Gå til innhold

Soyakjøttdeig


Stinen

Anbefalte innlegg

Mulig det er laget en tråd om dette spørsmålet før, men jeg finner ihvertfall ingen ting :)

Har et ønske om å prøve å spise litt bedre og renere mat, men "problemet" er at jeg er vegetarianer. Jeg er rett og slett kjempe glad i soya produkter som soyakjøttdeig og soya hamburgere. Lurer på om noen vet om jeg kan spise dette med god samvittighet eller om jeg bør slutte med dette om jeg ønsker å spise bedre og renere? Evt. noen oppskrifter for vegetarianere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soyabrger fra halsans kök

Ingredienser: Rehydrerat sojaprotein (53%), rehydrerat vete-/hveteprotein (14%), vatten/vann, lök, äggvite-/eggehvitepulver, vegetabilisk olja (solrosolja, rapsolja i varierande proportioner), salt, jäst/gjær/gær, maltodextrin, ärt-/erte-/ærtefiber, stärkelse/stivelse, aromer, lökpulver, vitlöks-/hvidløgspulver, maltextrakt (korn/bygg), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl/guargummi, natriumalginat), kryddor/krydder/krydderi, druvsocker/dextrose, färgämne/fargestoff (karamelliserat socker), surhetsreglerande medel (citronsyra).

Du vurderer selv hva du velger ekskludere fra kostholdet - om du lager burgere selv av soya blir det like sunt som hjemmelaget hamburger på kjøtt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å kjøpe TVP (tekstuert soya) på iherb feks og lage burgerne selv. Da slipper du alle tilsetningsstoffene som er i de ferdiglagede?

tekstuert soya? aldri hørt om det før ... men det høres ut som noe som er behandlet heftig?

Anyway; noen som har laget vegetar kjøttdeig fra scracth? Blir veldig begeistret for en how to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soya mince eller tvp er kjekt å ha i huset som kilde til fullverdig protein. Det er kvernede soyabønner hvor oljen er fjernet og så blir den tørket i små biter.

F.eks. taco: Ca 0,5-1dl tørr soya pr pers, hell over kokende vann til det dekker. 1 finhakket løk, 1 hakket paprika, 1 gr.saksbuljongterning, 1 boks skyllede brune bønner, 4 ts paprikapulver, 1 ts koriander, 2 ts spisskumen (cumin), 2 ts garam masala, 1 liten ts liquid smoke. Brun løk, garam masala og koriander, hiv oppi resten. Tilsett litt vann for å få blandet krydrene godt. La det putre noen minutter og ferdig!

Jeg kjøper soya mince på en lokal asia.mat. Koster 30 kr for 500 gram så det blir billige middager.

Ellers foreslår jeg at du går på skattejakt i vegetarbloggen eller veganmisjonen. Da finner du oppskrifter på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde "kjøttdeigen" fra halsans kök og den smakte overraskende likt vanlig kjøttdeig. Synes dog at 50,- for 300g var litt i overkant. Kommer til å sjekke ut de lokale asian food butikkene. Utvalget til kiwi blir nok litt begrenset. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen. Skal rett hjem å finne en butikk med TVP!

Har noen noe forslag til vegetar middag som inneholder masse proteiner, lite carbs og lite fett? Noen ideer som kan tilsvare kyllingfilet? :)

Quorn sine "kyllingfileter". Coop Mega og ICA har somregel dette. ICA tar inn dersom du spør. Veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...