Gå til innhold

Höyt proteininnhold i maten og benskjörhet hos kvinner


anneiskogen

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk på dette med styrketrening og å tenke proteiner i forhold til å bygge muskelmasse. I den forbindelse satt jeg og diskuterte kosthold med en kompis av meg som er forsker.

Han advarte meg sterkt mot å endre kostholdet med fokus på höyt proteininnhold, samt å innta proteinpulver etter trening da det kan ha negative konsekvenser for beinmassen:

"protein er aminosyrer. For mye av dette senker pH-verdien i blodet. Kroppen din vil ikke ha det slik og vil bufre med det den har, altså kalsium fra skjelettet. Beskjörhet blir da resultatet."

Noen her inne som har litt mer kunnskaper om dette og som vil forklare meg mer? Kjenner jeg ble litt nervös nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Jeg vet ikke, men etter et kort søk på "benskjørhet og et proteinrikt kosthold" fikk jeg opp dette:

"Spiser pasienten proteinrik, næringstett og energirik kost, leger eventuelle brudd bedre, og et slikt kosthold forkorter også behandlingstida. Proteiner er byggesteiner i kroppen, og får pasienten mer energi, øker det også aktivitetsnivået."

Virker ikke som om proteiner gjør benskjørhet verre, så jeg vil anta at det er feil? (uten at jeg skal si noe sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om syre/base ballanse. Tror ikke det er godt dokumentert at det er noe i det. Uansett vil å spise mye frukt og grønt være basisk, og rette opp balansen igjen. Så det skal ivertfall ikke være noe problem å øke proteininntaket så lenge du spiser mer frukt og grønt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må i tilfelle den generelle kosten være utrolig syredominat over en lengre periode før skjelett-kalsium bli brukt som buffer. Vi har utmerkete og flere andre buffere som er i spill samtidig for å sikre at pHen er innenfor snevre grenser. Blodet vårt har en pH på 7,4 (svak basisk) og i celler litt surere (7,2). Minimale endringer kan få konsekvenser og derfor er dette meget strengt regulert. Et eksempel er at vi puster ut (Co2 er en syre), blodet vårt har videre har mange forskjellige buffere i form av fosfatforbindelser og blod-proteiner. Nyrene har også en stor bufferkapasitet til å skille ut eventuelle overskudd.

For å si det på en annen måte; magesekken vår har en ekstrem sur pH (1-1,5) og alt vi spiser og drikker må først igjennom dette så all maten blir "sur" uavhengig av hvor basisk den måtte være når du putter den i munnen. Dette for å bryte ned næringstoffene. I overgangen mellom magen og første del av tarmen skilles det blant annet ut bikarbonat fra bukspyttkjertelen for å nøytralisere dette. (Bikarbonat i spyttet vårt beskytter for eksempel mot syrlig mat.) Uansett så er dette viktig å nøytralisere denne ekstremt syrlige innholdet for å beskytte slimhinnene i tarmen samt andre grunner. smile.png

Et lite paradoks kan man si at organiske syrer kan danne uløselige kalsiumforbindelser, samtidig er mange av disse er rike på kalsium(Meieriprodukter). Opptaket av kalsium styres av kroppens behov og dette som så mye annet er adaptivt (for lite --> mer effektivt, for mye --> mer skilles ut) Men ved forbehold at ved plutselige store kostendringer så kan det skje midlertidige mangler og da kan kalsium trekkes ut av skjelettet. Men hos normale personer er altså denne kapasiteten stor. Om du ikke har en "ekstrem" ensidig kost over tid så vil det nok gå fint.

"Spiser pasienten proteinrik, næringstett og energirik kost, leger eventuelle brudd bedre, og et slikt kosthold forkorter også behandlingstida. Proteiner er byggesteiner i kroppen, og får pasienten mer energi, øker det også aktivitetsnivået."

)

Det er meg bekjent at det har blitt utført studier hvor man gir sedate personer etter en operasjon (gjerne benbrudd) forskjellige proteinløsninger som di- og tripeptider og myse, da dette kan bidra til å redusere muskelsvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...