Gå til innhold

Crossfit program for nybegynnere?


AdelH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å lære deg teknikken i rykk og støt(og knebøy og markløft) før du prøver deg på noe crossfit-greier på egenhånd, mange som har fått kjenne de kjipe konsekvensene av dårlig teknikk utført for fort.

Utover det finnes det vel wod-s på crossfit.com, eller noe, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit er som regel bevegelser utført med høy intensitet. Det må ikke inkludere olympsike løft eller styrkeløft. Siden du tenker å trene for deg selv, så kan du egentlig bare la kreativiteten få utløp eller få inspirasjon fra hjemmesiden til crossfit som Aurelius sier.

Dersom du mangler erfaring med tekniske løft, så bør du passe på å få god innføring i disse fra noen som kan det før du vurderer å ta det med i en crossfit økt.

Eksempler på enkle økter kan være:

CINDY:

AMRAP 20 (så mange runder/repitisjoner som mulig på 20 minutter)

5 pullups

10 pushups

15 squats

andre "trygge" øvelser kan være box jumps, double unders, kb swing så lenge du holder ryggen rett.

Hvis målet ditt blant annet er mer styrke ville jeg fulgt et eget styrkeprogram ala Starting Strength i tillegg. Å bare kjøre tilfeldige WOD's er fint for å få bedre oksygenopptak, muskulær utholdenhet og ha det morro med trening, men kan bli for tilfeldig til å få særlig med styrkeadapsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne da; http://www.trening.no/treningstips/11576.o2.html

Jeg har sett mye på rykk og støt øvelser/teknikker i det siste, og synes det ser så enkelt ut, men jeg vet også at det er en øvelses sak jeg må ta først.

Fikk knebøy tanga over hodet her om dagen, og det har jeg aldri fått til. Lille meg :hilarious: men det var utrolig moro å få det til. Og det er dette jeg vil gjøre mer av kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

last ned appen ''let's wod''. Her velger du 4 øvelser som får hver sin sort i en kortstokk, hjerter, ruter, spar og kløver. Du skal gjennom hele kortstokken på så kort tid som mulig. I tillegg er det to jokere.

Et oppsett jeg bruker noen ganger er

Hjerter: push ups

Ruter: box jump

Spar: sit ups

Kløver: knebøy uten vekt

Joker 1: 50 burpees

Joker 2: 800m løp

Du er temmelig kjørt etter en runde med den der uansett hvor god form man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Skal du få gode resultater må du ha et system i WODene. Plukker du bare tilfeldige WODer etter hva du føler så risikerer du at variasjonen forsvinner.

Et svært godt nybegynnerprogram er www.crossfitfootball.com velg "amateur" på strength-delen. Metcon er lik for alle. Skalér vektene til ditt nivå. Teknikk før intensitet. Det gjelder ALLTID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...