Gå til innhold

Sliter med knebøy - teknikktips?


Treningsanne

Anbefalte innlegg

Jeg er fryktelig lite begeistret for knebøy, dessverre. Før jeg fikk barn var jeg preget av bodypump-knebøy, lite vekt, tusen på rappen og ingen dybde. Så fikk jeg øynene opp for styrketrening, men har dessverre pådratt meg ett eller annet i høyre hofte under svangerskap/fødsler som gjør at det klikker i ene hoften og plutselig gjør det vondt i et sekund el to. Ingenting alvorlig, men kjedelig når det stadig skjer under knebøy. Etter andre fødsel i fjor trente jeg meg gradvis opp igjen ved å gjøre knebøy til boks, noe dere nok kan se gjennom den (manglende) teknikken min. Nå er boksen borte og jeg Sliter med å finne rett tyngdepunkt. Sliter nok med ganske mye annet også, og er veldig klar for litt konstruktiv kritikk om noen orker...

Ang. Hoften så har jeg en avtale hos manuellterapeut/osteopat om tre uker og håper kanskje det kan være litt oppklarende også. Men er nok mye mer å pirke på her!

(Kan jo nevne at jeg trener for å holde meg sunn og frisk, ingen ambisjoner om styrkeløftkonkurrering el noe sånt overhodet!)

85097616

85097655

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ganske tydelig ja at du presser skjevt og at noe er grumsete på høyre side. Di kunne jo evt lagt ut ny video etter du har fått ordnet opp i det slik at man vet hva som skyldes skade og hva som skyldes teknikk :)

Ellers teknikkmessig er det en meget god start synes jeg, men ville helst sett at du satt deg ørlittegranne dypere og tok mer kontroll over stangen. Dvs. griper den skikkelig og spenner opp overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det rett og slett hjelper å trene opp gluteus-musklene? Jeg er ikke noe glad i knebøy heller, og ser at vi er litt like på den ustødigheten på vei opp. Jeg har fått beskjed om å styrke gluteus medius, og er litt slapp i stumpen etter mye kontorjobbing. For meg har det hjulpet å trene masse knebøy med lettere vekt, og uten vekt, og å styrke baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to!

Skal jobbe med dybde og overkropp. Har slitt litt med grepet på stangen, hadde lenge skikkelig knekk i håndleddet og fikk en tendinitt av det... Så da har jeg nok tillært meg et for avslappet grep for å ikke ha vekt på håndleddet. Takk for tilbakemelding på det!

Gluteus medius, ja. Godt mulig at det er så enkelt. Har enfots hipthrusts, beinpress og mark i programmet ellers - men ingen isolerte medius øvelser. Kan jo evt forsøke å legge det inn å se om det gjør noe forskjell til el fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluteus medius, ja. Godt mulig at det er så enkelt. Har enfots hipthrusts, beinpress og mark i programmet ellers - men ingen isolerte medius øvelser. Kan jo evt forsøke å legge det inn å se om det gjør noe forskjell til el fra.

Å isolere akkurat gluteus medius og tro at det skal fikse alt høres bare rart ut, så fremt det ikke er noe patologi som kødder til akkurat den muskelen. Hvis du allerede kjører knebøy, markløft og hip thrust så får alle gluteus-musklene dine kjørt seg allerede. Løsningen, IMHO, er å gjøre øvelsene med god teknikk og progressiv belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...