Gå til innhold

Hvordan påvirker kardio muskelmassen?


Calypso

Anbefalte innlegg

Om sommeren får jeg automatisk enn mye mer aktiv livsstil i form av at jeg går lengre turer med hundene mine + løper mye på fjellet fordi jeg elsker det når været er knall. Tur på 1 time-3 timer hver dag er ikke uvanlig når sola kommer frem. Har naturlig et hurtig tempo og liker å sette fart i oppoverbakker.

Jeg trener nå styrke 3 dager i uka hjemme (pga. tid og dårlig økonomi er jeg ikke på treningssenter), har planer om å øke til 4 dager i uka. Trener 1 time av gangen ca med forskjellige øvelser som trener alle de store muskegruppene (hele kroppen hver gang). Har også planer om å starte på treningssenter i sommer.

Jeg har satt meg som mål å legge på meg minst 5 kg, da jeg bare veier 50 kg og er 165 høy, trenger mer kcal daglig for å få mer muskelmasse (prøver å stappe i meg mest mulig i form av sunn mat, håper jeg ligger litt over 2000 kcal daglig nå).

Men det jeg da lurer på er hvordan så mye mer kardio over ca 3 mnd. vil påvirke fremgangen min ift. muskelmasse og målet om å gå mer ned i fettprosent? Bør jeg spise betydelig mye mer når jeg kommer til å være så aktiv, for å holde på vekta?

Og hvordan bør jeg kombinere sånne turer med styrketreningen min (tenker på om jeg kan gjøre begge deler en dag)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektoppgang skyldes at man får i seg mer energi enn man forbruker. Dette kan man regulere fra begge sider, dvs enten ved å f.eks være mindre aktiv, eller ved å spise mer mat.

Hvis du da er mer aktiv en periode, så vil jo det føre til at du bruker mer energi, hvis du vil opp i vekt samtidig : ja da må du øke inntaket tilsvarende så du alikevel ender opp med å få i deg mer energi enn du forbruker.

Hvis du spiser for lite og løper for mye, så får ikke kroppen noe særlig til overs å bygge muskler med. Og hvis du løper deg helt ned i grøfta, og så skal trene massevis av tunge beinøvelser, da kan det fort bli dårligere resultater på styrketreningen siden du brukte beina så mye først på løping.

Hvis du vil både trene styrke og kondis samtidig, vil jeg anbefale deg å trene det du synes er viktigst først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først MÅ du få i deg mer energi. Om matlysten ikke er på topp kan du prøve å velge mer energitett mat fremover. Hva som fungerer for deg må du selv finne ut av. Fint at du liker å gå turer og i fjellet. Da disse turene kan kreve litt energi vil jeg råde deg å prøve å spise litt underveis mens du går. Nøtter kan være et godt alternativ. Vis du trener hjemme (?) uten vekter er det ikke sikkert dette gir et stort nok stimuli til muskelvekst. Prøv deg med en del tyngre styrkeøkter og reduser mengden løpeturer noe (gåturer går fint). Muskelvekst kan hemmes av utholdenhetstrening, men det er avhengig av treningstilstand, treningsmengde, energibalanse, treningsøvelse +++. Videre vil ikke f. eks løping (underkroppsarbeid) påvirke muskelvekst i overkroppen osv. Om du ikke har trent mye tung styrketrening før ville jeg prioritert det fremfor løping. Som aurelius var inne på kan det være smart å trene det du prioriterer mest først i en treningsøkt om du kombinerer styrke og utholdenhetstrening. Husk MAT, MAT og mer MAT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Som sagt så er det ikke det at jeg bevisst øker kardio, men jeg velger ikke bort fjellturer av den grunn av at jeg elsker det! Hundene må jo også få den kosen der synes jeg :happy:

Jeg prøver å stappe i meg mest mulig som sagt; men nå sliter jeg med at jeg er matlei. Rett og slett lei av å spise mat (skjønner ikke selv at det går an). Er det andre ting enn nøtter jeg kan spise, som er energitett og gir meg næring, vitaminer osv. i tillegg? Jeg trener med vekter hjemme for øyeblikket, men det er bare 1 kgs-vekter, ellers er det push-ups, sit-ups i forskjellige varianter (sykling liggende b.l.a.), planken, squats osv. Jeg kjenner at kroppen min er mye hardere og sterkere allerede, men må fortsatt bygge mye mer. Målet er også at fettlaget mitt utenpå skal minske automatisk ved at jeg spiser mye, så sunt som mulig - og trener styrke samtidig med en aktiv livsstil i form av fjelltur og gårturer (jeg jogger ikke over tid pga. knærne mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken!

Det er planen å komme seg på treningssenter! ;) Har verken hatt tid eller økonomi til det dette året (er student), men til sommeren ordner ting seg og jeg får kommet "skikkelig i gang" (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...