Gå til innhold

Er det mulig å motivere noen som er overvektig til å slanke seg?


SamGold

Anbefalte innlegg

Heisann,

En jente jeg kjenner som er ganske nær meg har blitt ganske overvektig gjennom årenes løp. Jeg vet at hun har hatt perioder hvor hun har ryddet opp i kostholdet, gått turer, gått ned i vekt og tilsynelatende vært entusiastisk rundt sine forandringer, men det har ikke vart lenge.

Så lenge tilbake som 20-25 kg siden for mange år tilbake kom hun gråtende til meg og ville ha hjelp og råd til å gå ned i vekt. Hun var ikke særlig overvektig den gang, mer type lubben, slik hun var gjennom hele oppveksten. Var vel først rundt 18-års alder det begynte å bli reell overvekt. Var ikke særlig ille før den tid.

I dag har jeg nesten følelsen av at hun kanskje har gitt litt opp og akseptert seg selv som overvektig. I tillegg har jeg - basert på diverse kommentarer fra henne og egne erfaringer med å gå opp gradvis i vekt - mistanke om at hun kanskje ikke vet hvor ille situasjonen hennes er eller ser selv hvor overvektig hun har blitt. På sikt og kanskje alt nå er det jo faktisk helseskadelig.

Det jeg lurer på er jo om det er noe jeg kan gjøre for å motivere henne eller få henne til å ta tak i dette?

Om du som leser har vært overvektig og til og med svært overvektig, hva var det som motiverte deg til å ta tak i ting?

Det er jo et veldig sensitivt tema og jeg kan selvsagt ikke være direkte og si at jeg synes hun har blitt feit og burde ta tak i ting.

I utgangspunktet ser jeg for meg at dette er en umulig oppgave, men jeg ønsker det beste for henne og at hun kan få en bedre livskvalitet, så jeg tenkte at det skader ikke å spørre i tilfelle noen her har gode råd. :)

Noen vil nok si at dette ikke er mitt problem, og det er det jo ikke, men jeg vet jo at hun innerste inne har lyst til å bli slank (ere) og at hun rett og slett kanskje har resignert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...