Gå til innhold

Proteinrik mat og bare styrketrening?


Dirtydiana

Anbefalte innlegg

Hei, jeg relativt ny når det kommer til styrketrening. Begynte for 4 uker siden ca. Jeg er 167 høy og veier 84 kg, så jeg er da overvektig.

Jeg er glad i formene mine, men ønsker en strammere kropp med "finere linjer" osv. Er det hensikt for meg å bare strene styrke og ikke kondisjon? Jeg syntes kondisjon er sykt kjedelig, men stortrives på styrkerommet! Så hadde tenkt å satse på rein styrketrening og spise mindre kalorier. Vil det gi meg resultater?

Og en annen ting er at jeg får ikke i meg nok proteiner. Tips til gode proteinrike matvarer eller drikke? :)

Slik ser jeg ut nå:

post-33399-14440977410374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du skal trene styrketrening vil jeg ikke anbefale et underskudd på kalorier. For å bygge muskler trenger kroppen din mye mat. Det å begynne med styrketrening vil i seg selv øke fobrbrenninga og gjøre kroppen strammere.

Ville heller satset på å kutte ut litt av evt. godis i helgene og spise større mengder sunn og næringsrik mat. Spiser du for få kalorier kan resultatene stoppe opp.

Dersom du har problemer med å få i deg nok proteiner kan proteinshake være et alternativ. Hvis ikke vil jeg anbefale kyllig, egg, kesam, cottage cheese, melkeprodukter osv :) Skjekk hvor mye proteiner matvarene inneholder før du kjøper de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil det uansett være bedre å bare trene styrketrening enn ingen ting. At du ikke liker kondisjonstrening kan være en vanesak, og hvis du opplever samme godfølelsen her som du gjør med styrke vil du kanskje fortsette med løping/sykling også. Helsemessig vil det gi deg mer tilbake, enn bare vektløfting.

Du kan klart få gode resultater (med tanke på målet ditt) med styrketrening alene, da musklene vil øke energiforbruket og du har bedre grunnlag for å få en strammere kropp. Men som det nevnes her må du ligge i kalorioverskudd for å opprettholde økning av muskelmasse over tid, og da kan det bli vanskelig å gå ned i fettmasse (utholdenhet bør være en god støtte). Jeg ville anbefalt en 4 x 4 intervalltrening innimellom, så føler du selv om du vil legge mer i det, eller droppe det.

Hvis du er flink til å spise protein- og fettrik mat vil det være fordelaktig for kroppen, det er jo enda mer et must når du trener styrke. Når det kommer til karbohydratene må du nesten tenke på hvor aktiv du er. Mindre bevegelse = lavere behov. Grunnen til at jeg nevner dette med karbs, er at jeg regner med at det vil være veldig avgjørende hvis du velger å fortsette med kun styrke, og ellers sitter mye i ro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...