Gå til innhold

Hvile


Mimie

Anbefalte innlegg

Hvis jeg trener styrke annenhver dag, kan jeg trene kondis/utholdenhet dagene imellom da? Hva er evt. negativt med det? Bør jeg hvile, dvs. ingen trening dagene imellom?

Hører hele tiden hvor viktig det er med hvile, men vil gjerne trene litt kondisjon i tillegg til styrke. Styrke bør jeg trene 4 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har overskudd og jeg spiser nok :-) Prøver ihvertfall.. Har fått satt opp et kostholdsprogram, men skal ærlig innrømme at det noen ganger er litt utfordrende å følge. Synes nesten det blir for mye mat..! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet per nå er å få mer muskelmasse, stramme opp, bli mer fit. Har den omstridte "pølsa" nederst på magen jeg gjerne skulle bli kvitt, + at jeg vil komme meg i bedre form og bli sterkere. Jeg bør og vil prioritere styrken, men jeg vil også trene litt kondis for å ihvertfall opprettholde. Mot våren blir hovedfokuset kondisjon, da jeg skal være med på sykkelritt til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet per nå er å få mer muskelmasse, stramme opp, bli mer fit. Har den omstridte "pølsa" nederst på magen jeg gjerne skulle bli kvitt, + at jeg vil komme meg i bedre form og bli sterkere. Jeg bør og vil prioritere styrken, men jeg vil også trene litt kondis for å ihvertfall opprettholde. Mot våren blir hovedfokuset kondisjon, da jeg skal være med på sykkelritt til sommeren.

Da kjører du minst 1 kondisjonsøkt i uken (vedlikehold).

Hvis du ønsker å forbedre utholdenheten din så kan du kjøre mer, men som du selv påpeker: muskelvekst og utholdenhet går ikke helt hånd i hånd. Men det går an. Hold deg unna langkjøringene og ta heller f.eks 2 intervall økter (30 minutter hver) i uken (disse trenger en del restitusjon så ikke nødvendig med mange).

Intervallene vil også være et bedre middel for å forbedre utholdenheten. Når sykkelsesongen kommer vil du nok få mer enn nok mengdetrening.

Det er viktig at du spiser godt når du øker treningen.

Så ser du om dette går. Blir du veldig sliten må du justere et sted, spise mer eller trappe ned på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk :-) Per nå trener jeg kondis på mandager, det er en saltime, med meget høy intensitet (1 time). Synes det er veldig gøy, så jeg tenker å holde meg til den?

Hvordan bør jeg fordele styrken utover i uka da? Bør jeg ville annenhver dag?

Kan jeg trene kondis mandag, styrke tirsdag, torsdag, lørdag? Hmm, da blir det styrke 3 ganger i uken.. Hvordan ville du satt det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk :-) Per nå trener jeg kondis på mandager, det er en saltime, med meget høy intensitet (1 time). Synes det er veldig gøy, så jeg tenker å holde meg til den?

Hvordan bør jeg fordele styrken utover i uka da? Bør jeg ville annenhver dag?

Kan jeg trene kondis mandag, styrke tirsdag, torsdag, lørdag? Hmm, da blir det styrke 3 ganger i uken.. Hvordan ville du satt det opp?

Det høres klokt ut å holde seg til den saltimen! Så kan du heller justere på utholdenheten når det nærmer seg sykkelsesong.

Trener du fullkropp? I så fall høres det fint ut slik du har lagt det opp.

Så lenge du legger kvalitet i øktene dine så holder 3 økter med styrke. Spis godt og næringsrikt, slik at du får mest ut av treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha alt, desverre. Du bør velge det du liker best, om du liker sykling bedre, så prioriter det. Jeg går hvertfall alltid maks inn for bare en ting, som er fotball og utholdenhet generelt, styrke blir litt nedprioritert, men har alltid 2 økter i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha alt, desverre. Du bør velge det du liker best, om du liker sykling bedre, så prioriter det. Jeg går hvertfall alltid maks inn for bare en ting, som er fotball og utholdenhet generelt, styrke blir litt nedprioritert, men har alltid 2 økter i uken.

Hørt om periodisering? For å bli bedre i en idrett så er det viktig å trene allsidig. Slik unngår man skader og man blir faktisk bedre.

Da trener man annerledes utenfor sesongen, enn det man gjør i sesongen. I perioden utenfor sesongen så kan man fint fokuserer på styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...