Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 22 som trenger hjelp. Jeg trenger råd angående kosthold/trening. Begynte med vektreduksjon for 1.5 år siden. Startet hardt med karbohydratfattig kost, det gikk veldig greit inntil jeg begynte å bli veldig svimmel. Har tatt av 30 kg, og siden svimmelheten har vært tilstedet i et halv år gikk jeg til legen som sa jeg måtte spise mer, og få i meg nok karbohydrater. Jeg begynte øke karbohydrat inntaket i jula, svimmelheten er borte. Men sliter nå med å se resultater på fasongen. Har forsatt "håndtak" og jeg jobber hard mot å få bort disse.

Håper på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27594-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar:)

En standard dag:

Frokost: egg på 2 brødskiver (bacon hvis jeg har).

Lunsj: ofte brødskiver. ( eller bare egg)

Middag: Kylling filet eller kyllingkjøtteig, men kokte grønnsaker. ( middag kan variere veldig men er det største måltidet pr dag.)

Kvelds blir ofte brødskiver. Da jeg hadde karbohydratfattig kost, spiste jeg ikke etter kl 19.00. Men pga legen begynte jeg med kveldsmat rundt 20.00. Han mente det ble for mange timer mellom siste og første måltid.

Jeg trener annenhver dag. Har styrkeprogram som jeg følger. Varmer opp med 15 min på mølle hver gang jeg trener. Øktene blir rundt 2 timer. Prøver også å få til 2 cardioøkter i uka.

Aktivitetsnivået utenom trening er så som så, da det ofte blir lange dager på skolen :)

Ja, var rugsprø jeg spiste mye av da jeg gikk ned i vekt. Men ble jo veldig lei. Har gått over til litt andre typer knekkebrød. Eneste som er minuset med det er at det ikke gir samme metthetsfølelse som brød. Men må vel bare si til meg selv at nå er jeg mett etter 3 knekkenbrød:p

Annonse

Jeg teller ikke kalorier, men passer på hva jeg putter i meg. Kan hende det er jeg som syns ting tar lang tid. Men det er fett% jeg vil ha ned. Kondisjon og styrke sammen burde jo gjøre susen. Men kanskje jeg får kutte ut brød en god stund og gå tilbake til knekkebrød.

Legge om kostholde slik da:

Frokost: egg uten brød. kanskje havregrøt (syns det går litt trått om morran), men er vel verdt det i lengden :)

Lunsj: knekkebrød (skinke, leverpostei, tunfisk)

Middag: varierende men mest proteiner

Kveld: havregrøt?

Mitt syn i denne saken er det samme som synet mitt på de fleste andre spørsmål på fitnessbloggen: Bli sterkere enn du er nå på den kroppsvekten du har nå (eller en lavere kroppsvekt). Så lenge du dekker behov for vitaminer og mineraler gjennom kosten, så løser alt seg så lenge du blir sterkere uten å gå opp kroppsvekt.

Er svart/brun ris det samme som fullkorn ris?

Brun ris ja. Svart ris er enda bedre (mange blander det sammen med fullkornsrisen) og selges på utlendingssjappene for 10 kr kiloen :)

http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/ny-supermat-svart-ris

Hvis noen er interessert så ser en vanlig styrkeøkt slik ut. Varierer fra dag til dag, med ulike typer mark,benk og bøy. Er da meningen at jeg skal klare mitt max mål etter 12 uker.

Uke 5: Tirsdag

Rygghev 2x10

Rotatorcuffs 2x20

Mage øvelse 2x15

Styrkeløftknebøy KG 47.5 65.0 77.5 85.0 85.0 85.0 85.0

Reps 6 6 5 5 5 5 5

Benkpress / kloss KG 57.5 62.5 67.5 67.5 67.5 67.5

smalt grep Reps 6 5 5 5 5 5

Markløft Sumo Stil KG 65.0 75.0 82.5 100.0 100.0

Reps 6 6 5 5 5

Latrowing stang 4x8

Biceps curl hantler 4x8

Brun ris ja. Svart ris er enda bedre (mange blander det sammen med fullkornsrisen) og selges på utlendingssjappene for 10 kr kiloen :)

http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/ny-supermat-svart-ris

Ikke dårlig, også 10kr kiloen passer perfekt for en til tider fattig student :)

Annonse

Mitt syn i denne saken er det samme som synet mitt på de fleste andre spørsmål på fitnessbloggen: Bli sterkere enn du er nå på den kroppsvekten du har nå (eller en lavere kroppsvekt). Så lenge du dekker behov for vitaminer og mineraler gjennom kosten, så løser alt seg så lenge du blir sterkere uten å gå opp kroppsvekt.

Jeg øker i styrke men holder vekta. Så er vel da fett% ned og muskelmasse opp da eller?

Ikke dårlig, også 10kr kiloen passer perfekt for en til tider fattig student :)

De har masse annet billig og. Fersk frukt og grønnsaker, kokosolje(36 kroner kontra over 100 kr på helsekosten), nøtter etc :) Ta med ryggsekk! Jeg handler meg alltid ihjel på god og billig mat :)

Jeg øker i styrke men holder vekta. Så er vel da fett% ned og muskelmasse opp da eller?

Ja, hvis styrkeøkningene er store nok. De første styrkeøkningene etter du begynne å trene styrke vil komme av bedret nevromuskulær effektivitet, altså at du blir sterkere med de musklene du allerede har, men etter hvert må du få mer muskler for at du skal kunne bli sterkere.

Ja, hvis styrkeøkningene er store nok. De første styrkeøkningene etter du begynne å trene styrke vil komme av bedret nevromuskulær effektivitet, altså at du blir sterkere med de musklene du allerede har, men etter hvert må du få mer muskler for at du skal kunne bli sterkere.

Så etterhvert når jeg ikke får noe mer styrkeøkning så må jeg øke matinntaket?

De har masse annet billig og. Fersk frukt og grønnsaker, kokosolje(36 kroner kontra over 100 kr på helsekosten), nøtter etc :) Ta med ryggsekk! Jeg handler meg alltid ihjel på god og billig mat :)

Har aldri tenkt over at det er så billig på slike butikker, har jo 2 stk rett nedi gata :p Blir shopping i morra da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...