Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dagsmeny

Frokost:

1 porsjon havregrøt med syltetøy eller frukt (eksempel 1 banan, mango, eple)

1 knekkebrød med pålegg ( eksempel fisk, prim, leverpostei, kjøttpålegg, fiskepålegg, smøreost eller vanlig ost) og grønnsakspynt (tomat, agurk, paprika)

2 dl (et vanlig lite glass) ekstra lett melk

2 dl appelsinjuice

Mellommåltid:

1 banan

Lunsj:

1 stor porsjon salat med reker og dressing

2 grove rundstykker med lettmargarin

Mellommåltid:

1 beger fruktyoghurt

1 eple

Middag:

1 porsjon lasagne

1 stor porsjon salat med dressing

1 fint rundstykke med lettmargarin

Følgende fordeling på tallerken (dersom dere forsyner dere selv):

90 minutter trening

10 dl vann eller saft

Etter trening:

5 dl appelsinjuice, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Smoothie

Alternativ: 1 banan, 1 beger lettyoghurt

Alternativ: Drikkeyoghurt

Kveldsmat:

1 skive grovt brød eller 2 knekkebrød med lettmargarin, hvitost og tomat (eller annen grønnsakspynt)

2 dl melk, kakao, sjokolademelk

Alternativ: Dersom matlysten er svært liten og det er problematisk å få i seg brødmat, prøv gjerne yoghurt med korn og nøtter eller et knekkebrød med ønsket pålegg.

Ved flere treninger per dag

Legg til et ekstra mellommåltid, som 1 brødskive med pålegg, et glass melk og en frukt eller kornblanding og yoghurt og en frukt. Eventuelt kan også energibarer være ok.

Har fått denne kostplanen fra en ernæringsfysiolog.

Er jente, 21 år, 54 kg og skal opp i vekt. Spiller fotball 5 dager i uken, styrketrening 2 dager i uken. Hvordan synes dere dette ser ut ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29210-hjelp-til-vektoppgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville lyttet til ernæringsfysiologen din jeg, han har tross alt gått på skole og studert og jobbet for å ha et grunnlag å uttale seg ifra.

Tilfeldige forumbrukere har ikke nødvendigvis den samme kompetansen.

Han har antakeligvis en plan med hvorfor han gav den matplanen der.

Har selv en kostliste her som gjelder uten trening og gjelder som minimun dersom man skal opp i vekt, den er veldig lik den skrevet her bare at den er på enda litt mer:P

Ca samme frokost + 1 ss nøtter eller rosiner på grøten og to skiver til kvelds (evnt 1 skive og 2 knekkebrød) så tror det kan være en fordel med mer siden du trener såppass mye i tillegg:D

Jeg ville lyttet til ernæringsfysiologen din jeg, han har tross alt gått på skole og studert og jobbet for å ha et grunnlag å uttale seg ifra.

Tilfeldige forumbrukere har ikke nødvendigvis den samme kompetansen.

Han har antakeligvis en plan med hvorfor han gav den matplanen der.

Antakelig, men jeg stiller fortsatt spørsmål ved hvorfor noen som skal opp i vekt drikker ekstra lett melk og spiser lettyoghurt. Det blir jo selvfølgelig slik at en må ha større mengder for å oppnå samme mål, noe som vel ofte er den største utfordringen med vektoppgang.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...