Gå til innhold

Går opp i vekt - litt for fort (?)

minien

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Først litt historie:

I fjor hadde jeg et mål om å bevege meg - mye. Etter å ha jogget/løpt/padlet minst 7,5 km hver dag i ett år, så fikk jeg meg et slag i trynet: Jeg hadde trent vekk nesten 7 kilo muskler, fettprosenten var så og si lik.

I ettertid ser jeg at kostholdet ble feil i den tiden - for mye raske karbohydrater og for lite proteiner. I tillegg spiste jeg nok litt lite i forhold til aktivitetsnivået - jeg lå på ca 1500 kcal om dagen.

Nå har jeg lagt om - spiser mer protein, mye mer protein. Samtidig har jeg kuttet ut sukker og satser på langsomme karbohydrater. Jeg har også økt kalorimengden til ca. 1800.

I tillegg startet jeg for 3 uker siden med styrketrening etter RYP-programmet. Har nå gjennomført 9 økter, og det går veldig fint.

MEN - jeg har på de tre ukene gått OPP 1,5 kg.

Mitt spørsmål blir da - er det mulig å øke så mye i muskelmasse på 3 uker eller spiser jeg rett og slett for mye? (Det skal jo da i prinsippet ikke være for mye med 1800 kcal)

Jeg har ikke begynt å "frike ut" enda da jeg satser på muskelvekst foreløpig, så kan jeg heller ta av litt igjen etter hvert, men samtidig så ligger det og murrer litt i bakhodet når jeg går på vekta...

Jeg ser for øvrig ingen utslag på målebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe stort mål å gå ned i vekt, nei. Jeg veier 60 kg og er 165 cm høy, så jeg er ikke overvektig om man kun ser på kilo/høyde. MEN, jeg er "overvektig" i den forstand at jeg har en fettprosent på 30.

Mitt primære mål er å få endret kroppen - gjøre om fett til muskler.

Så sånn sett er det vel et mål å bli slankere, men ikke nødvendigvis bli lettere, om du forstår. :)

Grunnen til at jeg bare økte til 1800 kcal er at jeg nok er litt redd for å legge på meg for mye. Forbrenninga mi er jo lavere nå enn for et år siden i og med at jeg har tapt 7 kg muskler. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve med 1800 først for å se hvordan kroppen responderer på det. Men jeg tar gladelig imot tips. :)

Trener ikke så mye nå som i fjor - har styrkeøkter 3 ganger i uka. Kondistrening kommer nok litt etter hvert (akkurat nå er jeg møkk lei det etter å ha gjort det hver dag i ett helt år..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi det 3-4 uker til. Er nok bare ekstra vann med litt muskler som har kommet på de ukene. Helt normalt når man begynner å trene mer, og høyner matinntaket. Med 1800 kalorier på ditt aktivitetsnivå, så er det nok minimalt med fett på 3 uker ! Gi det noen uker til, så vil oppgangen trappe ned :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...