minien Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hei alle sammen! Først litt historie: I fjor hadde jeg et mål om å bevege meg - mye. Etter å ha jogget/løpt/padlet minst 7,5 km hver dag i ett år, så fikk jeg meg et slag i trynet: Jeg hadde trent vekk nesten 7 kilo muskler, fettprosenten var så og si lik. I ettertid ser jeg at kostholdet ble feil i den tiden - for mye raske karbohydrater og for lite proteiner. I tillegg spiste jeg nok litt lite i forhold til aktivitetsnivået - jeg lå på ca 1500 kcal om dagen. Nå har jeg lagt om - spiser mer protein, mye mer protein. Samtidig har jeg kuttet ut sukker og satser på langsomme karbohydrater. Jeg har også økt kalorimengden til ca. 1800. I tillegg startet jeg for 3 uker siden med styrketrening etter RYP-programmet. Har nå gjennomført 9 økter, og det går veldig fint. MEN - jeg har på de tre ukene gått OPP 1,5 kg. Mitt spørsmål blir da - er det mulig å øke så mye i muskelmasse på 3 uker eller spiser jeg rett og slett for mye? (Det skal jo da i prinsippet ikke være for mye med 1800 kcal) Jeg har ikke begynt å "frike ut" enda da jeg satser på muskelvekst foreløpig, så kan jeg heller ta av litt igjen etter hvert, men samtidig så ligger det og murrer litt i bakhodet når jeg går på vekta... Jeg ser for øvrig ingen utslag på målebåndet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Du har begynt å spise mer og trene mer, som gjør at musklene vil ta til seg mer karbohydrater, du vil binde mer vann, beina vil bli sterkere ++ 0.5kg i uken er finfint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runforit123 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Er nok noe vannvekt og fett. Det tar tid å bygge opp muskler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena Ludvigsen Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Når du trener såppass mye er nok også 1800 litt lite, er det et mål å gå ned i vekt ellers? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minien Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Det er ikke noe stort mål å gå ned i vekt, nei. Jeg veier 60 kg og er 165 cm høy, så jeg er ikke overvektig om man kun ser på kilo/høyde. MEN, jeg er "overvektig" i den forstand at jeg har en fettprosent på 30. Mitt primære mål er å få endret kroppen - gjøre om fett til muskler. Så sånn sett er det vel et mål å bli slankere, men ikke nødvendigvis bli lettere, om du forstår. Grunnen til at jeg bare økte til 1800 kcal er at jeg nok er litt redd for å legge på meg for mye. Forbrenninga mi er jo lavere nå enn for et år siden i og med at jeg har tapt 7 kg muskler. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve med 1800 først for å se hvordan kroppen responderer på det. Men jeg tar gladelig imot tips. Trener ikke så mye nå som i fjor - har styrkeøkter 3 ganger i uka. Kondistrening kommer nok litt etter hvert (akkurat nå er jeg møkk lei det etter å ha gjort det hver dag i ett helt år..). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena Ludvigsen Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Aha, ser den Synes du skal regne ut forbruket ditt og ligge der til daglig (forbrenningen skrus opp etter hvor mye energi du inntar) og ligge litt over på treningsdager. Det trengs mye mat for å bygge uten å skulle bryte ned (slik du har gjort før) og muskler vil gi deg formen du vil ha:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WebPT Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Gi det 3-4 uker til. Er nok bare ekstra vann med litt muskler som har kommet på de ukene. Helt normalt når man begynner å trene mer, og høyner matinntaket. Med 1800 kalorier på ditt aktivitetsnivå, så er det nok minimalt med fett på 3 uker ! Gi det noen uker til, så vil oppgangen trappe ned ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.