Gå til innhold

Hjelp til treningsprogram til fettforbrenning og utholdenhet


Karlsen88

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med tips til trening for fettforbrenning og utholdenhet.

Jeg er en kar på 25 år. 176 høy og veier rundt en 80 kilo.

Jeg har hatt en skulder lukasjon som har utviklet seg til "frozen shoulder" og jeg må holde skulder i ro mens jeg har fått kortisoninjeksjoner i skulder.

Det begrenser mulighetene mine ved styrke trening.

Har et relativt sundt kosthold hvor jeg må holde meg unna laktose og gluten pga tegn til allergi.

Hva er en effektiv trening for fettforbrenning og hvor ofte burde jeg trene?

Viktig at skulder ikke blir belastet.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker du bedre utholdenhet eller lavere fettprosent?

Ang skulderen din - hvem anbefaler deg kortisoninjeksjon? På bakgrunn av at du ikke sier noe mer, tar jeg utgangspunkt i generell diagnose

Vil sterkt anbefale deg å heller vurdere å trene deg frisk, da det er fullt mulig ved denne diagnosen.

Kortisoinjeksjon har vist seg å kun være en placeboeffekt.. (ref lege Tore Taraldsen ved foredrag for AFPT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest fokus på å bli slankere og trent hvor jeg nå har for mye fett på kroppen.

Samtidig langsiktig ønsker jeg å være utholden når det kommer til sykling og jogging til sommeren.

Har vært hos fysio i en måned nå med øvelser i slynge, samt tatt MR av skulderen.

Var hos ortoped igår og fikk diagnose frozen shoulder som kan behandles ved kortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du tar kontakt med noen som kan rehabiliteringstrening for å styrke stabilitet og mobiliteten i skulderleddet etter lukasjonen, det er nok mangel av dette som har ført til at du har utviklet frozen shoulder(og/eller arbeidsstilling). Fysioterapauter (som regel, dersom de ikke har bredere utdannelse) etc kan dessverre svært lite om styrketrening etter skade. Fysioterapi er første ledd i en rehabiliteringsprosess, men de færreste blir eller tar selv initiativ til å trene seg friske.

Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet med å trene opp mobiliteten hos fysio i slynge men fikk streng beskjed av ortoped at trening nå under kuren kan forverre frozen shoulder og at jeg skal holde den i ro og se om kortisonen løsner opp skulderen.

Jeg bor på lørenskog. Fysioen har et treningssenter som de driver også, tenk å trene når jeg kan det der for mer oppfølging.

Men det jeg helst lurte på her er om evt. treningstips for å øke fettforbrenningen min ved bruk av annen trening mens skulderen får hvile :)

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Da lar jeg du selv ordne med skulderproblematikken ;)

Trening for fettforbrenning;

Det er ingen form for trening som kan øke fettforbrenningen i stor grad, det eneste verktøyet du har da er å trene styrke for å øke muskelmassen din -> høyere hvileforbrenning og lavere fettprosent.

Kostholdet er også ganske avgjørende

Hvordan er kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen når skulderen er klar så skal jeg gå på med styrke trening og trene opp skulderen riktig igjen.

Hvordan er øvelser som spinningsykkel eller powerwalk i forhold til å forbrenne fett?

Tenker kansje det er greie øvelser når jeg ikke skal belaste armen?

Mitt kosthold inneholder ikke laktose eller gluten.

Var mye av det før men kuttet ut for har fått mye dårlig mage og blodprøver har vist at jeg kan bli allergisk pga høye verdier.

Det er varierte middager med kylling, kjøtt og fisk. Ekstremt glad i grønnsaker og har som oftes ris til maten og noen ganger poteter.

Ellers til frokost har jeg kastet i meg en smoothie med bær, egg, nøtter, litt juice og banan.

Er ikke veldig sulten om morgenen så det har fungert fint for meg.

Går sykemeldt pga armen nå så har ikke vært mye aktivitet og da er jeg ikke like sulten, har tidligere når jeg jobbet kjøpt meg en halv kylling og spist det til lunsj.

Spiser når jeg er hjemme nå som regel litt frukt utover dagen før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen når skulderen er klar så skal jeg gå på med styrke trening og trene opp skulderen riktig igjen.

Hvordan er øvelser som spinningsykkel eller powerwalk i forhold til å forbrenne fett?

Tenker kansje det er greie øvelser når jeg ikke skal belaste armen?

Mitt kosthold inneholder ikke laktose eller gluten.

Var mye av det før men kuttet ut for har fått mye dårlig mage og blodprøver har vist at jeg kan bli allergisk pga høye verdier.

Det er varierte middager med kylling, kjøtt og fisk. Ekstremt glad i grønnsaker og har som oftes ris til maten og noen ganger poteter.

Ellers til frokost har jeg kastet i meg en smoothie med bær, egg, nøtter, litt juice og banan.

Er ikke veldig sulten om morgenen så det har fungert fint for meg.

Går sykemeldt pga armen nå så har ikke vært mye aktivitet og da er jeg ikke like sulten, har tidligere når jeg jobbet kjøpt meg en halv kylling og spist det til lunsj.

Spiser når jeg er hjemme nå som regel litt frukt utover dagen før middag.

Hvordan skal skulderen bli klar uten å trene den opp lurer jeg på? :D

Spinning, powerwalk og annen kondisjonstrening (lav intensitet) gir signal til kroppen om å bli lettere

Styrketrening(høy intensitet) gir signal til kroppen om å bli sterkere

Du kommer faktisk ikke utenom å trene styrke hvis du vil stramme opp kroppen :)

"variert" kosthold er så mangt - har du ikke fått resultater av det du gjør nå, så må det en endring til.

Jeg har også et variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver bare å følge opp anbefalingene fra fysio og ortopeden ved å holde skulder i ro til evt, kortisonen løsner frozen shoulder.

Kommer til å trene opp skulderen når de mener jeg skal trene den opp og kan belaste den.

Men får satse på styrke når jeg kan det da og trene noe på spinning intil da bare for å komme igang, sittet på rumpa alt for lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for fettforbrenning;

Det er ingen form for trening som kan øke fettforbrenningen i stor grad, det eneste verktøyet du har da er å trene styrke for å øke muskelmassen din -> høyere hvileforbrenning og lavere fettprosent.

Kostholdet er også ganske avgjørende

Mengdetrening i lav intensitet (så lavt at kroppen forbrenner mer fett enn karbohydrater) vil over tid øke evnen (dette vil lett la seg kunne måle med en standard Vo2-test). Men dette er ikke noe slankemiddel (derimot kan det ha god effekt på prestasjon i lengre distanser). Da er kosthold viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...