Gå til innhold

Sliter med å øke


ahavnegjerde

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter veldig med å øke spesielt i knebøy.

Trener på 75kg 8x4, noen ganger tar jeg et eller to sett med 77,5kg. Legger jeg på mer klarer jeg ikke å gå langt nok ned, klarer heller ikke ta flere repitisjoner enn 8 på 77,5kg. Sann har det vert i over 10 uker!

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare å øke litt og litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg sliter veldig med å øke spesielt i knebøy.

Trener på 75kg 8x4, noen ganger tar jeg et eller to sett med 77,5kg. Legger jeg på mer klarer jeg ikke å gå langt nok ned, klarer heller ikke ta flere repitisjoner enn 8 på 77,5kg. Sann har det vert i over 10 uker!

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å klare å øke litt og litt?

Spise mer, trene forskjellig, få inn riktig teknikk (hvis du ikke har allerede), mye som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører 8 repetisjoner rett og slett fordi det er en vane sak. Men skal prøve det tipset:) takk!

Mange gode programmer opererer med 1-5 repetisjoner i baseøvelser, mye pga. at de kan være så teknisk krevende. Det hjelper lite om en klarer 8-10 repetisjoner om teknikken begynner å svikte på den femte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise mer, trene forskjellig, få inn riktig teknikk (hvis du ikke har allerede), mye som kan gjøres.

Mat eller teknikk er heldigvis ikke noe problem :D ben treningen varierer jeg ettersom jeg blir lei eller rundt hver 6-8 uke. Har samme øvelsene da, jeg bare varierer hvordan jeg utfører dem (feks: gående utfall, bulgarsk utfall osv)!, men det tar vell litt på forskjellige muskler uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode programmer opererer med 1-5 repetisjoner i baseøvelser, mye pga. at de kan være så teknisk krevende. Det hjelper lite om en klarer 8-10 repetisjoner om teknikken begynner å svikte på den femte :)

Ja prøver å være ganske klar over å ta færre repetisjoner om jeg ser at teknikken svikter, det skjer jo en gang i blandt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 8 repetisjoner rett og slett fordi det er en vane sak. Men skal prøve det tipset:) takk!

Vanesak? Når repetisjonsantallet og belastningen blir en vane, er det ikke rart du stagnerer. Kom deg ut av komfortsonen og gjør noe annet.

Start med 5x5 på 70kg og øk så ofte som mulig, men vær realistisk. Når du igjen stagnerer kan du feks kjøre 3x3, 3x8, trene pyramide etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat eller teknikk er heldigvis ikke noe problem :D ben treningen varierer jeg ettersom jeg blir lei eller rundt hver 6-8 uke. Har samme øvelsene da, jeg bare varierer hvordan jeg utfører dem (feks: gående utfall, bulgarsk utfall osv)!, men det tar vell litt på forskjellige muskler uansett :)

Hvordan vet du at det ikke er et problem? Bøyteknikk er et kapittel for seg selv. Gjerne legg ut film her for din egen del. Mange som ikke har et "problem" med knebøyteknikk, har rimelig ofte dårlig teknikk. Sier ikke at det er tilfellet for deg, men som sagt - teknikk er rimelig essensielt, så håper du er sikker her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at det ikke er et problem? Bøyteknikk er et kapittel for seg selv. Gjerne legg ut film her for din egen del. Mange som ikke har et "problem" med knebøyteknikk, har rimelig ofte dårlig teknikk. Sier ikke at det er tilfellet for deg, men som sagt - teknikk er rimelig essensielt, så håper du er sikker her!

Ja jeg er veldig sikker på at teknikker sitter. Det kan være dager for jeg er usikker, så da spør jeg noen som kan dette, om de kan følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er veldig sikker på at teknikker sitter. Det kan være dager for jeg er usikker, så da spør jeg noen som kan dette, om de kan følge med.

ta opp en video :) post den her :) Myr påpeker bare at teknikk er viktig, ikke ta det det som et angrep :)

Men det er gjerne slik at mange tror teknikken er der, og ikke skjønner hva er det som gjør at dem ikke blir sterkere. Tro meg, dette ser eg hver eneste gang eg er på trening. Men eg prøver å gi tips :) ofte er det små justeringer som skal til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter det Myr sier, værste du kan gjør er å havne i en komfort sone. Ser det hver dag hos folk som trener på samme plass på meg. Du må forstå at kroppen tilpasser seg motstand. du må presse deg selv til neste nivå :)

Støtter det Myr sier selv jeg, ser mange som gjesper når de trener. Men heldigvis om jeg ikke presser meg selv, har jeg alltids en venninne som presser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Myr sier selv jeg, ser mange som gjesper når de trener. Men heldigvis om jeg ikke presser meg selv, har jeg alltids en venninne som presser meg.

DET liker eg å høre :) Det er desverre alt for mange som reiser med kompis/vennine...der resultatet er prat/iphone/halvhjerta økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta opp en video :) post den her :) Myr påpeker bare at teknikk er viktig, ikke ta det det som et angrep :)

Men det er gjerne slik at mange tror teknikken er der, og ikke skjønner hva er det som gjør at dem ikke blir sterkere. Tro meg, dette ser eg hver eneste gang eg er på trening. Men eg prøver å gi tips :) ofte er det små justeringer som skal til ;)

Om noen vil filme skal jeg gjøre det! :) :) Vet at teknikken er ekstremt viktig, vil ikke ha noen skader heller! takk for tips(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det ikke er et problem? Bøyteknikk er et kapittel for seg selv. Gjerne legg ut film her for din egen del. Mange som ikke har et "problem" med knebøyteknikk, har rimelig ofte dårlig teknikk. Sier ikke at det er tilfellet for deg, men som sagt - teknikk er rimelig essensielt, så håper du er sikker her!

Hahaha, jeg sier ikke at kanskje kneena ikke bøyer seg innover EN gang i blandt. Dette med teknikk er noe jeg fokuserer mye på ettersom jeg har en skade :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...