikke gir den fett =)

Jeg vil si jeg veier en del mer enn de fleste på min alder så ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det vet jeg, men spiser jeg nok viss jeg har gått opp 3-4kg på 8 uker?

Legg deg på 0,5 - 1 kg vektoppgang i mnd og tren bra så er mesteparten av det du legger på deg muskelmasse og ikke fett.

Fettinntaket ditt er ikke noe problematisk lavt mtp kroppsvekt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...