Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kutte ut melkeprodukter for en periode, for å se om magen min bedrer seg. Legen min har egentlig konkludert med irritable tarm, men jeg synes den konklusjonen kom litt vel fort, da jeg kun har tatt 2 allergitester (melk og gluten) og slo ikke ut på noen av de.

Gluten spiser jeg ikke så mye av, men jeg spiser MYE melkeprodukter.

Proteinkildene mine er hovedsakelig skyr, gresk yogurt, kesam og CC så om jeg skal kutte alt dette - hva skal jeg da spise?! o_O

Reagerer litt på egg også så det kuttes, men jeg ser liksom ikke helt for meg å steke kjøtt til frokost.

Noen som har noen gode råd? Pretty please:cat:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29564-kutte-melkeprodukter-mot-hva/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du kan prøve laktosefrie produkter. Det skal ikke irritere magen. Man kan ha en sensitiv tarm for laktose selvom man ikke er intolerant. Jeg drikker kun laktosefritt siden jeg reagerer på laktose men er ikke allergisk. Tok også test for laktose og gluten. Men ble bedre når jeg byttet ut. Hadde veldig problemer med magen før.

Jeg hadde samme problemet - hadde vondt i magen i halvannen måned og legen konkluderte med irritabel tarm. Hadde noe utslag på matallergitest på eggehvite og bittebittelitt på melkeprotein(meieriprodukter). Jeg kuttet derfor ut både meieriprodukter og egg. Etter to uker introduserte jeg meieriprodukter igjen, og to uker etter det igjen introduserte jeg egg. Det var fire VANSKELIGE uker, da jeg stort sett spiser meieriprodukter og egg bortsett fra til middag.

Det jeg gjorde som erstatning var å, i starten av uken, lage mat for hele uken. For å kompensere proteininntaket brukte jeg bønner, linser kyllingkjøttdeig, kyllingfillet og tunfisk. Jeg hadde alltid en stor gryte med "chilli" i kjøleskapet (linser, bønner, kjøttdeig og annet snadder), stekte kyllingfileter og tunfisk-burgere. Så var det bare å velge det som fristet mest til frokost, lunsj, etter trening og kvelds (spiste helst noe annet til middag). Kan være lurt å prøve med litt forskjellige smaker, eller så blir man, som meg, veldig lei av de nevnte rettene..

Problemet mitt ble borte i løpet av de siste ukene, ikke vet jeg om det var fordi jeg lot magen få en pause fra egg og meieriprod. eller om det kun var tiden som hjalp, men nå bader jeg i meieriprodukter og egg igjen og det er.. fantastisk.

Gjest =xXx=

Dattera mi sliter med det samme. Hun kuttet totalt melkeprodukter og gluten i 3 måneder, før hun gradvis introduserte det i kostholdet igjen. Hun er fortsatt sensibel, men kan spise litt ila ei uke. Ellers fikk du svært gode råd ovenfor mtp alternativer til melkeprodukter:)

Lykke til!

Annonse

Tusen takk for alle svar og gode råd:) Jeg ser for meg å innføre det igjen litt etter litt iom at jeg ikke har fått påvist noe allergi/intoleranse. Kjekt å lese at det har gått så bra for skvale her opp.

Laktosefri kesam skal sjekkes ut. Det har jeg ikke sett i noe butikk enda da, men det må jo finnes en eller annen plass;)

Tusen takk for alle svar og gode råd:) Jeg ser for meg å innføre det igjen litt etter litt iom at jeg ikke har fått påvist noe allergi/intoleranse. Kjekt å lese at det har gått så bra for skvale her opp.

Laktosefri kesam skal sjekkes ut. Det har jeg ikke sett i noe butikk enda da, men det må jo finnes en eller annen plass;)

Den står sammen med laktosefrie produkter i ett eget kjøleskap om du ikke finner den hos der de andre står☺

Hehe, ikke fan av soya. Jeg bruker kun melk i havregrøten så da går jeg heller for laktosefri, selv om prisen er helt insane:eek: Takk for smørtips!!

Ikkenoe problem :) Så du vet at det er laktose, og ikke melkeprotein du reagerer på? Du kan ta en enkel laktosetest på furst

Jeg vet ikke om det er noe relatert til melk sånn egentlig, men fant ut at det var enklest å starte der siden jeg spiser så mye melkeprodukter. Magen har nemlig vært veldig fin etter at jeg kuttet ut Skyr og gresk Yogurt hver dag. Det begynner å bli ett par år siden jeg tok disse testene hos legen så det kan sikkert ikke skade å prøve på ny :-)

Takk for tips Isa24(y)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...