Gå til innhold

Fullkroppsprogram VS økter med fokus på bein, armer, rygg etc.


lolte

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har holdt på med styrketrening i drøye to måneder nå. Mitt hovedmål er å gå ned noe i vekt og endre kroppssammensetningen. Fra PT har jeg fått et fullkroppsprogram. Ifølge henne var det dette nybegynnere skulle ha. Som den nybegynneren jeg jo er, svare jeg ok. Nå har jeg imidlertid holdt på med dette en god stund. Jeg trener mellom fire og seks ganger i uken, og kjører gjennom programmet ca fire ganger i uken (yoga og intervall ved siden av). Å trene styrke liker jeg veldig godt, men å kjøre hele kroppen hver gang synes jeg er regelrett drittkjedelig. Når jeg trener sammen med venner har vi økter hvor vi fokuserer på bein én dag, armer og core en annen dag - dere skjønner greia. Dette liker jeg så mye bedre! For meg er det mye mer motiverende, også. Etter at jeg har gjort utfall og knebøy til jeg ser mannen med ljåen er jeg bare ikke gira på nedtrekk, sittende roing og den regla der. Jeg vil derfor MER enn gjerne høres deres mening om fullkroppsprogram VS å ha økter som fokuserer på spesifikke kroppsdeler. Håper dere tar dere tid til å svare :)

Edit: Ser at jeg kanskje burde lagt tråden inn under "treningsprogram" og ikke "styrketrening". Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumt spørsmål ; men hvordan ser dette fullkroppsprogrammet ditt ut? Og hvilke mål har du med treningen din?

Kan hende vi f.eks kan komme med noen forslag som lar deg kombinere både fullkropp, og litt ekstra fokus på områder som er litt mer gøy?(:

Selv tror jeg at mange kan få mer ut av en splitt(at man deler opp kroppen) om styrken er der allerede. Da får man brukt tyngre belastning og jeg tror da man vil få mer resultater enn om man går rett på oppdeling med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål ; men hvordan ser dette fullkroppsprogrammet ditt ut? Og hvilke mål har du med treningen din?

Kan hende vi f.eks kan komme med noen forslag som lar deg kombinere både fullkropp, og litt ekstra fokus på områder som er litt mer gøy?(:

Selv tror jeg at mange kan få mer ut av en splitt(at man deler opp kroppen) om styrken er der allerede. Da får man brukt tyngre belastning og jeg tror da man vil få mer resultater enn om man går rett på oppdeling med en gang.

Men som nybegynner er jo ikke styrken der allerede i forhold til potensialet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som nybegynner er jo ikke styrken der allerede i forhold til potensialet, eller?

Wait, nå datt jeg litt av her.

Vi vet jo enda ikke hvordan programmet til trådstarter ser ut, eller hva slags belastning h*n opererer med.

Det gjør det jo litt vanskelig å si om hvor sterk man er i forhold til potensialet, om det var det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har trent styrke i to måneder, så vi kan anta at hun er et godt stykke unna hennes potensiale ;)

lolte: Fullkroppstrening er mer effektivt enn å dele opp i muskelgrupper eller over- og underkropp. Hvis du deler opp treningen så får du trent hele kroppen én eller to ganger pr. uke. Med fullkropp kan du trene effektivt tre ganger i uken. 3 > 2.

Hvis du synes det er morsommere å trene f.eks. underkropp og overkropp på egne dager så kan du gjøre det om du vil, men det er strengt tatt mindre effektivt enn fullkroppstrening. Sånn sett er det bedre å få trent hele kroppen to ganger i uken og ha det gøy med treningen enn å mistrives med fullkroppstrening :) Rent personlig så synes jeg FRAMGANG er det mest motiverende. Da er det viktig at du følger et program som legger opp til god framgang. For nybegynnere er det mulig å gjøre veldig god framgang, og aller mest med effektiv fullkroppstrening.

Har du gjort noen framgang på de to månedene du har trent styrke? Post gjerne programmet ditt og hva du løftet til å begynne med og hva du løfter nå, så blir det lettere for folk å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedmålet mitt med trening er å gå ned noen kilo og få lavere fettprosent og mer definerte muskler. Jeg vil både føle meg og se sterk ut. Mitt første mål er å klare en pullup uten hjelpemidler. Det er ikke det at jeg synes det er mer morsomt å trene underkropp enn overkropp eller vice versa, jeg liker begge deler godt, men det er dette at alt skal med i samme økt, jeg synes blir mildt sagt kjedelig. Jeg gjør det samme hver gang jeg trener styrke. Som person er jeg også en slik som foretrekker å drive med én ting om gangen.

Poster fullkroppsprogrammet mitt som dere ber om;

Goblet squat (m/kettlebell 16kg) 3 x 10-12 reps

Nedtrekk smalt grep 3 x 10-12, 45 kg

Gående utfall 3 x 10-12

Split utfall 3 x 10-12

Utfall bakover 3 x 10-12

Hip thrust 3 x 10-12, 40 kg

Brystpress/skråbenk med hantler 3 x 10-12, 20 kg

Sittende roing 3 x 10-12, 40 kg

Chins m/strikk (lilla), 4 x 5

TRX oblique crunch 3 x 10

Planke x 3

Hva synes dere?

Da jeg startet tok jeg 20 kg (...) i både nedtrekk og sittende roing. TRXen klarte jeg ikke engang og nå fullfører jeg fulle set, på planke klarte jeg 40 sek, nå klarer jeg to minutter. Goblet squat begynte jeg med 8 kg, i brystpress på skråbenk startet jeg med hantler på 6 kg, så 12 totalt. Som nybegynner vet jeg ikke om dette er skikkelig dårlig eller helt ok fremgangsmessig?

Tidenes at dere tar dere tid til å svare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt hummer og kanari det opplegget ditt ; tre typer utfall, og gobletbøy fremfor knebøy, og så tror jeg elleve øvelser per økt fort kan føles både ensformig og langtekkelig ut. Men til gjengjeld er ingen av øvelsene voldsomt teknisk krevende så du slipper jo å øve teknikk/mobilitet etc,og det er jo sikkert deilig for noen som ikke har monsterpeil på trening helt enda:)

Men det er jo klart du har hatt masse fremgang, gratulerer :)

Som nybegynner er litt av det flotte at du kan gjøre nesten hva som helst, og du vil ha fremgang på det.

Jeg vil anbefale deg å over tid bevege deg mot øvelser som krever mer av deg for å utføres korrekt, da vil du kunne få bedre resultater raskere, og du vil kunne få kuttet ned på antall øvelser per økt:)

Som Infa skriver ovenfor kan Starting strength være en mulighet. Det krever at du setter deg inn i hvordan man tar knebøy og markløft korrekt, men disse to øvelsene vil gi deg enormt mye tilbake.

Hvis du prøver det en stund, og om det ikke faller i smak kan vi sikkert spikre sammen mer splitt-orientert treningsprogram til deg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Infa og Aurelius! :) Det er nettopp det jeg føler, at det er langtekkelig og ensformig å jobbe gjennom alt dette flere ganger i uka. Jeg gjør jo utfall til jeg dævver og blir egentlig litt sur av det. Lårene mine er blitt mye strammere, og det er jo flott, men det er å Gud fader vår så kjedelig. Burde det ikke være nok med en type? Litt kjedelige øvelser går selvsagt bra, men når det blir så kjedelig at jeg vurderer å henge meg i nærmeste tau, er det kanskje litt mye. Det er vel også et poeng at når jeg synes det er lite motiverende med alle disse utfallene så blir jeg ukonsentrert og rusher gjennom, og da blir teknikken så som så.

SS ser interessant ut, vil snakke med PT om dette på neste time. Og apropos PT (litt off topic), siden programmet ser hummer og kanari ut, vet hun hva hun driver med? Hun har fine meritter og alt burde være i orden, men det føles kanskje litt som at hun bare slang sammen noen øvelser til meg. Har tenkt tanken på å prøve en annen.

Egentlig så har jeg kjempelyst til å lære meg baseøvelser, men synes, fersk som jeg er, at det er ganske skummelt. Jeg føler jeg tar så innmari stor plass med stang og hele pakka, samt jeg okkuperer plassen. Bare tanken på at jeg skulle stå der og holde på mens en superfriskus med proteinshaken i hånda står og venter, gjør meg svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ; jeg kan ingenting om å sette opp treningsprogram for andre eller noe om personlig trening, det kan hende hun hadde gode grunner for å sette opp programmet på den måten der,det vet jeg ikke stort om.

Programmet ser ut til å dekke det meste, både rygg, mage, lår,rumpe, lats og bryst får kjørt seg, så sånn sett kunne programmet fint ha vært dårligere satt opp enn det der.

Men om det gir deg så mark i ræva at du nesten ikke gidder, da burde man jo ta det til etterretning :)

Det er helt naturlig å være usikker og en smule utilpass når man skal prøve å lære seg noe man ikke kan, spesielt om det foregår foran andre, jeg er nøyaktig sånn selv og, og det er veldig mange andre også.

Men alle, fra den største kroppsbygger til den svettet superfriskus, har begynt et sted; de aller fleste synes det bare er positivt at flere lærer seg baseøvelser.

Mange sentre har tidsperioder hvor mange trener samtidig,så hvis du føler deg ekstra brydd, vil det muligens kunne gi litt mer fred i sjelen å trene på tider hvor køen er mindre.

Men de aller aller fleste som trener har null problemer med å trene innimellom andre, for.eks at person A og B trener i hverandres hvilepauser,og hjelper hverandre med å ta av og på vekter på stanga.

Du har jo tross alt betalt like mye som friskusen for å trene der,så du har like mye rett til plassen som han:) Og hvem vet,kanskje kan han eller hun komme med gode tips og tilbakemeldinger på om du gjør øvelsene riktig og? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...