Gå til innhold

Krutonger


Anbefalte innlegg

Noen som har oppskrifter på relativt sunne krutonger eller lignende? Er allergisk mot nøtter. Krutongene lunchdama på jobb lager er sinnsykt gode, men er nok ikke spesielt sunne ;) Jeg er avhengig av og ha noe sprøtt i salaten. Det hadde også vært fint om det var noe som kunne lages når man har litt god tid. og lagres en uke eller mer uten å bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Pleier du å spise brød til frokost etc? Det gjør ofte jeg, og rett som det er blir siste stumpen + skalkene liggende "til tørk" fordi jeg er for treg med å spise opp brødet. Normalt går det rett i søpla, men er jeg frista på en deilig salat etc, er tørt brød perfekt til krutonger! Skjær opp i terninger, dryss med litt olivenolje, evt dypp raskt i vann med kyllingbuljong. Stek i ei varm panne til de blir crispy. Enkelt og praktisk talt gratis hvis du likevel skulle kastet det tørre brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke akkurat hvilket brød du måtte ønske, selv liker jeg også et litt grovere/sunnere brød.

Krutonger kan lages på forskjellige måter, i stekepanna som han over meg beskriver fint ("Stek i ei varm panne til de blir crispy") gjerne med litt god olje, salt og pepper (eller andre krydder om du måtte ønske- f.eks hvitløk, timian, oregano etc).

Krutonger kan også lages i ovn, legg utover et brett med bakepapir, dryss over olje, salt og pepper eller også her annet krydder om det er ønskelig, 180 grader i 10-15 minutter, til de blir sprø.

Har du litt dårlig tid, kan du riste brødskiver i brødrist, til de blir crispy, og brekke/rive skivene i mindre biter. Ved denne metoden vil du som sagt spare tid og de vil se veldig rustikke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...