Gå til innhold

Teknikk: Benkpress


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Børge Fagerli har jo anbefalt at man stopper der underarmen er parallell med bakken.

Dette problemet forsvinner stort sett for de fleste om man bare lærer seg å benke ordentlig. Da må man jobbe med teknikken, jobbe med oppspennet, og det er ikke noe som er fikset på 1-2-3. Løsningen er uansett ikke å korte ned løftet.

Og jeg håper du mener overarmen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet forsvinner stort sett for de fleste om man bare lærer seg å benke ordentlig. Da må man jobbe med teknikken, jobbe med oppspennet, og det er ikke noe som er fikset på 1-2-3. Løsningen er uansett ikke å korte ned løftet.

Og jeg håper du mener overarmen :p

Ja, det vil jo ihvertfall reduseres betraktelig med riktig teknikk. For min del går ikke overarmene under parallell når jeg tar benk,det er takker være skikkelig spenn og bredt grep, har veldig lange hender og hadde mye problem før når teknikken var dårlig.så ja, kan si meg enig der:)

Mente såklart overarmene, skriveleif fra min side:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på grep og lengde på armene dine. Bredt grep treffer som oftest under brystvortene, mens litt smalere treffer gradvis høyere opp. Som oftest prøver man å sikte på det største punktet på brystet for minst mulig ROM, men det kan føre til ugunstige momentarmer og dermed unødvendig stor last rundt et ledd.

Sikt ca brystvorte så vil resten justere seg selv, som oftest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har merket at jeg som regel treffer de øvre magemusklene. Kan dette kanskje være med å gi meg skulderproblemerr? Når jeg løfter stangen ut fra racket fører jeg den ganske langt ned før jeg begynner, noe som vil si at armene går på 'skrå' nedover istedenfor over brystet.

Hva mener du om eric cressey/eirik sandvik/dave tate sin benkpress teknikk for the average gym goer, med skuldersmerter. Burde man kjøre en litt mer modest approach som norum viser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, har merket at jeg som regel treffer de øvre magemusklene. Kan dette kanskje være med å gi meg skulderproblemerr? Når jeg løfter stangen ut fra racket fører jeg den ganske langt ned før jeg begynner, noe som vil si at armene går på 'skrå' nedover istedenfor over brystet.

Hva mener du om eric cressey/eirik sandvik/dave tate sin benkpress teknikk for the average gym goer, med skuldersmerter. Burde man kjøre en litt mer modest approach som norum viser her?

Det spørs hvor lang ROM du har. Du vil alltid få et dreiemoment eller en rotasjon i skulderen, men i hvilken grad det blir et problem varierer fra person til person. Har du lange armer og en fuglekasse bør du være litt mer OBS enn om du har verdens korteste armer og en skikkelig konstantinov brystkasse :)

Om du HAR skuldersmerter bør du absolutt gjøre en endring, om du IKKE har skuldersmerter bør du jobbe med teknikk, teknikk, teknikk og prehab (liggende utoverrotasjon, eks i kabel. Facepulls osv)

Hva med å filme et sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skuldersmerter. Er ganske kort (170 høy), men armene er relativt lange for det om. Er lett i kroppen, så har ikke særlig mye masse på brystet (selv om jeg ikke er helt panneflat heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skuldersmerter. Er ganske kort (170 høy), men armene er relativt lange for det om. Er lett i kroppen, så har ikke særlig mye masse på brystet (selv om jeg ikke er helt panneflat heldigvis).

Det er ikke så lett å "si noe" om smertene uten detaljert informasjon om treningen din siden starten eller om det har skjedd akutt osv osv.

Generelle tips:

Tips 1: Bytt benkpress-grep / dropp benk / benytt floorpress / mindre volum på benk og mer teknikkøving!

Tips 2: Mer facepulls

Tips 3: Massasjerulle rygg og tennisball på bryst

Tips 4: Tøy bryst / mer ryggtrening med korrekt teknikk :)

Du må nesten gi mer informasjon og filme benkpressen om det skal være mulig å gi noe mer.

Skriv gjerne en innboks eller send e-post til [email protected] når du har fått filmet så kan vi ta en titt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...