Gå til innhold

Tips ang vektløfter program


Jibber

Anbefalte innlegg

Hei!

Har 4-5 økter i uka hvor to av disse er vektløfter dager. Vil kanskje gå over til et rent vektløfter program etterhvert, men akkurat nå trives jeg med to dager. Har de siste 4-5mnd kun trent teknikk og med lette vekter.

Har dette oppsettet:

Dag 1

Rykk 1x5

Vending fra heng under knær 1x5

Press Wendler 531 periodisering

Bakbøy Wendler 531 periodisering

Dag2

Støt 1x5

Rykk fra heng under knær 1x5

Pressvariasjon

Frontbøy varierer mellom høy og lavrep

Ser det OK ut? Bør jeg begynne med rykk /rykkvariasjon hver gang? Bør jeg bytte ut press den ene dagen med overstøt/ variasjon? Har ikke kjørt det så mye. Har også nesten ikke kjørt drag, bør jeg inkludere det? Noen ting som absolutt bør inkluderes?

PS ikke alltid jeg er like nøye ang sett og reps på de oly.løftene da jeg hovedsakelig trener teknikk. Blir ofte mer enn 1x5 ja.. Rykk er kanskje der jeg sliter mest, sliter litt med stabil bunnposisjon, og det å komme meg ned og under stangen, blir ofte styrkerykk. Noen assistanseøvelser jeg bør inkludere for å hjelpe meg der? Rykkbøy?

Skal sies at jeg tøyer hver dag, men kan alltid bli mykere.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok klokere svar inn her. Men kan vel begynne med å si at jeg synes mengden er litt lav med de fulle øvelsene. 5 sett med single er jo ikke veldig mye. Ville vel kjørt en god del sett på 2-3reps hvis du akkurat er ute av teknikkfasen. Ellers ville jeg vel også byttet ut en av dagens pressøvelse med overstøt, hvertfall fra egen erfaring så er det ikke så lett som man skulle tro å få hastigheten og splitten riktig i overstøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok klokere svar inn her. Men kan vel begynne med å si at jeg synes mengden er litt lav med de fulle øvelsene. 5 sett med single er jo ikke veldig mye. Ville vel kjørt en god del sett på 2-3reps hvis du akkurat er ute av teknikkfasen. Ellers ville jeg vel også byttet ut en av dagens pressøvelse med overstøt, hvertfall fra egen erfaring så er det ikke så lett som man skulle tro å få hastigheten og splitten riktig i overstøt.

Takker! Er som sagt ikke så nøye når det kommer til antall reps/sett på oly.øvelsene. Tar akkurat det litt på feelingen. Teknikken er viktigst å få på plass. Men bør nok implementere overstøt den ene dagen ja! Takk for kjapt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanskelig å skulle si noe uten å ha sett deg løfte. Slike program bør i alle tilfeller tilpasses til den individuelles forutsetninger og behov. Her har man ikke oversikt over noen av delene.

Et annet spørsmål vil være hva du forbinder med program? Tenker du på en plan over hva du skal løfte hver trening? Med program tenker man gjerne på en plan som går over lengre tid hvor man bevisst har perioder som er tyngre enn andre og man har gjerne et ønske om en spesifikk progresjon. Man bruker også gjerne et mål på hvor tungt man trener med f.eks. MI som er sum kg løftet / repetisjoner. Om du spør om en plan bør det være mulig å gi deg noen pekepinner. Men igjen, det kommer an på teknikken din, osv. Trener du med noen som kan rettlede deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel mer som en plan da. Har ikke behov enda for et program med antall kilo som skal løftes hvert sett osv. Kunne likegodt stått 15-20min med rykk feks. Trener kun med lette vekter for å bedre teknikken. Hørte med Oslo atletklubb, de tok visstnok ikke inn folk akkurat nå. Ellers så har jeg vært i kontakt med en gjeng som prøvde å få støtte til å starte en vektløfterklubb her i Oslo, men den planen gikk litt skeis. Ellers trener jeg for det meste på egenhånd.

Tenkte mer på noen generelle retningslinjer for hva en nybegynner bør gjøre. Hvilke øvelser føler du må være med? (på generelt grunnlag) og i hvilken rekkefølge. Er klar over at det blir vanskelig å gi noe godt svar over et forum..

Kunne sikkert postet noen filmer og sånt etterhvert, for å gjøre ting litt lettere, selv om det er langt fra ideelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bli god i rykk og støt på du legge inn disse, helst først i økta. Ellers kan det være fint å trene på dragene for seg selv. Overstøt kan også være en idé. Pushpress/kickstøt til nød. Ellers er jo frontbøy lurt, men det bør helst komme til slutt.

For å lære seg teknikk er det mange sett med god kvalitet som gjelder. Det vil gjerne bety at du må ha en lav vekt som du behersker fullstendig. Du skal være i stand til å ha god teknikk med bare stanga også. Høres jo ut som om det er noe du gjør fra før av. Som du sier kan egentlig like godt 15-20 minutter med rykk være helt greit for en nybegynner. Det blir jo veldig generelt, men om du har noen mer konkrete spørsmål du lurer på så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli god i rykk og støt på du legge inn disse, helst først i økta. Ellers kan det være fint å trene på dragene for seg selv. Overstøt kan også være en idé. Pushpress/kickstøt til nød. Ellers er jo frontbøy lurt, men det bør helst komme til slutt.

For å lære seg teknikk er det mange sett med god kvalitet som gjelder. Det vil gjerne bety at du må ha en lav vekt som du behersker fullstendig. Du skal være i stand til å ha god teknikk med bare stanga også. Høres jo ut som om det er noe du gjør fra før av. Som du sier kan egentlig like godt 15-20 minutter med rykk være helt greit for en nybegynner. Det blir jo veldig generelt, men om du har noen mer konkrete spørsmål du lurer på så er det bare å spørre.

Takk! Setter virkelig pris på alle svar, selv om de er på generelt grunnlag. Var det jeg var ute etter:) kan si at jeg sliter mest med rykk, blir ofte styrkerykk. Sliter med å komme meg ned og under stangen. Må nok bli mer stabil i bunnposisjon, føler meg ikke komfortabel der, kan lett miste balansen. Kan filme en gang, så blir det kanskje lettere å se hva som må jobbes med. Takk for svar igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...