Gå til innhold

Volum på treningen?


Buildingforce

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg noen retningslinjer/oversikt over hvor mange sett og reps man totalt sett bør få unnagjort på de ulike kroppsdelene i løpet av en uke?

Gjerne oppgi nivåinndeling (hvor mange sett og reps som bør etterstrebes i den bestemte fysiske formen) og opplegg i følge mål (forskjell på om man er styrkeløfter, OL vektløfter, kroppsbygger, etc.), hvis det er mulig.

Fint med anbefalt lesestoff om dette! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det, men her står det dessverre ikke noe om hva jeg så etter...

Det nærmeste man kommer mitt spørsmål i teksten er hvilke repsområder som trener hvilken egenskap. Det var ikke det jeg lurte på. Takker allikevel for interessen! :)

Er det noen på forumet som pleier å planlegge treningene en stund fram i tid, slik at de beregner hvor mange sett og reps de skal ta på de ulike muskelgruppene i løpet av en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noen generelle retningslinjer?

Er mann på 22 år, veier 126kg, og er 180cm høy. Har div. skader i brystet på høyre side, og noe i korsryggområde, men er vanskelig å si hvor sterk en er.. Har trent i ca.4 år.

Kjører for tiden en 5-dagers splitt med 3 dager underkropp + OL clean, og 2 dager med overkropp. Prøver å kjøre få øvelser. Ca. 3-4 øvelser på beindagene, og 7 øvelser på overkroppen.

Målsetning er å løfte tyngst mulig rundt 5reps-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror totalt 30-60 reps per muskelgruppe per økt skal være en grei pekepinn. Lavere enden av skalaen for tunge vekter og høyere enden for lettere vekter. Frekvens på 3 ganger i uka for begynnere og 2 ganger i uka for de som har trent i mer en ca. 6 mnd. Dette er veldig generelle rettningslinjer og det fins tusen unntak, men det gir deg ivertfall en ide om hvor det kan være lurt å legge seg.

Med både trening og kosthold må man bare prøve seg frem, måle fremgangen og justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...