Gå til innhold

Skulderøvelser som ikke inkluderer nakke?


Dice89

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tydeligvis veldig bra anlegg for å utvikle traps da jeg synes de har vokst seg nokså store i forhold til resten av skulder-partiet. Dette skjedde egentlig ganske raskt etter jeg startet med styrketrening for 1 1/2 år siden.

Jeg kjørte da på et program som jeg så vidt kan huske inneholdt sidehev som eneste skulderøvelse. Etter jeg slutta med det programmet og trente litt mer "fritt" og de øvelsene jeg selv likte best, var jeg nesten litt redd for å inkludere skulderøvelser i det hele tatt, for å ikke utvikle en enda større "oksenakke" :roflmao:

Jeg har nå startet på et nytt treningsprogram som jeg har justert litt på selv, inspirert av X-size.

Jeg har foreløpig som mål å gjøre nakke/skulder/overarms-partiet mitt litt mer velproporsjonert, og ønsker derfor mer fokus på deltoids(?).

Så spørsmålet mitt er: er det noen øvelser fungerer bra for å bygge deltoids som ikke inkluderer traps (noe særlig)?

Altså mindre sånn:

post-99953-1209967083.jpg

Mer sånn:

1808220-10-1385748995314.jpg

(Bilde lånt fra http://ingridavelsgaard.blogg.no/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulderpressvarianter og sidehev gir deg fine skuldre.

Hadde du markløft i programmet?

Ok. Har det noen betydning hvilke skulderpressvarianter? Bruker nå stående militærpress med EZ-stang - er det på noen måte bedre (da mener jeg i forhold til fokus på delts vs. traps) med f.eks sittende m. manualer?

Tar ikke sidehev mye på nakkeområdet også?

Jeg har trent markløft siden jeg startet med styrketrening (noe mer "seriøst" nå/færre reps og tyngre vekter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har det noen betydning hvilke skulderpressvarianter? Bruker nå stående militærpress med EZ-stang - er det på noen måte bedre (da mener jeg i forhold til fokus på delts vs. traps) med f.eks sittende m. manualer?

Tar ikke sidehev mye på nakkeområdet også?

Jeg har trent markløft siden jeg startet med styrketrening (noe mer "seriøst" nå/færre reps og tyngre vekter)

Markløft trener også nakkekotelettene godt. Militærpress er en kjempefin øvelse for skuldrene. Jeg er usikker på sidehev men om du står oppreist å gjør det så tror jeg ikke kotelettene vil bli aktivert særlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft trener også nakkekotelettene godt. Militærpress er en kjempefin øvelse for skuldrene. Jeg er usikker på sidehev men om du står oppreist å gjør det så tror jeg ikke kotelettene vil bli aktivert særlig. :)

Ok, kanskje jeg burde droppe markløften en stund og fokusere mer på skulderpress..

Hmm..rar tanke å ikke skulle trene mark :nailbiting:

Men tusen takk for gode svar Sondre (y)

Tar gjerne imot flere deltoids-tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...