Gå til innhold

Teknikksjekk markløft


skvale

Anbefalte innlegg

Nok en formsjekktråd her. Ønsker å bli bedre i markløft, men tar det litt med ro da jeg er livredd for å ødelegge ryggen. Dette er oppvarmingsett med 80kg. Burde nok egentlig filmet et arbeidssett... Uansett, ser det greit ut? Bemerkninger på feil teknikk eller tips til forbedringer mottas med stor takk!

http://www.youtube.com/watch?v=_MGbrzME02Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at når du senker stanga,så åpner du knærne før stanga er forbi.

Da øker du avstanden stanga har å reise,og øker belastningen på korsryggen. Du kan muligens starte med hofta litt høyere og ha skuldrene ørlite mer ovenfor stanga, og spenne deg skikkelig opp mellom hver repetisjon. Da går løfting lettere, og skaderisikoen ned.

Ellers ikke stort å plukke på.

Det er ikke lett å se svakheter /feil på oppvarmingsvekter,jo tyngre du løfter jo klarere kommer dette frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at når du senker stanga,så åpner du knærne før stanga er forbi.

Da øker du avstanden stanga har å reise,og øker belastningen på korsryggen. Du kan muligens starte med hofta litt høyere og ha skuldrene ørlite mer ovenfor stanga, og spenne deg skikkelig opp mellom hver repetisjon. Da går løfting lettere, og skaderisikoen ned.

Ellers ikke stort å plukke på.

Det er ikke lett å se svakheter /feil på oppvarmingsvekter,jo tyngre du løfter jo klarere kommer dette frem.

Takk for tilbakemelding! Tror jeg får filme et tungt sett og sende deg en PM :) Jeg sliter litt med å forstå hva du mener med å åpne knærne. På senking, skal jeg ikke bøye knærne så fort stangen er på undersiden av kneskålene? Og det med å ha skuldrene ovenfor stangen, mener du da at jeg skal ha de i en rettere vinkel (som jeg ser at jeg har på første- i forhold til de påfølgende repetisjonene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det du skal ja, men du har en tendens til å bøye knærne før stanga har passert,ihvertfall på de tre første repetisjonene.

Jeg var litt uklar på ordvalget, mange opplever at løftinga går enklere om skuldrene er fremfor stanga, enn om kroppen og

skuldrene er på samme side av stanga. (gav dette mer mening?)

Hvor lang avstand er det mellom skolissene dine og stanga når du starter å løfte?

Vinkelen er litt tricky siden skivene er i veien, men det er mulig at du starter løftet med litt stor avstand mellom stang og legg.

(pur synsing da jeg jo ikke ser hva som faktisk er tilfelle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det du skal ja, men du har en tendens til å bøye knærne før stanga har passert,ihvertfall på de tre første repetisjonene.

Jeg var litt uklar på ordvalget, mange opplever at løftinga går enklere om skuldrene er fremfor stanga, enn om kroppen og

skuldrene er på samme side av stanga. (gav dette mer mening?)

Hvor lang avstand er det mellom skolissene dine og stanga når du starter å løfte?

Vinkelen er litt tricky siden skivene er i veien, men det er mulig at du starter løftet med litt stor avstand mellom stang og legg.

(pur synsing da jeg jo ikke ser hva som faktisk er tilfelle)

Okei, så jeg skal kun bøye overkroppen fremover helt til stanga er på undersiden av knærne, og deretter knærne? Jeg trodde man skulle skyte hofta frem når man kommer over knærne på vei opp - og motsatt på vei ned (altså at rumpa går litt uttover bak, og da vil jo knærne bøye seg litt).

Ja, det gir mening. Jeg har litt dårlig bevegelighet i ankler og hofte, så det muligens grunnen til at jeg ikke klarer å ligge med skuldrene godt over stangen i utgangsposisjon. Sikter inn så jeg har stangen ca midt på overflaten av føttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å tilføye; mark i joggesko med dempet såle er kjipe greier. Enten bruk helt flate sko, eller enda bedre, løft i sokkelesten.

Legg stanga død mellom hver repetisjon. Da spretter du ikke stanga, og du får ordentlig spenn før hvert løft.

Enig med Aurelius at du knoter litt og må rundt knærne på vei ned. Senk stanga langs kroppen, i samme løftebane som på vei opp, og ikke bøy knærne før stanga er forbi.

Tror også du har litt å hente på å sette skikkelig opp, og få ordentlig spenn med skuldre:

Den hjalp meg en del hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...