Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg noen retningslinjer/oversikt over hvor mange sett og reps man totalt sett bør få unnagjort på de ulike kroppsdelene i løpet av en uke?

Gjerne oppgi nivåinndeling (hvor mange sett og reps som bør etterstrebes i den bestemte fysiske formen) og opplegg i følge mål (forskjell på om man er styrkeløfter, OL vektløfter, kroppsbygger, etc.), hvis det er mulig.

Fint med anbefalt lesestoff om dette! ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29643-volum-p%C3%A5-treningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det, men her står det dessverre ikke noe om hva jeg så etter...

Det nærmeste man kommer mitt spørsmål i teksten er hvilke repsområder som trener hvilken egenskap. Det var ikke det jeg lurte på. Takker allikevel for interessen! :)

Er det noen på forumet som pleier å planlegge treningene en stund fram i tid, slik at de beregner hvor mange sett og reps de skal ta på de ulike muskelgruppene i løpet av en uke?

Annonse

Det finnes ikke noen generelle retningslinjer?

Er mann på 22 år, veier 126kg, og er 180cm høy. Har div. skader i brystet på høyre side, og noe i korsryggområde, men er vanskelig å si hvor sterk en er.. Har trent i ca.4 år.

Kjører for tiden en 5-dagers splitt med 3 dager underkropp + OL clean, og 2 dager med overkropp. Prøver å kjøre få øvelser. Ca. 3-4 øvelser på beindagene, og 7 øvelser på overkroppen.

Målsetning er å løfte tyngst mulig rundt 5reps-området.

Tror totalt 30-60 reps per muskelgruppe per økt skal være en grei pekepinn. Lavere enden av skalaen for tunge vekter og høyere enden for lettere vekter. Frekvens på 3 ganger i uka for begynnere og 2 ganger i uka for de som har trent i mer en ca. 6 mnd. Dette er veldig generelle rettningslinjer og det fins tusen unntak, men det gir deg ivertfall en ide om hvor det kan være lurt å legge seg.

Med både trening og kosthold må man bare prøve seg frem, måle fremgangen og justere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...