Gå til innhold

Trøblete hælsene


eldhug

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en "støl" hælsene til tider. Hadde veldig vondt en periode for noen år siden (betennelse?), men ble da bedre med alternativ trening og fysioterapi. Men senen er fremdeles øm, særlig etter trening (den stivner liksom). Men ikke vond på noe vis. Jeg jogger litt, men sykler/svømmer mest. Varierer skotøyet og tøyer bakside legg hyppig.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du plattfot?

Nei, det er sjekket ut hos lege og fysio. Prøvd såler i skoene, men hjelper ikke det heller. Spør egentlig her fordi "Ingen" finner ut hva som er galt. Plages jo ikke veldig med det, men kjipt med en støl hølsene 24/7 også, og så rart at den er ekstra ille etter aktivitet/om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelse kommer som regel pga svakhet/stramhet/overbelastning (el alle tre). Ankler tar lang tid å rehabilitere- har ikke sett på deg men et generelt råd du kan prøve er å strekke achilles, soleus og gastronemicus samt trene disse lett. Tren også fremsiden av leggen.

Hvis problemet har vært lenge så kan du påberegne noe tid til å bli frisk, ta deg god tid og ikke utsett deg for situasjoner som forverrer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker4
Ja, det har jeg. Ikke jevnlig, men minst en dag i uka, og da disse to øvelsene: http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/ArtikelListing/Behandling/Benhinnebetennelse/NY-Eks-tren-Akilles/

Forslag til andre øvelser? Senen er ikke vond, bare støl…

Du må gjøre de sånn som dette:

http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/achillesrehab/media3089.media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært hos naprapat, som løste opp endel spenninger i leggmuskelen. Kan se ut som endel av problemet faktisk ligger i stive legger, skal massere og tøye disse endel fremover, så får vi se om hælsenen bedrer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skumrulle er som plumbo; løser opp i alt:p

Spesielt hvis du får leke deg med den sorte rumblerolleren(den med tagger); da blir det nok vei i vellinga :p

Ja, den med tagger var virkelig genial. Leggene mine er mye bedre, så jeg må nesten takke og bukke for at du reddet leggene (og da følgelig også den aua hælsenen min) i denne omgang (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...