Gå til innhold

Knebøy! Hoftedominant eller knedominant?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Ifølge Eirik Sandvik, bør øvelsen utføres hoftedominant for å forebygge skader og for å dra med baksida av låret i knebøy. Mitt spørsmål er: Når øvelsen blir såpass hoftedominant som det står beskrevet, at leggene er nærmest vertikale, kan øvelsen bli FOR hoftedominant? Kan det gjøre at fremsiden får mindre "stryk" enn baksida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Eirik Sandvik, bør øvelsen utføres hoftedominant for å forebygge skader og for å dra med baksida av låret i knebøy. Mitt spørsmål er: Når øvelsen blir såpass hoftedominant som det står beskrevet, at leggene er nærmest vertikale, kan øvelsen bli FOR hoftedominant? Kan det gjøre at fremsiden får mindre "stryk" enn baksida?

Jeg mener øvelsen ikke kan bli for hofte-dominant. Det kommer an på hva en trener for å oppnå, eventuelt. Fremsiden kan trenes på annet vis, om ønskelig. På den annen side, så mener jeg det ikke er grunnlag for å påstå at knebøy som løses knedominant, er nødt å være forbundet med større skaderisiko. Men - igjen blir det et spørsmål om hva en trener for å oppnå.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med Eirik her. Trente meget hoftedominant før, og fikk masse problemer med knærne. Smerter under patella, den samme som alle har, right?

Løsning for meg var dype knebøy med god balanse mellom ankel og hoftefleksjon.

Eirik har skrevet mye om at han ikke kan kjøre knebøy pga ryggtrøbbel, så det er vel kanskje noe å ta til betrakning. Erfaring=king

Enig i det linjemannen sier, at man på sikt kan slite ut knærne fortere. Men samtidig tenker jeg at det er en risiko ved styrketrening. Hva med albuene? Skal vi slutte å kjøre benk? Uansett er det viktig å spise godt og hvile. Personlig bruker jeg både MSM og hyaluronsyre og kollagen, som behøves for å reparere leddslitasje.

Mitt svar til OP er at ja, det vil helt klart bli en ubalanse i muskelaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...