Gå til innhold

Lurer bare på noe :)


Gjest

Anbefalte innlegg

Du ga nettopp selv 5 punkter på hva som typisk går galt for mange. Da nevnte du ikke hvordan hofta kan være i feil utgangsstilling, hvordan ryggen kan overkompensere når en ikke skyter igjennom med hofta, hvordan vektene kan trille vekk fra foten, hvordan stangen kan rotere. Å klare riktig oppspenn, avstiving av rygg er det egentlig alene nok folk som har problemer med. Markløft er en øvelse med stor fallhøyde, om du roter det til på et sett med høye vekter nærme grensen din, kan ting bli stygge veldig fort. Når du skal ta såpass mange sett og repetisjoner i løpet av treningslivet ditt, er dette dømt til å skje for noen, mens andre klarer seg.

Å ikke ta markløft er en risikovurdering, der en sier at markløft kan potensielt skade meg alvorlig, det finnes øvelser som kan erstatte den i stor grad og jeg ønsker heller å gjøre disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier det selv, Tronaldo "Det desidert viktigste er å holde ryggraden nøytral". Når 80% av utøverne ikke har fleksibilitet i hamstrings for å komme ned, bryter de ofte nederst i korsryggen for å kompensere, for deretter å DRA stanga opp etter leddbåndene istedet for å presse med beina og kjernen. Dette er vanskelig å oppdage for det utrente øye(I min erfaring også det trente øye!), og VIL føre til skader over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan gå galt, for all del, men det gjør ikke markløft til en komplisert øvelse av den grunn. Jeg mener fortsatt at markløft er den enkleste øvelsen av alle baseløft. Tyngst, men enklest. Jeg ser mer på det som at folk utfører markløft feil pga. uvitenhet mer enn at øvelsen i seg selv er teknisk vanskelig å utføre. Den er i grunn enkel å gjennomføre så fremt helt grunnleggende mobilitet er på plass. Det er ikke rykk eller støt det er snakk om her ;)

Alle problemene du nevner kan i min mening fikses med enkel veiledning. Hofta i riktig startposisjon og at stanga ruller fram er ett og samme problem. Er hofta for lav vil stanga rulle framover. Det er enkelt å fikse. Hvis stanga kommer for langt fram i løpet av settet er det enkelt å fikse ved å instruere utøveren i hvordan man senker stanga korrekt. Og skal det skje likevel så er det enkelt å få de til å resette til god startposisjon før neste rep. Følger man oppskriften over her går det stort sett veldig bra i min erfaring. Den tar utgangspunkt i grunnprinsippet om at hvis stanga er balansert over midtfoten så vil løftet være korrekt utført. Istedenfor å fokusere på alt som kan gå galt når øvelsen gjøres feil så er det mer hensiktsmessig å fokusere på de få enkle cues som skal til for å gjøre et godt markløft.

Jeg er ikke av den oppfatningen at 80% av alle utøvere har for dårlig fleksibilitet i hamstrings til gjøre markløft. Sånn sett er jeg ingen tilhenger av at mobilitet og teknikk må være 100% på plass før man begynner å legge på mer vekt på øvelsene. Teknikken må være god nok til at det er trygt å gjøre øvelsene og å øke belastningen. 100% perfekt teknikk er ikke nødvendig eller for den saks skyld hensiktsmessig eller realistisk. Bare det å gjøre øvelsene vil i seg selv øke mobilitet.

Hvis dybde i knebøy er en utfordring så vil knebøy med belastning være et virkemiddel i seg selv i tillegg til dedikert mobilitetstrening og tøying. Hvis noen har veldig problem med vanlig markløft pga. manglende hamstringmobilitet så går det an å modifisere øvelsene f.eks. ved å heve stangen litt med vektskiver eller et power cage (rack pulls) eller rumensk markløft i en tilvenningsfase. Det vil slik jeg ser det være unntaket mer enn regelen for de fleste utøvere. Det er ikke enorm fleksibilitet som trengs, så det burde ikke være nødvendig med altfor lang periode med tilvenning før konvensjelt markløft kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...