Gå til innhold

Tips/erfaringer fra veien tilbake til normalt kosthold etter å ha spist for lite?


-Netti-

Anbefalte innlegg

Etter å ha spist alt for lite ganske lenge (kaloriinntak ligget rundt basalforbrenningen ganske lenge) har jeg altså gått litt i meg selv, brukt flere måneder på å rydde opp litt i hodet, og nå begynt å spise mer normalt. Merker allerede mange fordeler som mer energi og mye bedre humør :) Men jeg føler meg veldig tung, oppblåst, bloated...

Jeg skjønner nå at det er egentlig bare trist at kroppen blir så sjokkert over å få skikkelig mat + faktisk middag hver dag (kyllingfilet og rikelig med grønnsaker i stedet for en bolle suppe...), og vet at jeg nå er på riktig vei. Men jeg lurer på om noen her inne har vært i samme situasjon og har erfaringer å dele? Selv om det vil være individuelt, er det noen som kan gi en pekepinn på hvor lang tid det tok for kroppen å normalisere seg og bli mer vandt med mer mat? Noen gode tips på veien, både for kropp og sinn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg økte på litt og litt for hver dag. Ca 50-100 kcal. Til slutt vil det stabilisere seg. Bare følelesen av å kjenne at jeg ble sterkere og faktisk klarte å øke vektene på trening for nesten hver gang ga/gir en lykkerus. Det var/er nok for meg å bare fortsette å spise mer. Ingenting slår følelsen av å bli sterkere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Ja, jeg ønsker jo å bli sterkere, og har meldt meg inn på senter. Skal få veiledning der i morgen, så satser på å få et skikkelig styrkeprogram å følge. Skjønner at med styrketrening må man få i seg nok mat for å se resultater! :) Så ja, det er vel bare å bite tenna sammen og holde fokus på målet: Å bli sterkere, sunnere og faktisk fit istedenfor svakere (og sulten :p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God efaring med alt det, kjenner meg godt igjen med oppblåst mage, tung i kroppen osv da jeg begynte å øke inntaket. Det positive er at det (skal) går over etterhvert som kroppen tilpasser seg et høyere matinntak+ mer solid føde. Nå kan jeg spise ganske solide mengder uten at det gjør mer oppblåst eller jævlig.

Bare øk matinntak jevnlig over tid, samtidig som du blir sterkere på trening. Husk: Mer trening/aktivitet, desto mer mat har kroppen behov for, da blir den fornøyd og sterk skal du se. :) og ikke minst; spis mat du liker, spis det du har lyst på, deretter blir det enklere å få i seg det man skal. Det finnes også utrolig mye sunn mat som også gir bra med energi.

Tusen takk for svar! :)

Gleder meg til ting normaliserer seg, men ja, prøver å tenke positivt at det vil være verdt det i det lange løp, selv om det kjennes litt dritt nå. Har absolutt spist mat jeg liker! :D Er jo veldig glad i mye forskjellig sunn mat. Laks, kylling, cottage cheese, grønnsaker, bær... Bare det å spise en banan etter trening fordi jeg hadde lyst på, eller lage havregrøt til kvelds kjennes utrolig godt og befriende (litt teit, I know, men :p)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har spist under 1000 kcal til dagen bør du øke i samråd med lege iallefall:)

Har ikke ligget fullt så lavt, mellom 1100-1400 kcal. Største utfordringen for meg er at jeg spiste omtrent bare suppe til middag, og generelt har hatt veldig lite proteiner i kosten. Spist veldig små måltider og vært mye sulten. Er nok derfor magen får litt sjokk nå, når jeg spiser ordentlig middag hver dag og spiser hvis jeg er sulten... ><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ligget fullt så lavt, mellom 1100-1400 kcal. Største utfordringen for meg er at jeg spiste omtrent bare suppe til middag, og generelt har hatt veldig lite proteiner i kosten. Spist veldig små måltider og vært mye sulten. Er nok derfor magen får litt sjokk nå, når jeg spiser ordentlig middag hver dag og spiser hvis jeg er sulten... ><

Du får starte med små endringer volummessig for magen da, er ikke kroppen vant til så mye uflytende mat kan tarmen slå seg vrang om det blir for mye å fordøye - prøv litt lett fordøyelig mat i starten og bytt derretter ut til mer fullkornsvarianter og pass på spise fett sammen med slik at du slipper forstoppelse etc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får starte med små endringer volummessig for magen da, er ikke kroppen vant til så mye uflytende mat kan tarmen slå seg vrang om det blir for mye å fordøye - prøv litt lett fordøyelig mat i starten og bytt derretter ut til mer fullkornsvarianter og pass på spise fett sammen med slik at du slipper forstoppelse etc :D

Prøver å ta meg litt god tid med maten, så jeg kjenner etter når jeg begynner å bli mett :p Takk for tips om å få med fett for å slippe forstoppelse, det rådet tar jeg lett ombord! :D God grunn til å spise avokado? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...