Gå til innhold

Ikke bare ett fett - artikkel i BT - om dette magiske "brune fettet" som forbrenner kalorier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan denne kunnskapen brukes til å forbedre styrke eller kroppskomposisjon? Selv om man kanskje har mye brunt fett, så gjelder vel fortsatt kaloribalanseprinsippet. Og store mengder kalorier kan ikke forbrennes uten at man gjør et arbeid eller at varme frigjøres.

• 2 uker senere...

Jeg har hatt om dette på skolen og jeg er vel enig med artikkelen egentlig. Nå leste jeg så godt jeg kunne, men det var veldig enkelt forklart så ble litt skumming. Brunt fett sin funksjon i spedbarn er å skape varme, og det forsvinner ikke når man blir eldre, men har lest noen steder at man tenker at det skrumper inn litt. At man kan spise bestemte matvarer for å få de brune fettcellene til å forbrenne mer har jeg ikke hørt er mulig.

Det jeg synes er veldig interessant er at vanlige fettceller vil i en voksen person utvide seg om de spiser mer enn de trenger. MEN hos barn som spiser mer enn nødvendig vil kroppen lage FLER fettceller, ergo når du da er voksen vil du ha mye vanskeligere for å miste fett.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007508.htm

Jeg har hatt om dette på skolen og jeg er vel enig med artikkelen egentlig. Nå leste jeg så godt jeg kunne, men det var veldig enkelt forklart så ble litt skumming. Brunt fett sin funksjon i spedbarn er å skape varme, og det forsvinner ikke når man blir eldre, men har lest noen steder at man tenker at det skrumper inn litt. At man kan spise bestemte matvarer for å få de brune fettcellene til å forbrenne mer har jeg ikke hørt er mulig.

Det jeg synes er veldig interessant er at vanlige fettceller vil i en voksen person utvide seg om de spiser mer enn de trenger. MEN hos barn som spiser mer enn nødvendig vil kroppen lage FLER fettceller, ergo når du da er voksen vil du ha mye vanskeligere for å miste fett.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007508.htm

Ser det står at overvektig kan bety at du har f.eks. "for mye muskler i forhold til din høyde"

Men skal ikke myostatin forhindre dette? men med mindre du mangler eller har mindre myostatin en du burde ha, går vell ikke dette, så da er vell de to tingene synonymt? (sorry for offtopic)

Hehehe, dro ikke opp den beste artikkelen ser jeg:P Hadde ikke tid til å lete igjennom research. Så fant bare en pålitelig kilde som aksepterte "fettcelleteorien" som et faktum. Står det i forhold til BMI mener du? Muskler kan jo fort gjøre en person overvektig om man skulle være kroppsbygger etc.

Myostatin skal jo stoppe muskler fra å vokse utover "normalen", men det er jo ekstremt sjeldent at man har en stor feil på myostatinet eller mangler det. Men det er jo individuelle forskjeller som gjør at noen får mindre muskler enn andre fordi hver kropp har en "makssetting" og myostatinet begrenser derfor muskelvekst over dette set-pointet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...