Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i det siste hatt større problemer med knebøyen, så jeg har fått problemer med å øke.

Sist gang kjørte jeg en fin økt to dager før, men da jeg skulle trene den dagen, gikk bare ikke knebøyen opp.

Jeg føler at jeg får vondt både på innsiden av lårene med lysken, og oppå låret helt innerst, og jeg klarer rett og slett ikke kjøre på det vanlige.

Kjører på så mye jeg klarte, som var 70kg, men det var fortsatt veldig vondt.

Så skjedde det samme igår, og det er rett og slett så vondt at det ikke går med mer.

Vil legge til at før begge gangene hadde jeg tøyd dagen før og skumrullet.

Noen som vet hva det kan være?

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29254-problem-med-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Her har du to problemstillinger som kan bygge på hverandre, smerter og stagnasjon.

Ang smerter i lyske kan dette være pga stabilitet og mobilitet i hofte, sete og kjerne - dette kan også overføres til stagnasjon. Rett og slett fordi du ikke får brukt kapasiteten din.

Samtidig er periodisering viktig for progresjon, hvordan har du lagt opp programmet og øktene for progresjon?

Nei, prognasjonen har vært god i det siste, men de gangene dette skjer, kjører jeg med så mye jeg klarer bare for å vedlikeholde.

Føler selv jeg har helt fin mobilitet, jobber til og med på det atm.

Øker med 2.5 hver gang jeg klarer å fullføre, trener standar SS uten pc, fordi teknikken ikke er helt inne enda.

Annonse

Fortell litt mer når du får vondt, er det gjennom hele bøyen eller er det deler av den? Har du vondt under andre øvelser osv?

Fra ca. Halvveis ned og tilbake igjen, kanskje pittelitt lavere.

Kjente jeg fikk vondt idag på ski også, når jeg trakk føttene helt opp til kroppen.

Fra ca. Halvveis ned og tilbake igjen, kanskje pittelitt lavere.

Kjente jeg fikk vondt idag på ski også, når jeg trakk føttene helt opp til kroppen.

Hva slags smerte er det da? Klyper det i lysken, eller svir det, eller brenner det?

Hva med når du bevisst fører hoftene bakover, type markløft, strak mark? Eller setter deg på huk for å knyte sko? Prøv å kjenn litt etter hva som kan gjøre vondt.

Jo, mer du kan fortelle oss om det, jo lettere vil det være å gi en type rådgivning.

Selvfølgelig, kjenner det ikke på mark, og noen dager er det bedre enn andre, men det hindrer jo fremgangen.

Blir mye et skritt fram og tre tilbake.

Har vært mye plaget med strekk der før, men ikke i år.

Kjenner heller ikke mye hvis jeg setter meg på huk, men det har gjort det før.

Vet ikke helt hvilken type smerte det er, men vondt gjør det.

Beklager om det ikke var til mye hjelp.

Selvfølgelig, kjenner det ikke på mark, og noen dager er det bedre enn andre, men det hindrer jo fremgangen.

Blir mye et skritt fram og tre tilbake.

Har vært mye plaget med strekk der før, men ikke i år.

Kjenner heller ikke mye hvis jeg setter meg på huk, men det har gjort det før.

Vet ikke helt hvilken type smerte det er, men vondt gjør det.

Beklager om det ikke var til mye hjelp.

Grunnen til at jeg spør om det gjør vondt ved mark, ta på sko osv, er at jeg sliter med smerter i samme område som deg, og hadde du hatt det samme så kunne du prøvd noen øvelser. Men tydeligvis så virker det som om det er noe annet.

Er litt vanskelig å si for oss som sitter her på nettet og si akkurat hva det er, og komme med konkrete råd om øvelser du kan prøve. Så vil anbefale deg at du tar en tur til en fysio, naprapat, osv. Men du kan prøve noen ting før du tar turen:

- Først, finn litt mer ut om når du har vondt, hva som gjør vondt osv. Du kan godt prøve mobiliseringsøvelser fra: http://prehabtrening.no/

Det er mange øvelser rettet mot bein og mange som vil være aktuelle for deg, alt fra gluteus, adduktor, hamstring, hofteleddsbøyere, osv. Er det noen av de som gjør vondt eller som du kjenner strekker ekstra godt. Kjenn etter, er det noe som gjør vondt? Og kjenn spesielt etter smerten. Du vet jo hvordan en strekk kjennes ut, er det noe sånt. Jo, mer du lærer om der du har vondt og om smerten, jo lettere vil det være å si noe om skaden.

Forøvrig, ikke trigg mer med knebøyen, legg den litt i fra deg for en stund. For min del så ignorerte jeg smerter jeg hadde ved å gjøre mark. Plutselig sa det bang, og jeg har ikke trent mark eller mange andre beinøvelser på 4 måneder. Utrolig kjedelig.

Ps: Men du kan godt filme knebøyen og legge ut video, da går det an å se litt på bevegelsesmønstre ditt.

Hm, har fortsatt litt mine rashid mentalitet om at man burde presse på, og jeg har hatt flere skader før, så tror jeg tar en broavgjørelse der og fortsetter med knebøy.

Jeg driver allerede med mye dynamisk oppvarming og slikt, og jeg har fått anbefalt av fysio å kjøre litt ja/nei maskin, så hvis dere ser en tulling med finlandshette på ja/nei maskin i fremtiden kan dere være sikker på at det er meg

Kan komme med tilbakemelding på hvordan det hjelper, osv.

• 2 uker senere...

Annonse

Gjør dette vondt?

psoas stretch

Hip-Flexor-Stretch.png

Rectus femoris stretch

x7a.png?1331971794

sartorius

17-Ardha-Supta-Virasana.preview.jpg

Dersom det gjør vondt (noe jeg vil tro at det gjør), så må du få ordna med noen bilder av hoftestillinga di. Grunnen er at det kan gjøre vondt både fordi det er for slapt og fordi det er for stramt.

Gjør dette vondt?

psoas stretch

Hip-Flexor-Stretch.png

Rectus femoris stretch

sartorius

Dersom det gjør vondt (noe jeg vil tro at det gjør), så må du få ordna med noen bilder av hoftestillinga di. Grunnen er at det kan gjøre vondt både fordi det er for slapt og fordi det er for stramt.

Den øverste er helt ok, men de to nederste (er jo samme bilde?) går ikke, får ikke foten helt bak.

Hvordan tar jeg bilde av hoftestillinga mi?:)

Den øverste er helt ok, men de to nederste (er jo samme bilde?) går ikke, får ikke foten helt bak.

Hvordan tar jeg bilde av hoftestillinga mi?:)

Kan du kikke på øvre bilder en gang til? Klarte på en eller annen måte å legge inn samme bilde to ganger.

Screen-Shot-2012-01-06-at-08.07.23.png?1369150215

Et bilde av deg som viser dette. Må være tighte nok klær til at jeg ser hoftestilling... gjerne også et bilde fra siden der du bøyer deg etter noe litt under knehøyde på mest naturlig måte.

Kan du kikke på øvre bilder en gang til? Klarte på en eller annen måte å legge inn samme bilde to ganger.

Screen-Shot-2012-01-06-at-08.07.23.png?1369150215

Et bilde av deg som viser dette. Må være tighte nok klær til at jeg ser hoftestilling... gjerne også et bilde fra siden der du bøyer deg etter noe litt under knehøyde på mest naturlig måte.

Prøvde så godt jeg kunne, si ifra hvis de er manglende.

post-29406-14440978920943_thumb.jpg

Trenger ingen kommentarer om den fabuløse tapen, fikk den av fysioen.

post-29406-14440978918061_thumb.jpg

Ok, det er selvfølgelig begrenset hva jeg får sjekket her på nettet. Men synes holdninga di ser grei ut!

Spiller du fotball eller lignende? Kom vondtene gradvis, eller etter at du har drevet med en brå aktivitet?

Du har litt stramme hofter og bekkentilt, men ikke mye. Så du at jeg la ut et nytt bilde på rectus femoris stretch? Kan du prøve den og se om den gjør vondt, evt hvor vondt?

Quadriceps-Stretch-Standing-WEB.jpg

Anklene dine er også stramme, sikkert derfor du har vondt i ankel/leggen og fått tape av fysio ;)

post-29406-14440978923389_thumb.jpg

Dette er da låret mitt ovenfra.

Kan godt hende jeg har stramme ankler, men var hovedsakelig hos fysio pga. Leggene mine, han sa at det enten kunne være en spesiell form for legghinnebetennelse, eller kompartmemt(?) syndrom, så hvis nåler, tape og hvile ikke fungerer skal jeg videre til sykehuset for trykktest.

De plassene som er merket i rødt er der det gjør vondt, kan prøve å få en bedre vinkel hvis det bildet er mangelfullt.

Ja, jeg spiller fotball:)

Dette er da låret mitt ovenfra.

Kan godt hende jeg har stramme ankler, men var hovedsakelig hos fysio pga. Leggene mine, han sa at det enten kunne være en spesiell form for legghinnebetennelse, eller kompartmemt(?) syndrom, så hvis nåler, tape og hvile ikke fungerer skal jeg videre til sykehuset for trykktest.

De plassene som er merket i rødt er der det gjør vondt, kan prøve å få en bedre vinkel hvis det bildet er mangelfullt.

Ja, jeg spiller fotball:)

Ville uansett jobba med ankelmobilitet om jeg var deg, stort problem som kan føre til mange plager. Bedre knebøy vil det gi deg også.

Ok, det er ganske vanlig for fotballspillere å få strekk i adductor og rectus femoris, hamstrings, osv. Kan hende at du har fått strekk i rectus og adductor, er det jeg mistenker her og nå siden du har såpass grei holdning.

Hvor lenge har du hatt vondt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...