Gå til innhold

Hofteproblematikk - Ortoped


Friera

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har de siste ukene vært svært øm i høyre hofte, uten at det er noe jeg brydde meg noe særlig om det. Men i de siste par ukene har det utviklet seg til smerte, spesielt i forbindelse med løping. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med hofta. Men ettersom jeg begynte med en litt intens intervalltrening for 4-5 uker siden, og der oppsto hofteproblematikken, har jeg nok funnet den skyldige.

Smerten er på høyde med hofteleddsbøyerne. Dog mer midt på hofta fra siden. En del rotasjonsøvelser er problematisk. Det er også vondt når jeg trykker på det vondte punktet. Og jeg forstår at jeg ikke kan få en diagnose her. Så kanskje dere kjenner til noen ortopeder? Evt opplevd noe liknende selv?

Jeg pådro meg et ankelbrudd for 5 år siden, uten å være klar over det. Så jeg overpronerer veldig på høyre fot. Det har sikkert en sammenheng. Dermed er det kanskje fornuftig med innleggssåler?

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har de siste ukene vært svært øm i høyre hofte, uten at det er noe jeg brydde meg noe særlig om det. Men i de siste par ukene har det utviklet seg til smerte, spesielt i forbindelse med løping. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med hofta. Men ettersom jeg begynte med en litt intens intervalltrening for 4-5 uker siden, og der oppsto hofteproblematikken, har jeg nok funnet den skyldige.

Smerten er på høyde med hofteleddsbøyerne. Dog mer midt på hofta fra siden. En del rotasjonsøvelser er problematisk. Det er også vondt når jeg trykker på det vondte punktet. Og jeg forstår at jeg ikke kan få en diagnose her. Så kanskje dere kjenner til noen ortopeder? Evt opplevd noe liknende selv?

Jeg pådro meg et ankelbrudd for 5 år siden, uten å være klar over det. Så jeg overpronerer veldig på høyre fot. Det har sikkert en sammenheng. Dermed er det kanskje fornuftig med innleggssåler?

Håper på svar. :)

Hvor lenge har du latt det få hvile? Altså ingen aktivitet som trigger? Man kan alltids vente og se om det roer seg før du tar kontakt med terapeuter.

Ellers så har jeg ikke noe erfaring med ortoped, men jeg sliter fmed lysk/hofteleddsbøyere for tiden og går til naprapat. Har hat god erfaring så langt :)

Har fått såler der også. Så de hjelper med flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Lot det hvile fra fredag - onsdag. Var mye bedre i løpet av de dagene. Men jeg vil jo løpe, da... Så har lyst til å ordne det slik at jeg kan løpe uten å ha vondt.

Har løpt sporadisk før, så jeg syns det er litt rart at smerten plutselig kom nå . Kanskje jeg begynner å bli gammel? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Lot det hvile fra fredag - onsdag. Var mye bedre i løpet av de dagene. Men jeg vil jo løpe, da... Så har lyst til å ordne det slik at jeg kan løpe uten å ha vondt.

Har løpt sporadisk før, så jeg syns det er litt rart at smerten plutselig kom nå . Kanskje jeg begynner å bli gammel? :/

Mulig det er noe med løpeteknikk som gjør at du rett og slett får vondt. Prøv å tenk på steg, hvordan du lander, hvordan holdningen, osv.

Du kan også jobbe litt med bevegeligheten. Dårlig beveglighet kan også gjøre at du ikke løper optimalt.

Prøv forøvrig å ha litt mer fri. Jeg har ikke kunne trene mark på snart 4 uker fordi jeg ikke hørte etter kroppen. Hofta er litt vrien hvis smerten setter seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at 4-5uker med intervalltrening er synderen. Løpsteknisk så er det mye som kan være "galt" uten at jeg kan si noe om hva det er uten å ha sett deg løpe. Generelt så er det veldig mange som har problemer med å holde kontroll på hofta under løping, det blir mye unødig bevegelse sideveis.

Om du tidligere også har hatt problemer med høyre ankel, og kanskje nå har noe slappere leddbånd der, evt dårligere kontroll på muskulatur så er dette noe som kan forplante seg opp igjennom.

Hofteproblemer er godt kjent for mange løpere.

Regner med at du har sko som er tilpasset din løpestil? Om ikke kan du starte med det. Om du har dårlig mobilitet ville jeg tøyd, særlig hofteleddsbøyere, utoverrotatorerne i hofte og glut.+hamstrings. Øvelser finner du ved å google på nett, er tonnevis av dem.

Evt også legge til rulling av iliotibialisbåndet.

I tillegg kan det å styrke hoftepartiet være smart, sånn at du klarer å holde kontroll på hoften når du løper, sideplanke mfl. er fin her.

Men til slutt er det beste rådet jeg kan gi deg å komme deg til en fysioterapeut, de kan finne ut av akkurat hva som er galt og tilpasse treningsprogram utifra dette. Særlig siden du nå har hatt problemer over en tid, så er det ikke noen grunn til å tro at det ikke skal komme tilbake igjen senere.

Så, kom deg til en fysio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...