Gå til innhold

Ønsker å gå ned i vekt, trenger hjelp til kosthold og trening?


mall0

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ny her, og håper at noen her kanskje kunne hjelpe meg litt. Jeg er en jente på 23 år, rundt 62 kg +/-, og har hatt av og på-perioder med trening i snart 1 år.

Jeg kom ganske godt igang og trente 3 dager i uka i 3-4 mnd. da jeg fikk problemer med knærne. Jeg har en jobb hvor jeg er i aktivitet hele dagen, og en svært hektisk periode på jobb, kombinert med trening førte til overbelastning (venter enda på den siste utredningen da..ting tar tid). Har fortsatt antydning til vann i knærne. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å bøye føttene, og hvis jeg satt i mer enn et par minutter låste føttene seg. Disse problemene vedvarte i 6-7 mnd. Før skaden klarte jeg å ta min egen kroppsvekt i benpress, etterpå klarte jeg ikke mer enn toppen 18 kg.

Nå er jeg imidlertid på vei tilbake, og klarte idag 70 kg i benpress, superstolt! Men til tross for det klarer jeg fortsatt ikke å ta noe særlig i knebøy. Tar 17 kg på smithmaskina, og det føles kjempetungt. Knebøy med stang er bare å glemme, føttene mine er ikke stabile nok. Jeg vingler veldig, og synes det er flaut når andre ser på.

Når det kommer til kosthold er jeg veldig usikker, for jeg har alltid hatt et komplekst forhold til mat. Allerede i 1. klasse utviklet jeg et dårlig forhold til mat, hvor det å ikke spise ble veldig vanlig. Dette førte som regel til at jeg ble så sulten at jeg hev innpå, så det ble en blanding av spisevegring og overspising. Jeg var stabil på 50 kg frem til videregående hvor jeg hadde mange perioder med overspising, så møtte jeg samboeren min, og det ble x-antall filmkvelder med god mat og godis. Endte opp med å veie nesten 70 kg, og jeg innså ikke dette før jeg så noen feriebilder av meg selv. Etter dette begynte jeg å tenke mer over hva jeg spiste, og gå mye tur. Kom meg ned til 63 kg på et halvt år.

Problemet mitt er ofte at jeg blir ganske fort sulten igjen, uansett hva jeg spiser. Hører folk sier de føler seg mett i timesvis etter en god havregrøtsfrokost. Jeg er sulten etter en halvtime. Bruker store havregryn, solsikkefrø og linfrø som jeg koker med vann, og en halv boks med mager CC. Varierer med eplebiter, bær og nøtter. Likevel skrubbsulten etterpå. Og det er denne sulten som får meg til å sprekke og spise ting som jeg vet er helt meningsløse.

Ble ganske mye på en gang her nå, men håper noen gidder å lese alt og kan hjelpe meg. Jeg ønsker å komme meg under 60 kg, få en strammere kropp og større rumpe. Ikke alt for store krav altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostfiber er veldig bra da det gir en veldig god metthetsfølelse som varer lenge, noe som tar vekk suget til å småspise eller overspise.

Det gjelder bare å få i seg nok.

Jeg hvet ikke hva du liker eller ikke liker, men jeg har begynt å blande i en god mengde hvete eller havrekli i frokost muslien min (havre, kli, linfrö, solsikkefrö, gresskarfrö, valnötter og yoghurt naturelle, noen ganger litt kanel for å spice det opp litt), samt at jeg har laget noen herlige banan snacks (http://www.larsensfristelser.com/sunn-banan-snack/) som jeg gumler i meg hvis jeg blir litt sulten/mellommåltid.

Jeg har slitet lenge med en ryggprolaps som har gjort at jeg har gått opp i vekt, noe som ikke er bra for ryggen og bare gjör det verre. Blodsukkeret mitt har også gått veldig rask opp og ned, noe som også har fört til enda mer spising, gjerne ikke av den gode sorten. Prövde lchf, men stressmagen min klarte ikke mer fett.

Så nå er det fiber, masse godt fiber (jeg holder sukkerspisingen til det minimale). Blodsukkeret mitt er superstabilt, magen er på bedringens vei, men det aller beste er at jeg ikke går rundt og er sulten hele tiden, overspisingen er gått ned og vekten går sakte, men sikkert nedover (har begynt med litt yoga hver dag, så det spiller jo inn litt det også).

Håper noe av dette hjelper deg og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiste du i går?

Jeg kjenner meg igjen i å ikke bli mett av havregrøt/risengrynsgrøt for så å være sulten en time etterpå.

Hva med å prøve f.eks omelett, kokte egg eller annen eggebasert mat til frokost? for meg metter dette i langt lengre tid.

Jeg blir sulten etter en halvtime uansett hva jeg spiser. Er veldig glad i egg, så har prøvd mange ulike varianter, men sultfølelsen forsvinner ikke. Har tatt prøver hos legen, men har ingen mangler eller problemer med stoffskiftet heller.

Spiste grove rundstykker med kyllingpålegg og grønnsaker ved siden av til frokost, kyllingsalat til lunsj, en boks med kesam og eplebiter til mellommåltid og meksikansk gryte til middag. Hadde jobbhelg, så orket rett og slett ikke noe mer mat igår før jeg sovna av på sofaen.

Spiser generelt mye grønnsaker, frukt, fiber og så mye proteiner som overhodet mulig. Men magen skriker bare etter mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostfiber er veldig bra da det gir en veldig god metthetsfølelse som varer lenge, noe som tar vekk suget til å småspise eller overspise.

Det gjelder bare å få i seg nok.

Jeg hvet ikke hva du liker eller ikke liker, men jeg har begynt å blande i en god mengde hvete eller havrekli i frokost muslien min (havre, kli, linfrö, solsikkefrö, gresskarfrö, valnötter og yoghurt naturelle, noen ganger litt kanel for å spice det opp litt), samt at jeg har laget noen herlige banan snacks (http://www.larsensfristelser.com/sunn-banan-snack/) som jeg gumler i meg hvis jeg blir litt sulten/mellommåltid.

Jeg har slitet lenge med en ryggprolaps som har gjort at jeg har gått opp i vekt, noe som ikke er bra for ryggen og bare gjör det verre. Blodsukkeret mitt har også gått veldig rask opp og ned, noe som også har fört til enda mer spising, gjerne ikke av den gode sorten. Prövde lchf, men stressmagen min klarte ikke mer fett.

Så nå er det fiber, masse godt fiber (jeg holder sukkerspisingen til det minimale). Blodsukkeret mitt er superstabilt, magen er på bedringens vei, men det aller beste er at jeg ikke går rundt og er sulten hele tiden, overspisingen er gått ned og vekten går sakte, men sikkert nedover (har begynt med litt yoga hver dag, så det spiller jo inn litt det også).

Håper noe av dette hjelper deg og lykke til :)

Bruker havrekli en gang i blant i grøten, men synes konsistensen minnet litt om brøddeig, så det blir ikke for ofte. Høres nesten ut som om vi har samme problemet :-/ Bra du har funnet noe som funker for deg! Satser på at det ordner seg her også etterhvert :-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hvor jeg skal skrive, så håper det er ok jeg spammer tråden din :)

Jeg er en jente på 174 cm, og veier idag ca 72kg. Har trent styrke over lang tid, i tillegg til litt cardio innimellom.

Målet mitt er å stramme opp, og gjerne gå ned et par kg men ingen hastverk.

Har idag lagt inn maten min for første gang på diett.no, og endte opp på 1800 kcal (styrketrening idag, spiser litt mer enn på treningsfrie dager). Er dette greit for å vedlikeholde muskler, men allikevel ligge litt i underskudd? Ifølge kalkulatoren er 2450 mitt daglige kaloribehov. Ønsker på ingen måte å "sulte" ut kroppen :p

Ellers vet jeg ikke om dette spiller en veldig rolle, men fordelingen ser slik ut:

Fett: 69g

Karbohydrat: 160g

Protein: 142g.

Setter stor pris på hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...