Gå til innhold

Tilbakemeldinger på mitt treningsprogram


Kavring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser ikke ut til å være noe problem siden du velger å ha annenhver tung og lett økt. Men personlig er ikke jeg en stor fan av markløft dagen etter knebøy, jeg trener de alltid samme dag eller en dag mellom.

Der skal jeg vere litt enig med deg, og derfor har jeg valgt å kjøre tung mark, etterfulgt av lett knebøy og omvendt. Dette har funket greit for meg og har ikke hatt problemer med å yte maks. Men sann ellers rundt oppsettet av øvelser osv, ser oppsettet ellers greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til å være noe problem siden du velger å ha annenhver tung og lett økt. Men personlig er ikke jeg en stor fan av markløft dagen etter knebøy, jeg trener de alltid samme dag eller en dag mellom.

På den andre siden er det mange som ikke anbefaler markløft på samme dag som knebøy da de begge er ganske krevende øvelser som krever god teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden er det mange som ikke anbefaler markløft på samme dag som knebøy da de begge er ganske krevende øvelser som krever god teknikk.

De fleste seriøse treningsprogram som jobber mot å øke i de 3 store legger de på samme dag, som feks Sheiko, Dietmar og flere av programmene Coan og Wendler har lagt ut på EliteFTS.

Å kjøre de maks ut samme dag kan være ugunstig, men hvis du klarer å trene smart er det ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du trener noen muskelgrupper to ganger og andre bare en gang. Hvis du trener veldig intensivt så holder det å trene alle muskelgrupper en gang i uken. Husk at biceps og triceps blir indirekte trent de dagene du trener rygg og bryst. Selv merket jeg bedre framgang på biceps etter at jeg begynnte å trene de mindre (men med veldig hard intensitet når jeg først trener de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du trener noen muskelgrupper to ganger og andre bare en gang. Hvis du trener veldig intensivt så holder det å trene alle muskelgrupper en gang i uken. Husk at biceps og triceps blir indirekte trent de dagene du trener rygg og bryst. Selv merket jeg bedre framgang på biceps etter at jeg begynnte å trene de mindre (men med veldig hard intensitet når jeg først trener de).

Takk for tilbakemelding! Jeg er relativt nybegynner. Vil jeg ikke da i første omgang ha større utbytte av å trene de store gruppene som f.eks knebøy og mark to ganger i uken, med en tung dag og en lett dag, enn å istedet bare trene de en dag i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Jeg er relativt nybegynner. Vil jeg ikke da i første omgang ha større utbytte av å trene de store gruppene som f.eks knebøy og mark to ganger i uken, med en tung dag og en lett dag, enn å istedet bare trene de en dag i uken?

Som nybegynner vil du mest sannsynlig få framgang uansett hva du gjør siden kroppen ikke er vant til styrketrening i utgangspunktet. Da går det fint an å trene med det programmet ditt i 6-12 mnd. Jeg vil uansett anbefale deg å kjøre alt en gang i uken med tøff intensitet isteden for en tung og en lett økt på noen av muskelgruppene. Det du kan gjøre er å kjøre 4 - 5 uker tungt for så å ta 2 uker med lettere trening og høyere reps. De øvelsene du har satt opp i programmet ditt ser veldig bra ut. Gjør det enkelt, vær tålmodig og sørg for å ha progresjon i treninga så er det utrolig hvor bra fysikk du kan bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg har forstått rett skal jeg altså trene mark, knebøy, benk osv bare en dag i uken på hver øvelse, og heller kjøre tung trening den dagen? Har alltid trodd at man bør trene muskelgruppene mer enn en dag i uken for å oppnå optimale resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg har forstått rett skal jeg altså trene mark, knebøy, benk osv bare en dag i uken på hver øvelse, og heller kjøre tung trening den dagen? Har alltid trodd at man bør trene muskelgruppene mer enn en dag i uken for å oppnå optimale resultat.

Du har fortått det rett :) Det er ikke noe fastisvar på om det lønner seg å trene samme muskelgrupper en eller to ganger i uken. Min erfaring er at en kan fort bli overtrent ved å kjøre samme muskelgrupper to ganger i uken. Dersom du trener "reint" så trenger kroppen tid til å restituere seg. Kan sammenligne det med at hvis du gnir sandpapir i håndflata til du begynner å blø for så å la såret gro så blir huden sterkere. Men hvis du gnir sandpapiret i håndflata før såret har grodd seg ferdig så blir huden aldri sterkere (faktisk svakere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...