Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 20 år, 192-193 cm høy.

Jeg har alltid slitt med litt overvekt, og ifjord klarte jeg og gå ned til 75 kg. Jeg ble skadet og la på meg litt igjen..nå veier jeg 83 kg.

Jeg gikk ned ganske drastisk. og spiste utrolig lite da jeg gikk ned.

Kunne spise 1 nutrliett da jeg stod opp og 200 gram kylling/kjøtt til middag.Det var alt!!

Nå har jeg startet og trene, jeg veier nå 83 kg! Og har en del fett rundt på magen spesielt som jeg vil ha bort!

Jeg lurer på, om jeg da starter og spise mer enn det jeg gjorde da jeg gikk ned, vil jeg da bare gå opp over i vekt igjen ? Siden jeg er vant med og spise så lite!

Med en gang jeg starter og spise litt mer, ser jeg vekten øker ganske fort oppover igjen!!

Er virkelig forvirret og trenger hjelp!!

Haddde håpet på og kunne få ned fettprosenten betraktelig at noen ruter på magen kanskje kan ta form før sommeren!

Tusen takk på forhånd!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28675-trenger-veldig-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke nok om ernæring eller underernæring til å gi fullgode svar til alle spørsmålene dine, men jeg skal prøve så godt jeg kan å svare der jeg kan,alikevel.

Hvor mange kilo gikk du ned i utgangspunktet?

Å veie 75kg på 192 cm høres ganske tynnslig ut i mine ører, en vanlig tommelfingerregel for normalt utrente folk er en kroppsvekt som tilsvarer antall centimeter over meteren.

En nutrilett og 200gram kjøtt er så lite per dag at jeg vil kalle det direkte skadelig for kroppen,ihvertfall for en person på din alder og høyde.

Defor synes jeg ikke at det er rart at kroppen din ser ut til å ville prøve å komme seg ut av situasjonen du har satt den i ved å øke vekten når den får tilgang på mat.

I ditt tilfelle tror jeg kanskje mageruter innen sommeren vil være et _veldig_ optimistisk mål.

Jeg ville heller anbefalt å få på plass et kosthold kroppen din kan trives med,og et treningsprogram som kan bidra til å få tilbake muskelmassen du sannsynligvis svidde av under dietten din.

Ringer etter mer kvalifisert hjelp.

Therese

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28675-trenger-veldig-hjelp/#findComment-979694
Del på andre sider

Som Aurelius allerede har nevnt spiser du (alt!) for lite til å ha noen tanker om sixpack - dessverre.

Kroppen tilpasser seg inntak og uttak etter beste evne for overlevelse - det kommer du ikke utenom. Ditt basale behov av energi for å opprettholde din vekt er ca 1700-1800kcal, hvis du hadde ligget helt stille i et temperaturnøytralt rom.

Alt koster energi - å bevege seg, å fordøye mat (siden du spiser så lite går energikostnadene betydelig ned), skifte ut celler, regulere kroppstemperatur mm. Mao tvinger du kroppen til å hente eget energi for det energibehovet du trenger, og dette vil i all hovedsak gå fra muskler og lever da dette er lettere å omdanne til energi, noe fett vil selvsagt også bruker i prosessen.

På sikt vil kroppen justere behovet for energi stadig lenger og lenger ned siden du (a) ikke spiser og (B) over tid vil være i mindre aktivitet som følge av (a).

Ja du vil gå opp i vekt når du begynner å spise mer enn 400kcal om dagen - naturlig nok. MEN så vil du komme til en punkt der kroppen får "nullet ut" underskuddet og en faktisk kan begynne å tenke på å justere kaloriene ytterligere. Det kan ta en uke, det kan ta en mnd, det kan ta et år.

Samtidig med et lite inntak av energi vil du bygge opp et enoooormt stress, slik at mye av fettlagringen som kroppen desperat ønsker vil skje rundt organene dine - og det er ikkeno særlig.. :)

Uten å påstå noe kan jeg gjette at du kjenner deg igjen av følgende

- søt eller saltsug

- lite sultfølelse

- lite tørste

- kaldsvetter og/eller svetter fort

- føler deg sjelden utvilt

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28675-trenger-veldig-hjelp/#findComment-979715
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...