Gå til innhold

Kosthold - vektnedgang -hjelp?


Prinsesse

Anbefalte innlegg

Kosthold er ikke noe jeg har så mye peiling på. Var veldig overvektig før, og gikk ned over 30 kg på en ganske så lite sunn diett. La ikke på meg igjen på over 2 år, men oktober - desember la jeg på meg en god del :( . Jeg har gått ned 4 kg siden nyttår, men har 13,5 kg igjen...

Jeg har PF'et i noen uker nå, og trives godt med det. Jeg begynte å logge alt jeg spiser i går ettersom jeg innser jeg ikke aner om jeg får i meg for mye/lite av kalorier og næringsstoffer. Jeg trener 4-5 ganger i uken (kun styrke), og BMR'en min ble beregnet til ca. 2600 kalorier. Jeg spiste i går og i dag 1800 kalorier i løpet av dagen. Er dette noe jeg bør fortsette med, eller er det litt mye? Det føles liksom litt mye, men som sagt: det vet jeg ikke noe om. Jeg prøver å spise 30/30/40 av proteiner, fett og karbohydrater. Ut i fra min kroppsvekt bør jeg ligge mellom 116g og 167g protein, så jeg holder meg i det "området".

Utrolig nok så synes jeg det er vanskelig å få i meg 1800 kalorier, så jeg sitter egentlig her som et stort spørsmålstegn over hvorfor jeg ikke har gått ned mer i vekt siden nyttår egentlig… Vet i hvertfall at det at jeg ikke har gått ned noe de siste to ukene er fordi jeg begynte på kreatin.

Virker det som om jeg er på riktig spor her? Er det eventuellt noe jeg bør gjøre annerledes? Kan mye om styrketrening, men lite om sunn og "riktig" vektnedgang… :oops: Bør jeg trene cardio i tillegg til styrketreningen? Hater å trene det, så jeg unngår det så mye som mulig. :whistle:

Litt fakta om meg helt til slutt her så dere har en viss ide om utgangspunktet mitt her:

Alder: 19

Høyde: 169cm

Vekt: 83,5 kg (22.02.13)

Trener 4-5 ganger i uken. Kjører på med to-splitt og trives veldig godt med det. Er dere interessert i å se hva jeg trener er det bare å stikke innom loggboken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående cardio så er det jo det som virker som problemet her. Sett deg små realistiske mål, går an å bruke den her feks: http://mosjon.com/nor/Toppmeny/Treningsprogram/Fra-utrent-til-loeper/Uke-1-2

Når du trener vekter kan du også prøve å ta 30-60 sek pause mellom hver rep, mulig dette kan hjelpe på vekta.

Håper noen andre kan gi deg bedre svar på det andre du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altså cardio så mye å si for vektnedgang? :huh: Trodde det eneste som egentlig var viktig var å spise mindre enn en forbrenner.

Frister utrolig lite med cardio… Har litt kjipe knær, så viss jeg skal drive med noe cardio så må det bli ellipsemaskin eller spinning :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altså cardio så mye å si for vektnedgang? :huh: Trodde det eneste som egentlig var viktig var å spise mindre enn en forbrenner.

Frister utrolig lite med cardio… Har litt kjipe knær, så viss jeg skal drive med noe cardio så må det bli ellipsemaskin eller spinning :banghead:

Kostholdet er 70% så du kan fint gå ned bare ved å gå i underskudd, men en enkel kardioøkt kan brenne 5-800 ekstra kcal på 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg syns 1800kcal om dagen høres bra ut, men du kan sikkert legge deg litt under på treningsfrie dager. Jeg veier ca 67 kg og spiser 1400 på treningsfrie dager og 1600 på treningsdager.

Sikker på du får med deg alt du spiser? En SKJE med olje kan gi deg 100kcal ekstra.

Et lite tips kan være å spise mesteparten av fettet tidlig på dagen, og mesteparten av karbohydratene etter trening/senere på dagen.

Et lite tips til litt cardio: Last ned en lydbok på mobilen og gå tur mens du hører på den. Funker gull for meg ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg syns 1800kcal om dagen høres bra ut, men du kan sikkert legge deg litt under på treningsfrie dager. Jeg veier ca 67 kg og spiser 1400 på treningsfrie dager og 1600 på treningsdager.

Sikker på du får med deg alt du spiser? En SKJE med olje kan gi deg 100kcal ekstra.

Et lite tips kan være å spise mesteparten av fettet tidlig på dagen, og mesteparten av karbohydratene etter trening/senere på dagen.

Et lite tips til litt cardio: Last ned en lydbok på mobilen og gå tur mens du hører på den. Funker gull for meg ihvertfall! :D

Da skal jeg satse på 1800 på treningsdager og 1600 på treningsfri dager :) Ja, får med meg alt. Veier smøret jeg steker i og sånt :) Leste om det noen dager siden å spise kabohydratene sent på dagen, og fett og proteiner tidlig, og har faktisk prøvd å gjøre det så mye som mulig siden det :)

Takk for cardio-tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...