Gå til innhold

"Spisedager"


Engla

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke ca annenhver dag (fullkropp, maks fire dager i uka), men jeg er ekstremt dårlig på kosthold. Derfor vil jeg velge å spise så sunt som mulig mandag til fredag. Men jeg vil ikke være helt fanatisk, og lurer derfor på om jeg har såkalte "spisedager" i helgene, da jeg gjerner drikker mye brus og spiser godteri, potetgull osv... Vil det gå mye utover resultatet å ha helgen til å spise akkurat hvor mye man vil av det man vil? Jeg vil jo gjerne ha flatere mage.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Ja, om du går i heftig overskudd på grunn av mengder med drittmat i helgene vil du nok ikke få resultatene du ønsker deg. Alt med måte, sier man jo - du kan godt spise litt godteri og drikke noe brus, men "så mye jeg vil" kan fort bli alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her inne vil nok råde deg til å heller å prøve å legge om livsstilen litt. Ved å prøve å spise rent i hverdagene for å fråtse i helgene er nok ikke en veldig anbefalt løsning. Men den kan jo fungere for deg. Hva med å heller kun ha lørdag som spisedag, og selv her prøve å begrense deg noe slik at søtsuget ellers i dagene også ikke tar deg igjen for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 50 kg, 160 cm høy. Mitt dagsbehov er ca 2000 kalorier har jeg funnet ut. Men siden jeg aldri har telt kalorier og har null erfaring synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise av det og det, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Jeg veier 50 kg, 160 cm høy. Mitt dagsbehov er ca 2000 kalorier har jeg funnet ut. Men siden jeg aldri har telt kalorier og har null erfaring synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise av det og det, osv...

Spis ca 1.5-2gram protein per kg kroppsvekt, 1gram per kg kroppsvekt fett, og resten carbs - om du vil legge på deg muskler legger du deg over, om du vil ned i vekt legger du deg under. :) Du veier ganske lite, så om jeg hadde vært deg hadde jeg lagt meg i overkant av 2000kcal - eventuelt kan du legge deg litt under, og ha en spisedag i helgene sånn at du 'tar igjen det tapte' - så lenge det ikke går totalt over stokk og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke ca annenhver dag (fullkropp, maks fire dager i uka), men jeg er ekstremt dårlig på kosthold. Derfor vil jeg velge å spise så sunt som mulig mandag til fredag. Men jeg vil ikke være helt fanatisk, og lurer derfor på om jeg har såkalte "spisedager" i helgene, da jeg gjerner drikker mye brus og spiser godteri, potetgull osv... Vil det gå mye utover resultatet å ha helgen til å spise akkurat hvor mye man vil av det man vil? Jeg vil jo gjerne ha flatere mage.. :)

I hvilken grad det går utover resutatene avhenger av hvor "bananas" du går i helgene. Det er ingen god idé å proppe i seg godis hele helgen. Her er et eksempel; 100 gram melkesjokolade innheolder i overkant av 500 kcal. Du forbrenner antageligvis under 500 kcal per treningsøkt. Hvis du for eksempel går med overskudd på 2000 kcal i løpet av helgen og trener 4 ganger i uka (og spiser omtrent like mye som du forbrenner i ukedagene), vil du nok ikke få de resultatene du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...