Gå til innhold

Aktivitets nivå vs kalorier?


burny_

Anbefalte innlegg

Har fundert litt nå i det siste, sliter sjeldent med å gå ned, MEN må som regel lavt på kaloriene, betraklig mye lavere enn folk på samme vekt som meg. Har vært helt nede i 1800kcal for å få noe særlig nedgang i vekt. Og opp imot 2500kcal da står det helt stille. (veier akkurat nå rundt 105kg)

Kunne stå stille på rundt 110kg med 2500kcal om dagen. (Dog varier litt, kan være oppe i 3000kcal og holde meg stabilt og).

Da med styrketrening 4-5 dager i uken, uten kardio... Av og til med kardio.

Ble litt rot, men poenget er: Kan de kalkulatorene rundt om på nett virkelig vise så feil for noen som opp i mot 1000kcal? Syns jeg må mye lavere enn alle andre for å ned i vekt.

Er jeg bare mindre aktiv? (Har en medium fysisk jobb).

Er ganske avslappa ellers, vil det da ha så stor påvirkning som opp i mot 1000kcal om dagen? Kontra en rastløs person?

Har egentlig ikke noe problem, men funderer bare litt... Blei litt rotete post, men dere som gidder får lese i mellom :p

Edit: Kan legge til at jeg har en mor og en søster som har lavt stoffskifte, dog har ikke det selv sier legen til meg etter å ha tatt blodprøve. Vet ikke om det kan ha noe betydning... Men tenkte å slenge det med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan gå med kaloriunderskudd over en lengre periode uten at vekten endrer seg noe.

La meg illustrere med hva som skjedde i helgen: Har gått med kaloriunderskudd hele uken, men ikke noe utslag på vekten. På lørdag gikk jeg ut på byen med kun noe biff og brokkoli i magen. Noe som resulterte i 2 kebab og 1 liten pizza på den lokale fyllematsjappa. Eller noe som 4000 kalorier, som er nesten hele underskuddet denne uken, men når jeg gikk på vekten igår så var jeg gått ned to kg.

For meg har alltid vektnedgang aldri vært lineært med kaloriunderskudd. Kommer alltid ganske drastiske og plutselige endringer over natten.

Lyle McDonald har skrevet noen fine ord om dette (husker ikke i hvilken artikkel :blush:).

Det jeg prøver å si er at så lenge du ikke "jukser" på antall kalorier du har inntatt, så vil du med et kaloriunderskudd miste fett/muskler uavhengig av måltidsammensetning og hva du spiser! Husk at kroppen holder på vann når du tømmer fettlagrene dine. Oppkarbing skal visstnok hjelpe kroppen å kvitte seg med vannet.

Hva du spiser og måltidsammensetning er derimot alfa omega for å lettere kunne følge en diett. Bare stå på så vil tiden vise om du har gått i underskudd eller ikke. Det er ikke noe i veien å justere antall kalorier underveis i en diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg formulerte meg litt dårligt :p

Har ingen problem med å gå ned sådan, opp til 1kg i uka... Men må alltid mye lavere ned på kaloriene enn det diverse kalkulatorer anbefaler (helt opp imot 1000 kalorier). Derfor lurer eg på om dette er normalt hos noen få? At de kanskje rett og slett har lavere hvile forbrenning?

For klarer å pakke på meg muskelmasse og gå opp i vekt på 3000kcal.. Og veier jo en del (for øyeblikket rundt 105kg).

Mens alle kalkulatorer eg prøver viser at eg må være oppe i nærmere 4000kcal (med beregna overskuddet).

Da samme når eg skal nedover, det kalkulatorene regner er nesten 1000kcal over det eg pleier å ligge på når vekta skal nedover.. (Holder greit på muskelmasse og).

På diett pleier det å være hovedsaklig proteiner jeg spiser, fett er rundt 20-25% og karbo er rundt det samme, om ikke lavere. (Syns kroppen holder mindre vann, og føler meg ikke like oppblåst med lite karbo. ) Samt det jeg får i meg av karbo sparer jeg til før øktene, sånn at det er litt ekstra energi der..

Og bruker forresten IF, uansett om vekta skal opp eller ned. Litt mere slavisk mtp 8timers tidsrom når vekta skal ned.

Som sagt, er egentlig ikke noe problem, bare lurer på om dette høres "normalt" ut? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du utenfor mitt kunnskapsnivå ;)

Men siden vi mennesker er så forskjellig, så er det vel rimelig å anta at forbrenningen også vil variere mellom individer. Noen ganger til det ekstreme.

Jeg ville dobbeltsjekket at kaloriene ble riktig telt, revurdert aktivitetsnivået, brukt en annen kalkuasjonsmetode. Hvis du fortsatt kommer ut feil kan du bare slå deg til ro med at du har lav forbrenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vitenskapen sier vel at ca 98% av befolkningen har en forbrenning innenfor -+5% av normalen for alder og vekt.

Så ENTEN er du et funn av de sjeldne, ellers så regner du feil. Kalkulatorer på nettet, er vel kjent for å være notoroisk feil, og spesielt forbrenningen de gir, er optimistisk. Matinntaket er MYE lettere regne ut ( står på pakka x vekta som de fleste har på kjøkkenet )

Jeg tipper at du beregner forbruket feil, men vil gjerne se regnestykket for å se hvordan du tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...