Gå til innhold

Middagstips


Ainalil

Anbefalte innlegg

Er klar over at det finnes uttallige tråder som dette før, men der blir det bare nevnt middagstips med fullstappet med 100 ingredienser. Er heller ikke så mye som har fristet.. Så ja jeg har søkt meg godt rundt før jeg lagd denne tråden.

Har et ganske kjedelige middager, ofte det samme uke etter uke.

Jeg trenger virkelig noen tips, enten om det er nye matretter; eller annerledes måter å tilberede kjøtt på.

Jeg takler ikke kyllingfilet, aner ikke hvorfor. Blir ordentlig kvalm når jeg spiser kylling, med mindre det er med noen saus til. (tikka masala og slikt f.eks). Kyllingfilét alene smaker rett og slett høgg. Men vil ha dette presset inn ihvertfall en dag i uken, så tips mottas med stor takk.

Vil som nevnt ikke ha masse fancy oppskrifter, noe som er enkelt, billig og quick done :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir laks med grønnsaker og poteter (noe jeg forøvrig vil beholde en gang i uken), taco (med fullkornslefser), proteinpannekaker, hjemmelaget lasagne, kylling med salat i fullkornslefser og slike ting. :)

Har en samboer som er ganske sær i matveien og er bare glad i laks, biff og kylling av kjøtt. Og karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da vil jeg anbefale denne retten, super enkel å lage og ikke så altfor dyrt:

SITRONSTEKT LAKS MED RÅKOST AV RØDBET

Sitronstekt-laks-med-r%C3%A5kost-av-r%C3%B8dbet-FLF-497x331.jpg

Ingredienser (2 porsjoner):

  • 350 gr laks, uten skinn og bein
  • 1/2 sitron
  • 2 ss smør
  • 5 stilker persille (kan sløyfes)
  • Råkost av rødbet
  • kesam

Fremgangsmåte:

  • Skjær sitronen i skiver, grovhakk persillestilkene, del fisken i 2-4 stykker samt ha på salt og pepper på hver side.
  • Smelt smør i en stekepanne på medium til høy temperatur, tilsett sitron og persille og la det steke i ca 1 minutt.
  • Tilsett fisken og stek med den fine siden ned til du ser den er stekt halveis gjennom, snu og stek like lenge på den andre siden.
  • Tipp pannen litt og bruk en skje til å ta opp smøret for så å helle det over fiskestykkene.
  • Server med Råkost av rødbet og kesam.

RÅKOST AV RØDBET

R%C3%A5kost-med-r%C3%B8dbet-4-497x331.jpg

Ingredienser (3-4 porsjoner):

  • 100 gr rødbet, skrelt
  • 150 gr gulrot, skrelt
  • 1 eple
  • saften av 1/2 sitron

Fremgangsmåte:

  • Rasp rødbet, gulrot og eple(behold skrellet på).

  • Bland godt sammen og smak til med sitron, salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på det sterkeste anbefale bruk av oppvaskhansker/engangshandsker når man leker med rødbeter, de jævlige misfarger noe helt utrolig(:

Hva med hvit fisk? Torsk eller sei eller kveite eller breiflabb er jo alle kanonbra matfisk:)

Laks med rotgrønnsaker og sandefjordsmør

Kjøp litt forskjellig av det de har av rotgrønnsaker på butikken, sellerirot, gulrot, rødbeter,jordskokk, pastinakk,stangselleri,persillerot, neper, reddik,fennikel, skrell de, og kutt de i avlange biter.

Varm olje i stekepanne og brun grønnsakene. Legg grønnsakene i ildfast form og krydre med salt, sukker, sort pepper og godt med smør. Stek på 150 grader i 20-30 minutter til møre.

Kok inn 3 DL fløte i vid kjele til konsistensen er tykk,fargen er gulnet og boblene har økt godt i volum. (pass på at den ikke svir seg i bunnen) pisk inn biter med smør til tykk saus, smak til med sitronjuice, salt og sukker. Sausen skal være ganske syrlig i smak. Om du vil ha i finhakket persille eller gressløk eller dill eller lakserogn eller annet, så kan du det.

Varm olje i stekepanne og legg laksen med skinnsiden opp.

Når godt brunet, snu, tilsett godt med smør og skje dette over fisken. Taes ut litt før du tror den er ferdig, la hvile i 2-3 minutter.

Kokte poteter passer godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å teste ut forskjellige mariander? Jeg selv synes kyllingfilet i seg selv kan bli veldig kjedelig om du spiser det hver dag, men det er jo en fantastisk proteinkilde. Så jeg lager ofte marinader. Bare å søke opp "marinade til kyllingfilet". Krever ikke mye, og lager du det dagen før så den får ligge over natta så skal jeg love deg det blir noe helt annet. Marinade kan du jo også bruke til det meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste og raskeste lakseoppskrift;

kutt gul løk i strimler å putt i en sølvfolie, legg en laksefilet oppå - sprøyt litt sitron over så krydderet fester seg - krydre med salt, pepper, gastromat og persille. Snu og gjør samme på andre siden, avslutt med en klatt smør og et laubergblad (serveres med ovsbakt eller kokt potet og kokte grønnsaker - erter er nydelig til) Og med en blanding av lettrømme og sukker (evnt kesam+sukrin) - helt magisk.

Ellers kan du jo kjøpe kyllingkjøttdeig og lage kyllingburger med sweet chilisaus eller mangosalsa:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...