Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.. tenkte dette var rette plassen å spørre før panikken virkelig slår ut og fastlege kontaktes :p

Jeg har trent styrke i 3-4år og har hatt min del av betennelser og treningsverk, MEN jeg har nå hatt en lang pause og har ikke trent siden august i fjor(!) Samboer har akkurat begynt på nytt studio og er strålende fornøyd, så jeg tenkte at nå var det på tide og komme i gang med treningen igjen! byttet studio jeg og, og mandag lokket hun meg med på min første "saltime" ever, en "hit cage" time (styrke i sirkel med høy intensitet..)

SÅ til problemet, jeg er en mann på 100kg, fordelt på 2m er jo ikke det for mye, men den ene øvelsen i denne sirkelen var hang-ups, en øvelse jeg alltid har vært svak i, så mot bedre viten og så og si uten oppvarming kastet jeg meg i det, tok i det jeg hadde og når jeg ikke hadde mer og gi, satte jeg tærne på stepkassen som sto under og "hjalp" meg opp en del ganger til, og denne øvelsen gjennomførte jeg to ganger..

Der og da ble jeg sliten og gåen i armene, MEN tirsdags morgen kunne jeg ikke strekke ut armene i albuleddet! etter litt bøy og tøy kommer dette seg, men jeg har i dag tre dager etter økten LIKE vondt i armene, fra nedre del av biceps gjennom albuleddet og ned til midt i underarmen, verker konstant og vondt å strekke ut armen, akkurat som muskler og sener er for korte!

Så nå sitter jeg og lurer på om jeg har gjort større skade enn å rive opp litt muskelfiber, har ikke hatt treningsverk av denne dimensjonen tidligere, og aldri i gjennom albuleddet, da har det vært i biceps og/eller underarm ikke sammenhengende gjennom albu..

Huff.. ble mye tekst dette, håper noen gidder å lese gjennom! :)

Dette var det første jeg fikk opp når jeg begynte å "google", hjalp jo ikke akkurat på panikken! hehe.. http://nhi.no/forside/doden-ner-etter-hard-treningsokt-37869.html

Fortsetter under...

Takk for kjapp tilbakemelding! :) Har noen 50mg voltaren liggende, for drøyt? Reseptbelagt ser jeg, noe voltarol ikke er.. tok et par voltarol i går, men ikke den helt store effekten.. får ta en halv 50mg voltaren og se om det demper seg.. Trening kan jeg vel bare glemme på en stund ja.. varme opp og tøye tror jeg ikke jeg klarer helt enda.. ;)

ah.. ok, da holder jeg meg til voltarol.. En tur skal jeg klare, tenkte du mente oppvarming direkte på armene ;) takk igjen :)

direkte på armene går ann- bare sett på¨en ekstra genser eller noe sånt ;) gå fort i 30 min. det skal egentlig holde ;)

lykke til med bedring :)

Annonse

Det er vel ikke pent å skremme folk, men det kan være på sin side å gi noen velmenende råd i dette tilfellet.

Nå tror jeg ikke du har dratt på deg rabdomolyse, til det tror jeg belastningen er for lav.

Dog, jeg er ingen lege, men har relativt god kunnskap om sykdommen da en kompis av meg fikk nevnte lidelse etter en killer crossfitaktig runde med en PT på Elixia(!). Dagene etter treningen fikk han sterk treningsverk som ikke forsvant, hevelser og mørk urin. I ettertid ser man at det er et tegn på nyresvikt, noen en lege i vennekretsen oppfattet, sendte vedkommende til legevakten hvilket resulterte i innleggelse på intensiven. Om du må ha det i klartekst: det reddet livet hans.

Igjen, jeg tviler på at du har rabdomolyse, men synes det kan være greit å si ifra istedenfor at du holder på mantraet "pain is weakness leaving the body" som famous last words...;)

Nå skal ikke jeg si at det ikke er rhabdo og at det ikke bør utredes, men det er ikke helt uvanlig å bli så kjørt at men ikke kan rette ute albueleddet på mange dager om man kjører for hardt på pullups etter en lang treningspause.

direkte på armene går ann- bare sett på¨en ekstra genser eller noe sånt ;) gå fort i 30 min. det skal egentlig holde ;)

lykke til med bedring :)

Takk for det :) Får holde armene i bevegelse, merker de stivner litt til når jeg sitter i ro med bøy i albu.. og ta en voltarol nå og da..

Det er vel ikke pent å skremme folk, men det kan være på sin side å gi noen velmenende råd i dette tilfellet.

Nå tror jeg ikke du har dratt på deg rabdomolyse, til det tror jeg belastningen er for lav.

Dog, jeg er ingen lege, men har relativt god kunnskap om sykdommen da en kompis av meg fikk nevnte lidelse etter en killer crossfitaktig runde med en PT på Elixia(!). Dagene etter treningen fikk han sterk treningsverk som ikke forsvant, hevelser og mørk urin. I ettertid ser man at det er et tegn på nyresvikt, noen en lege i vennekretsen oppfattet, sendte vedkommende til legevakten hvilket resulterte i innleggelse på intensiven. Om du må ha det i klartekst: det reddet livet hans.

Igjen, jeg tviler på at du har rabdomolyse, men synes det kan være greit å si ifra istedenfor at du holder på mantraet "pain is weakness leaving the body" som famous last words...;)

Ja, ble rimelig stresset når jeg leste den artikkelen jeg linket til! :p Har faktisk aldri hørt om rabdomolyse før, skumle greier! Og når en PT på Elixia kan trene på noen denne sykdommen er det vel rimelig mange som ikke har gode kunnskaper om tema..

For min del er formen fin ellers, både farge på urin og ingen hevelser.. enda hvertfall(!)

Jeg får se det an til over helgen, blir det ikke bedre får jeg gjerne ta meg en tur til legen..

Og hadde det bare vært "weakness LEAVING the body" it¨s STAYING! ;) Tilhenger av "no pain, no gain" men dette er definitivt feil type pain ;)

Nå skal ikke jeg si at det ikke er rhabdo og at det ikke bør utredes, men det er ikke helt uvanlig å bli så kjørt at men ikke kan rette ute albueleddet på mange dager om man kjører for hardt på pullups etter en lang treningspause.

Been there done that, tror det tok oppimot en uke før armene begynte å komme til deg selv igjen. Jeg ble i hvert fall helt fin igjen, så ville ikke fått panikk helt enda :)

Takk til dere begge! fikk pulsen og stressnivået ned et par hakk ;)

voltarol må du ta sammen med mat :)

dette ordner seg :)

sånt skjer når man ikke har trent på lenge.

Noe lignende skjer når man tar pause fra knebøy..også skal man "ta det med ro første treningen" men går på en smell kvar gang xD

Takk for det :) Får holde armene i bevegelse, merker de stivner litt til når jeg sitter i ro med bøy i albu.. og ta en voltarol nå og da..

Ja, ble rimelig stresset når jeg leste den artikkelen jeg linket til! :p Har faktisk aldri hørt om rabdomolyse før, skumle greier! Og når en PT på Elixia kan trene på noen denne sykdommen er det vel rimelig mange som ikke har gode kunnskaper om tema..

For min del er formen fin ellers, både farge på urin og ingen hevelser.. enda hvertfall(!)

Jeg får se det an til over helgen, blir det ikke bedre får jeg gjerne ta meg en tur til legen..

Og hadde det bare vært "weakness LEAVING the body" it¨s STAYING! ;) Tilhenger av "no pain, no gain" men dette er definitivt feil type pain ;)

Takk til dere begge! fikk pulsen og stressnivået ned et par hakk ;)

Det er veldig ofte da en kombinasjon av at de ikke er spesielt bra trente fra før av, i tillegg til at de kjører seg selv så hard som de overhode klarer, og videre.

Det er vell at du trener så hard at innholdet i muskelcellene lekker ut i blodet, vil bare legge til at personer som Rich Froning og Jay Cutler aldri (ihvertfall ikke som jeg vet om) har hatt dette, så det skal en veldig kjip kombinasjon av problemer til for at dette skal skje, men du vet aldri.

Annonse

voltarol må du ta sammen med mat :)

dette ordner seg :)

sånt skjer når man ikke har trent på lenge.

Noe lignende skjer når man tar pause fra knebøy..også skal man "ta det med ro første treningen" men går på en smell kvar gang xD

Ja sånt skjer sikkert hver dag ;) men jeg vet jo bedre enn å kjøre i gang en intensiv økt uten oppvarming, og etter 6 treningsfrie mnd trenger man nok både oppvarming og en roligere start.. men når man står der med samboer, en pensjonist og tre andre forholdsvis utrente damer, så må man jo gi jernet! :p

Har og hatt lignende erfaring med knebøy ja.. hehe.. en klassiker det der ;)

Dette har jeg opplevd flere ganger. Klassisk når man absolutt skal trene knallhardt etter en lengre periode uten trening.

ja man lærer liksom aldri.. ;)

Det er veldig ofte da en kombinasjon av at de ikke er spesielt bra trente fra før av, i tillegg til at de kjører seg selv så hard som de overhode klarer, og videre.

Det er vell at du trener så hard at innholdet i muskelcellene lekker ut i blodet, vil bare legge til at personer som Rich Froning og Jay Cutler aldri (ihvertfall ikke som jeg vet om) har hatt dette, så det skal en veldig kjip kombinasjon av problemer til for at dette skal skje, men du vet aldri.

Nei man vet aldri.. jeg har nå hvertfall blitt påminnet viktigheten av en god oppvarming og et rolig comeback etter lange treningspauser! :) ..men jeg får vel bare unngå flere pauser og holde det gående året rundt.. hehe..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...