Gå til innhold

Knebøy - kort pause på toppen mellom repetisjoner i et sett?


Felicie

Anbefalte innlegg

Må bare legge til at jeg legger liksom merke til at det er mange delte meninger på dette.

Bare liksom her i denne tråden så ser man personer som er helt skråsikre på hvordan pusteteknikken skal utføres. Også blir det påstått noe annet 5 min senere.

Er nok fortsatt ikke 100% fasit på dette, men man må jo nesten bare prøve ut og se hva som fungerer.

Er ikke alt som fungerer for alle så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til at jeg legger liksom merke til at det er mange delte meninger på dette.

Bare liksom her i denne tråden så ser man personer som er helt skråsikre på hvordan pusteteknikken skal utføres. Også blir det påstått noe annet 5 min senere.

Er nok fortsatt ikke 100% fasit på dette, men man må jo nesten bare prøve ut og se hva som fungerer.

Er ikke alt som fungerer for alle så :)

Tja, tror da det alt i alt kokte ned til at pust og trykk skal holdes hele repetisjonen igjennom? Det er ihvertfall slik jeg har lært, og slik konkurrerende utøvere gjør det. Jeg vil tro at de er opptatt av å klare mest mulig vekt og minst mulig belastende teknikk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøvde denne teknikken jeg lærte herfra i dag på markløft, knebøy, benkpress og dips. Må si at jeg var positivt overrasket på dette i fleste øvelser! :)

På knebøyen var det god kontroll følte jeg som jeg sa tidligere. Kunne øke litt mer kilo om jeg ville. :)

Litt mer uvant når jeg prøvde dette med markløft, må sikkert jobbe litt med det.

Trener ikke så veldig tungt på dette enda siden jeg fortsatt øver inn teknikken på dette.

På benkpress var det der jeg var mest overrasket over hvordan det gikk. Merket allerede i oppvarmingen at jeg følte ikke at det var den samme anstrengelsen å press opp når jeg holdt pusten. Man tenkte bare på én ting, å press opp stanga. Greide for første gang 5 x 3 med 90 kg! Var jo fortsatt rart å prøve dette når man har pustet annerledes i to år.

På dips så gikk ikke det like bra. Endte opp med at jeg tok 2 reps mindre. Kan hende fordi at jeg ikke er helt vant med det enda da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til. Prøvde å være litt mer effektiv på repsa i går, blir ofte veldig andpusten og får melkesyre mellom, spesielt i mark. Pleier jo å ta meg god tid mellom hver repetisjon, men sist fikk jeg så sykt melkesyre i marken, og siste rep gikk ikke opp.

Alt føltes bedre enn noen gang, funka mye bedre med et til to pust i mellom hver repetisjon, plagdes ikke med pust eller syra i det heletatt.

Det er sikkert veldig individuelt, men for meg så funket det uten tvil bedre å ha kun et eller to pust i mellom hver rep. Har nok litt med dagsform å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøvde denne teknikken jeg lærte herfra i dag på markløft, knebøy, benkpress og dips. Må si at jeg var positivt overrasket på dette i fleste øvelser! :)

På knebøyen var det god kontroll følte jeg som jeg sa tidligere. Kunne øke litt mer kilo om jeg ville. :)

Litt mer uvant når jeg prøvde dette med markløft, må sikkert jobbe litt med det.

Trener ikke så veldig tungt på dette enda siden jeg fortsatt øver inn teknikken på dette.

På benkpress var det der jeg var mest overrasket over hvordan det gikk. Merket allerede i oppvarmingen at jeg følte ikke at det var den samme anstrengelsen å press opp når jeg holdt pusten. Man tenkte bare på én ting, å press opp stanga. Greide for første gang 5 x 3 med 90 kg! Var jo fortsatt rart å prøve dette når man har pustet annerledes i to år.

På dips så gikk ikke det like bra. Endte opp med at jeg tok 2 reps mindre. Kan hende fordi at jeg ikke er helt vant med det enda da :)

Kjekt å se at du fikk ei bra trening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til. Prøvde å være litt mer effektiv på repsa i går, blir ofte veldig andpusten og får melkesyre mellom, spesielt i mark. Pleier jo å ta meg god tid mellom hver repetisjon, men sist fikk jeg så sykt melkesyre i marken, og siste rep gikk ikke opp.

Husk at ett sett med markløft med lange pauser fort blir 5x1 istedenfor 1x5. Det er like mye volum, men det gir en litt annen stimuli. Sett á 5 er stort sett å foretrekke. Single løft kommer mer til sin rett når man løfter relativt tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...