Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Det går igjen helt an på hva du får i deg ellers av mat når du ikke trener. Får du i deg nok proteiner? Og hva er de konkrete målene dine? :-)

Jeg får i meg "for lite" protein gjennom kosthold. Så jeg tar en dobbel proteinshake til frokost (ca50g protein), måltidserstatter til lunch (40g protein) og en shake etter trening (25g protein) = 115g, så får jeg sikkert i meg ca 50g ++ gjennom mat :-)

Baseøvelser :

Benkpress, Knebøy, Markløft.

Gode øvelser er og Chins og Dips :-)

Så av de øvelsene du nevnte er det vel kun Benkpress med manualer som er en baseøvelse :) Nedtrekk foran, er det den der du tar "chins" i stativ? :)

Fortsetter under...

Og ikke vær redd for karbohydrater. Men tenk på at proteiner og fett i kosten er viktig, også fyller du resten opp med karbo...Og ta x antall shaker istedenfor ordentlig mat er ikke en god løsning. Det finnes mer som er bra i maten enn proteinene. En shake til frokost ved siden av havregrøt og en etter trening er etter min mening mer enn nok:)

For meg er det et "nødskrik" for å komme i form til sommeren, og så holde vedlike med vanligere kosthold. Jeg spiser aldri frokost, og får i meg for lite protein gjennom mat.. så er ikke noe som burde annbefales .. :p hehe ;) Mat er best, men for meg som får i meg for lite , er shaker blitt en "midlertidig redning".

Anders93 , Er alltid greit å starte ut med manualer, men selv syns jeg jo det er "kjekkere" med stang.

Det er mye teknikk med stang, og er jo mye lettere å "stabilisere".

Jeg ville kanskje gjort litt av hvert? :) Ta f.eks manualer dag 1, stang dag 2, manualer dag 3?

Jeg trener alltid skråbenk med manualer og skulderpress med manualer. Mens benk tar jeg stang, og decline med kabler :) Liker variasjon :)

Forstår! jeg får prøve meg litt fram, jeg er nesten mer opptatt av teknikk, enn hvor mye vekt jeg legger på. Problemet er at jeg er redd for å gjøre øvelsene feil, og jeg har prøvd benkpress med stang før, og jeg følte at alt jeg gjorde ble feil. Også må jeg først lære meg forskjellen på knebøy og markløft, ser egentlig ikke forskjellen på de to øvelsene:joyful:

men som sagt, livredd for å gjøre øvelser feil, og ikke få noe igjen av treningen, kun at jeg går opp i vekt :banghead:

Vedrørende benkpress :

Det er viktig at du ligger langt nok "fremme" på benken, slik at du kan løfte i fri bane oppover, og ikke krasje i "stativet" hele tida, som noen gjør o_O

Bruk og de "stripene" som er på stanga, til å måle at du har lik avstand på begge grepene.

Vedrørende markløft : Knebøy :

post-26841-14440975461798_thumb.jpg

Viktig med markløft er å holde ryggen "stiv" og bruke hoften til å skyve frem. Ellers vil du nok merke det godt både i nakken (fremoverlent) og i korsryggen. Noe som er aooa..

På knebøy må en huske å få vekta bakpå, på hel'en, og ikke tærene. Kneet skal ikke være "foran" tærne ;)

Begynn med lite vekter og tren teknikk. Spør også noen som trener der du trener, om de kan hjelpe/vise.

Det pleier alltid være plenty med hjelpsomme folk på treningssenter :)

post-26841-14440975459018_thumb.jpg

Annonse

Takk for forklaringen! (y) jeg skal rote meg litt rundt å se på litt videofilmer vedrørende teknikk.

men holder det kun å trene:

DAG A:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Vil jeg få det resultatet jeg ønsker kun ved å ta disse øvelsene?

Hvis du vil kan du bytte ut beinpress med knebøy og roing med markløft, men pass på å lære riktig teknikk fra starten av (y) Om du vil starte med benkpress med manualer (ev. lettere vekter) eller starte med å bruke stanga (20 kg), er også helt opp til deg selv. Pullups kan også tas istedenfor nadtrekk. Selv ventet jeg noen uker før jeg "avanserte" til baseøvelsene, fordi jeg var helt "grønn" :huh: og ville bygge litt grunnleggende styrke som basis med relativt enkle øvelser. Jeg syns da at oppsettet på dette programmet var greit å følge :)

Takk for forklaringen! (y) jeg skal rote meg litt rundt å se på litt videofilmer vedrørende teknikk.

men holder det kun å trene:

DAG A:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

• 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Vil jeg få det resultatet jeg ønsker kun ved å ta disse øvelsene?

Mitt tips er å starte med et fullkroppsprogram som nybegynner, før man eventuelt etterhvert går over til splittprogram.

jeg synes det så litt vanskelig å starte med det programmet som innebærer knebøy/markløft osv.

Og jeg føler at hvis jeg kaster meg ut på det alene, så vil jeg mest sannsynlig gjøre øvelsen feil. Jeg skal trene nå snart, og ble litt urolig i sjelen når jeg så vidt har drevet med styrketrening, skal kaste meg rett ut på knebøy og markløft alene :unsure:

Så du kjører 3 serier med 5 reps, på bøy og benk, og 1 serie med 5 reps på mark?, (Om jeg forstår det riktig)

Om du ønsker å bli "sterk" så skal det visst være best å trene 4x4/5x5 med lengre pauser. Men ønsker du primært å øke muskelmasse/volum skal 4x8/6x8 være best? Litt usikker på dette, men står en del ang det på nett :)

Du vil nok merke resultat ja, iallefall om du og tenker på kosthold :) Mine økter er relativt "større" enn disse..

Kjører 2-3 min pause mellom sett. Men prøver å holde meg til ca 2.

Dag A :

Benkpress 5x5

Skråbenk 3x8

Skulderpress 3x8

Cable Flies decline 3x8

Nedtrekk triceps 3x8

Triceps press 3x8

Mage (varierer litt øvelser)

Dag B :

Knebøy 3x8

Markløft 4x4

Leggpress 3x8

Sittende nedtrekk 3x8

Roing 3x8

Face Pulls 3x8

Bicepscurls 3x8

Evnt Hip-thrust, om jeg trener med ei venninne :-)

jeg synes det så litt vanskelig å starte med det programmet som innebærer knebøy/markløft osv.

Og jeg føler at hvis jeg kaster meg ut på det alene, så vil jeg mest sannsynlig gjøre øvelsen feil. Jeg skal trene nå snart, og ble litt urolig i sjelen når jeg så vidt har drevet med styrketrening, skal kaste meg rett ut på knebøy og markløft alene :unsure:

Har du noen du kan trene med? Evnt om du kjenner noen som har drevet på som kunne tatt deg med rundt og vist deg i noen uker? :)

Alternativ 2 er jo at en del treningssenter har inkl et par PT timer når du tegner medlemskap, og de skal jo og kunne vise deg :)

Det er greit å ha på en 5kg på hver side på markløft når du starter, slik at du får riktig "utgangspunkt". Ellers må du jo plukke stanga opp fra bakken xP

Har en jeg kjenner som trener der, men han driver ikke med de øvelsene.

Jeg tenkte kanskje hvis jeg startet med fullkroppsøvelsene også etter å ha brukt de noen ukers tid, så reserverte jeg meg en time hos PT for å kunne få hjelp der til å lære meg de andre øvelsene?

Annonse

Om du er "nytt medlem" på elixia, har du 1x45 min og 1x30 min PT time inkludert som innmeldingsbonus. Bruk disse ;) Its free.

(Og ikke la deg lure til oppfølgingstimer , med mindre du selv føler at du trenger det.. plutselig er du stuck med 2 PT timer i uken til 399,-/per økt :p )

Jeg tenkte kanskje hvis jeg startet med fullkroppsøvelsene også etter å ha brukt de noen ukers tid, så reserverte jeg meg en time hos PT for å kunne få hjelp der til å lære meg de andre øvelsene?

Høres ut som en god ide.

Ellers hvis du etterhvert skal trene markløft er et lite tips å se på rumenske markløft, og starte teknikktrening bare med stanga.

Ble ikke trening på meg idag, fordi jeg ble for usikker når jeg kom frem til vektstanga om hvordan bevegelse og alt det der skal gjøres. Endte opp med at jeg sto som et stort spørsmålstegn inne på treningsstudio.:grumpy:

Er det som å banne i kirka hvis jeg sier at jeg ønsker ikke å starte med markløft/knebøy etc, men kun følge "nybegynner opplegget"?

Planen min er å stramme opp, og bli kvitt fettet på hoftene, og ikke direkte bygge meg selv stort som et fjell.

Eneste jeg ønsker er å bli litt mer "fit" til sommeren. Vil jeg ikke kunne se litt forskjell ved å følge nybegynner opplegge samt riktig kosthold?

Jeg føler at det blir enklere for meg å starte med det enn å gå rett på tunge baseøvelser, som handler mye om teknikk etc.

Så spørsmålet mitt er da; Kan jeg starte på nybegynner opplegget, følge det, samt ha riktig kosthold og se fremgang? Vil jeg kunne bli slankere til sommeren og fått litt muskler på kroppen av å følge det opplegget?

Også etter sommeren kan jeg kanskje begynne å tenke på kun baseøvelser?

fortsatt strålende dag alle sammen!:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...